• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403080100431
  • خبرنگار : 50664

رئیس اداره فرش اداره کل صمت استان خبرداد

تولید بیش از ۱۸ هزار مترمربع فرش دستباف در خراسان رضوی 

تولید بیش از ۱۸ هزار مترمربع فرش دستباف در خراسان رضوی 

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره فرش اداره کل صمت خراسان رضوی از تولید ۱۸ هزار و ۲۶۸ مترمربع فرش دستباف در استان طی ۶ ماه نخست سال جاری خبر داد.    

شادی قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طی ۶ ماه نخست سال جاری در استان ۱۸ هزار و ۲۶۸ مترمربع فرش دستباف تولید شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۷ هزار و ۶۱۵ مترمربع بوده و نشان‌دهنده افزایش ۱۰ درصدی میزان تولید فرش دستباف در استان است. 

وی در رابطه با مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه فرش دستباف در استان افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی به‌بافی به میزان بیش از ۱۶۰۰ نفرساعت و اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی فرش دستباف و برگزاری المپیاد استانی دانش‌آموختگان فرش از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه فرش دستباف در خراسان رضوی است.

رئیس اداره فرش اداره کل صمت خراسان رضوی با اشاره به تخصیص بیش از ۶۶ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به تولیدکنندگان فرش دستباف در بخش خانگی در قالب پشتیبان و مستقل، تصریح کرد: دو نفر از تولیدکنندگان برتر استان در همایش روز ملی فرش دستباف در استان قم به‌عنوان نام‌آور و مشاهیر انتخاب شدند. در استان ۶۸ هزار و ۱۶۴ بافنده فرش دستباف وجود داشته و از این تعداد ۷۶۴۵ نفر بیمه‌شده هستند.

قاسمی عنوان کرد: ۱۱۲ واحد کارگاهی فعال و دارای مجوز در استان به‌صورت رسمی در سامانه ثبت نام و از اداره صمت مجوز دریافت کرده‌اند. تعداد شاغلین در کارگاه‌های قالی‌بافی دارای مجوز در استان ۵۰۳۵ نفر بوده و برای ۷۶ نفرتسهیلات اشتغالزایی در حوزه قالی‌بافی به مبلغ بیش از ۶۶ میلیارد ریال در حال پرداخت است.

وی در رابطه با مشکلات حوزه فرش خاطرنشان کرد: قاچاق فرش، استفاده ازابزارها و تجهیزات مکانیزه در تولید فرش(رباط‌بافی)، نبود کافی جهت متقاضیان تسهیلات و بیمه قالی‌بافان، ازدست دادن بازارهای هدف جهانی به دلیل تحریم و عدم توانایی خرید داخلی و ایجاد تحرک بازارفروش داخلی از جمله مهم‌ترین مشکلات حوزه فرش به شمار می‌رود.

رئیس اداره فرش اداره کل صمت خراسان رضوی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت فرش دستباف، تصریح کرد: توسعه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی فرش دستباف و حمایت از اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری فرش دستباف و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه خراسان رضوی در تولید فرش دستباف همواره یکی از استان‌های صاحب نام بوده است، یادآور شد: ضرورت دارد در راستای پیگیری افزایش سقف تسهیلات و بیمه‌بافندگان، فعال‌سازی خوشه فرش استان ازطریق شرکت شهرک‌های صنعتی و پرداخت یارانه نمایشگاهی طبق دستورالعمل مربوطه به کسانی که در نمایشگاه‌ها حضور می‌یابند و پیگیری و مکاتبه با دستگاه‌های ذی‌ربط برای واگذاری مکانی دائمی برای عرضه و فروش فرش دستباف اقدام شود.

وی گفت: تشکیل کمیته‌ای متشکل از بخش دولتی و خصوصی برای رسیدگی به تخلفات درحوزه رباط‌بافی، ممانعت ازتولید، عرضه و فروش فرش به روش مکانیزه تحت عنوان فرش دستباف با هدف احقاق حقوق مصرف‌کنندگان داخلی و صادرات فرش دستباف، برگزاری سه نمایشگاه عرضه فرش در اداره صمت با هدف آشنایی شهروندان با تولیدات فاخر استان از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای رفع مشکلات حوزه فرش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha