«محمدرضا دهقانی اشکذری» صبح امروز سه شنبه اول آبانماه در نشست با خبرنگاران ضمن تاکید بر این که در حوزه آموزش قائل به تغییر روشها هستیم، گفت: معتقدیم اگر رویکردها و شیوههای آموزشی تغییر نکند، نمیتوانیم نسلی بالنده و تاثیرگذار را به جامعه تحویل دهیم.
وی یکی از این تغییرات و چرخشهای تحول آفرین در دانشگاه آزاد اسلامی طی سالهای اخیر را مربوط به حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: باور داریم که رشتههای دانشگاهی مانند رشتههای پزشکی نیازمند یک فضای بالینی برای آموزش فعالیتهای مهارتی و کسب تجربه در کنار آموزشهای تئوری در محیط دانشگاه است.
دهقانی اشکذری با اشاره به فعالیت مرکز توانمندسازی مهارتی کودکان و نوجوانان در جوار مدارس سما یزد با هدف مهارتافزایی دانشآموزان، گفت: مربیان این مرکز در واقع همان دانشجویان دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد یزد هستند و به نوعی در یک فضای واقعی به شیوههای نوین آموزشی آشنا میشوند.
وی به مقوله پیوستگی آموزشها در دانشگاه آزاد اسلامی از مهدکودک تا دانشگاه نیز اشاره و این پیوستگی را یک مزیت آموزشی در راستای تعامل و اثرگذاری بیشتر خواند.
این مسئول به اجرای مدل آموزشی «شمسه رشد» در مدارس دانشگاه آزاد یزد اشاره و تصریح کرد: براساس این مدل آموزشی که با هدف تحکیم کردن صفات عالیه در دانشآموزان دنبال میشود، معتقدیم سنین مختلف نیازمند آموزشهای متفاوت و خاص همان سن هستند و پس از گذر از هریک این بازههای سنی نمیتوان از فرصتهای آموزشی از دست رفته سن مربوطه، مجدداً بهره گرفت.
وی به پیشتازی و راهبری یزد در کل دانشگاه آزاد کشور در رابطه با این مدل آموزشی اشاره و یادآور شد: در همین راستا نیز اخیراً برنامهای آموزشی را برای بیش از ۵۰۰ نفر از همکاران دانشگاههای کشور در مشهد مقدس برگزار کردیم.
وی از شکلگیری دو مدرسه سعادت به رویکرد معرفتی در راستای اهداف این مدل آموزشی در استان اشاره کرد و گفت: عرصه تربیتی این مدارس در مسجد و مهدیه واقع شده و به رغم ظرفیت محدود این مدارس در سال اول شاهد ۱۰۰ مورد تقاضای تحصیل در این دو مدرسه که در مقطع متوسطه اول برگزار میشود، بودیم.
دهقانی اشکذری با بیان این که امسال استقبال زیادی برای استفاده از فضاهای فرهنگی استان در این رابطه را شاهد بودیم، به فضای بانشاط و پویای این مدارس با اجرای شیوههای جدید آموزشی اشاره و ابراز امیدواری کرد با مدیریت قوی و زمینههای علمی دانشگاه و بستر دینی قوی در استان یزد، اقدامات دانشگاه آزاد استان در این حوزه به عنوان الگو برای کشور معرفی شود.
وی به خیزش علمی ایجاد شده در کشور اشاره و با بیان این که لازمه این تغییر بازآفرینی در نظام آموزشی است، ابراز کرد: برای تغییر مدلهای آموزشی نیازمند تغییر بینش معلمان و حضور خوب و دلگرم کننده خانوادهها در کنار رکن دانشآموزان هستیم و امیدواریم رکن چهارم یعنی حاکمیت نیز در این زمینه حمایتهای لازم را داشته باشد.
وی بر لزوم تغییر و تحول در نظام سنتی آموزشی در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: در همین راستا امسال هشت دانشکده جدید مانند دانشکده هوش مصنوعی، دانشکده هنر و رسانه و مواردی دیگر در دانشگاه آزاد استان راه اندازی شده یا در دست راه اندازی است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به فعالیت افزون بر ۳۰۰ دانشجوی این دانشگاه در صنایع مختلف استان به صورت بورس صنعتی، اظهار کرد: امسال اولین فارغ التحصیلان بورسیه صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی را در استان خواهیم داشت.
«سید علی المدرسی» معاون امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی یزد نیز در این نشست اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در تمام رشتههای آموزشی ارتباط بین آموزش و مهارت را برای دانشجویان و دانشآموزان برقرار کرده است.
وی در همین رابطه با اشاره به تحصیل ۱۹۰۰ دانشجو در مقاطع، رشتهها و گرایشهای مختلف دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد یزد، عنوان کرد: بخشی از تحصیل این دانشجویان در عرصه تئوری در دانشگاه و بخشی در عرصه تربیتی برگزار میشود که یکی از این عرصههای تربیتی، مدارس هستند.
وی یکی از این عرصههای تربیتی دانشگاه آزاد یزد را علاوه بر مدارس سما، مدارس سعادت با رویکرد معرفتی خواند که مشابه مدارس مطهری و صدرا ولی در مقطع متوسطه اول فعالیت دارند و تلاش شده برنامه تحولی تربیتی دانشگاه آزاد در قالب این مجموعهها عملیاتی شود.
المدرسی از دیگر عرصههای تربیتی دانشگاه برای دانشجویان را مرکز تمدن(انستیتو توانمندسازی و مهارتی کودک و نوجوان) ذکر کرد و گفت: معتقدیم مدرسه تنها بار دانایی دانشآموزان را پیش میبرد و باید آموزشهای مهارتی دانشآموزان را از طریق این مراکز مهارتی دنبال کنیم.
وی تصریح کرد: این سازمان علمی مهارتی تلاش دارد که هر گونه مهارتی که برای آموزش دانشآموزان لازم است را در قالب بازیهای فکری و مهارتی ارائه کند و با توجه به این که تردد دانشآموز بین مدرسه و این مرکز میتواند موجب تغییر فضا و افزایش یادگیری دانشآموزان شود، آن را در بیرون از محیط مدرسه ایجاد کردهایم.
معاون دانشگاه آزاد استان بر لزوم ایجاد مدل آموزشی جامع الابعاد برای دانشآموزان تاکید کرد و گفت: ابعاد آموزشی دانشآموزان شامل ابعاد ارادی، اجتماعی، جسمانی، اعتقادی، تحصیلی، عاطفی و عقلانی است که هر یک نیازمند تکنیکها و ضرورتهای خاص خود است ولی در کشور عمدتاً در کشورمان به آموزش دانشآموزان در بعد تحصیلی اکتفا میشود.
وی در بخشی از سخنانش با اشاره به اهمیت مقوله تعلیم و تربیت و تاثیر آن بر شکلگیری شخصیتی تاثیرگذار در انسانها، تاکید کرد: مدل تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت موسوم به «مدل تربیتی شمسه رشد» است و امیدواریم جامعه بیشتر به ضرورتها، حساسیتها و اهمیت آن آگاه شود.
المدرسی در پایان نیز به سایر فعالیتهای معاونت امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی در قالب انستیتوهای مختلف اشاره و ضمن تشریح فعالیت آنها، یادآور شد: مجموعه سما در استان یزد با ۲۸ مدرسه و قریب به چهار هزار و ۵۰۰ دانشآموز و ۸۰۰ آموزگار در هفت شهر استان فعالیت دارد و امیدواریم فعالیتهای آموزشی این مجموعه بتواند منشاء اثر در آینده ایران اسلامی باشد.
در حاشیه این نشست، خبرنگاران از بخشهای مختلف انستیتو تمدن(مرکز توانمدسازی و مهارتی کودکان و نوجوانان) دانشگاه آزاد که روزانه ۴۵۰ دانشآموزان پیش دبستانی تا پایه ششم ابتدایی مدارس مختلف در قالب کلاسهای بازی فکری، تفکر و اندیشه و هوش ریاضی و دیگر کارگاههای آموزشی با مهارتهای زندگی آشنا میشوند، بازدید کردند.
در پایان این نشست نیز چاپ نخست کتاب «رسانه و اخلاق» اثر «علی مشیری نیا» با حضور مسئولان و خبرنگاران رونمایی شد.
انتهای پیام
نظرات