• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080100446
  • خبرنگار : 50308

/روز جهانی آجیل/

آجیل؛ ناجی سلامت

آجیل؛ ناجی سلامت

ایسنا/خراسان رضوی از زمان‌های قدیم، مغزها به‌عنوان یک قسمت از جیره غذایی انسان استفاده می‌شدند که مواد غذایی گیاهی پیچیده و غنی از مواد مغذی ضروری و غیر ضروری هستند و جزو ترکیبات زیست فعال محسوب می‌شوند البته تعداد زیادی از این ترکیبات هنوز شناخته نشده‌اند.

آیا می‌دانستید که طعم کولای (نوشابه) شما در اصل از مغز کولا به‌دست می‌آید؟ مغز کولا میوه درخت کولاست که از جنس درختان بومی جنگل‌های انبوه مناطق گرمسیری آفریقا محسوب می‌شود. مغز آن به‌عنوان طعم‌دهنده در نوشابه‌ها استفاده می‌شود و یکی از اجزای اصلی آن می‌باشد یا اینکه بذر راش اغلب به‌عنوان خوراک حیوانات استفاده می‌شود. از اعصار گذشته این دانه‌های درختان پرچرب و پر پروتئین به‌عنوان منبع اصلی بقای زمستانی بوده‌اند. توانایی طبیعی آنها برای ذخیره شدن و مقاومت در برابر پوسیدگی در طول زمستان آنها را به منبعی ارزشمند برای حیوانات و انسان تبدیل کرده است.

روز جهانی آجیل

روز جهانی آجیل هر ساله در ۲۲ اکتبر جشن گرفته می‌شود و این روز توسط یک شرکت غذایی برای تشویق مردم به انتخاب میان وعده‌های سالم تر ایجاد شده است. این روز به همه چیزهای مربوط به آجیل از جمله دستورالعمل‌ها و نکات آشپزی اختصاص دارد زیرا بسیاری از کشورهای آفریقایی در وعده‌های غذایی روزانه خود به‌طور منظم بادام زمینی را در خورش‌ها و سوپ‌ها می‌گنجانند.

آجیل حدود ۸۰۰ هزار سال پیش جزئی از رژیم غذایی انسان بوده است و بقایای گردوی آمریکایی از ۶۱۰۰ قبل از میلاد در غار تگزاس کشف شدند. اروپاییان اولیه پسته می‌خوردند در حالی که یونانی‌ها و رومی‌ها معتقد بودند که گردو هدیه‌ای از جانب خدایان است.

تجارت آجیل

انگلیسی‌ها با گردو در دریای مدیترانه کشتیرانی کردند و آجیل برای تجارت استفاده شد. در قرن هجدهم، زمانی که راهبان فرانسیسکن پا به این سواحل جدید گذاشتند، گردو به دنیای جدید، به ویژه به کالیفرنیا رسید.

آجیل منبع انرژی

آجیل، منبع غذایی و انرژی بسیار ارزشمند و منبع اصلی مواد مغذی هم برای انسان و هم برای حیات وحش است. بسیاری از آنها در پخت‌و پز استفاده می‌شوند، به‌صورت خام، جوانه زده یا برشته شده به‌عنوان میان وعده مصرف می‌شوند و برای روغن مورد استفاده در آشپزی و لوازم آرایشی فشرده می‌شوند. چربی‌های موجود در آجیل، در بیشتر موارد، چربی‌های غیراشباع ازجمله چربی‌های تک غیر اشباع (نوعی چربی مفید برای بدن) هستند. بسیاری از آجیل‌ها منابع عالی ویتامین E و B۲ و همچنین سرشار از پروتئین، فیبر فولات و مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، فسفر، پتاسیم، مس و سلنیوم هستند.

آجیل برای حیوانات ضروری است، به‌ویژه آنهایی که در آب و هوای معتدل قرار دارند، زیرا در ماه‌های پاییز میوه بلوط و سایر آجیل‌ها را ذخیره می‌کنند تا در اواخر پاییز، تمام زمستان و اوایل بهار از گرسنگی جلوگیری کنند.

آجیل؛ ناجی سلامت

خواص باورنکردنی مصرف آجیل

نتایج چندین تحقیق نشان داد، کسانی که به‌طور منظم آجیل مصرف می‌کنند کمتر به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا می‌شوند. در سال ۱۹۹۳ آجیل برای اولین بار با محافظت در برابر بیماری عروق کرونر قلب مرتبط شد. از آن زمان، نتایج بسیاری از آزمایش‌های بالینی نشان داد که مصرف آجیل‌های مختلف، مانند بادام و گردو، می‌تواند کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد.

یافته‌های تحقیقی نشان داده است افرادی که آجیل می‌خورند ۲ تا 3سال بیشتر از افرادی که آجیل نمی‌خورند، عمر می‌کنند. کسانی که آجیل مصرف می‌کنند ممکن است غذاهای ناسالم کمتری مصرف کنند که منجر به طول عمر بیشتر می‌شود.

این احتمال که مصرف آجیل ممکن است از سلامت انسان دفاع کند، دیدگاه جالبی محسوب می‌شود و در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته است. در نتیجه، آجیل‌ها اغلب به‌عنوان غذای سالم معرفی می‌شوند. در دهه‌های اخیر، تعداد تحقیقاتی که ارتباط بین مصرف آجیل و کاهش خطر بیماری‌های مزمن کلیدی را پیشنهاد می‌کنند، همچنان در حال افزایش است. آجیل منبع دریافت فیبر و فیبر غذایی با کاهش بروز چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

آجیل همچنین مواد معدنی و ویتامین‌ها را برای رژیم غذایی فراهم و مواد شیمیایی گیاهی را تامین می‌کند که به‌عنوان عوامل آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و فیتواستروژن‌ها و سایر مکانیسم‌های محافظتی عمل می‌کنند. آجیل در شکل خام خود بیشترین فواید تغذیه‌ای را حفظ می‌کند.

همانطور که ذکر شد «روز جهانی آجیل» به منظور تشویق مردم به مصرف میان وعده‌های سالم‌تر ایجاد شده است. میان وعده شما چیست؟ یک بسته چیپس؟ یک تکه شکلات؟ ما می‌دانیم که مقصر هستیم که بیشتر از آنچه باید به سراغ گزینه ناسالم می‌رویم! بنابراین، چرا از روز جهانی آجیل به‌عنوان فرصتی عالی برای تغییر میان وعده در محل کار خود استفاده نکنیم؟ برخی آجیل‌ها یا ترکیبی از آجیل و میوه‌های خشک، میان وعده سالم است که فواید زیادی به همراه خواهد داشت.

نکته جالب در مورد آجیل این است که انواع و اقسام مختلفی برای انتخاب وجود دارد. آنها در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف وجود دارند. شما همه مدل مغز در دسترس دارید، بنابراین به‌طور حتم چیزی را خواهید یافت که برای پرزهای چشایی شما جذاب است.

منبع

برگرفته از مقاله «مغز خشکبار به عنوان غذای عملگر و نقش آنها در جلوگیری از بیمارهای قلبی عروقی، دومین کنفرانس ملی غذای فراسودمند»؛ سمیه رهایی و زهرا امام جمعه، و سید هادی رضوی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha