• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403080100180
  • خبرنگار : 71667

تا پایان برنامه هفتم توسعه

۱۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل می‌شوند

۱۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل می‌شوند

به گفته مشاور وزیر ارتباطات پوشش ۱۰۰ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار بر اساس دو اصل «تکلیف قانونی» و تحقق «عدالت ارتباطی» از جمله اولویت های وزارت ارتباطات در این دوره است بر اساس بررسی های کارشناسی صورت گرفته، حدود ۱۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار باقیمانده در سراسر کشور تا پایان برنامه هفتم پیشرفت به این شبکه متصل می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در دنیای آینده تمام زندگی مردم بر مدار دیجیتال پیش خواهد رفت و در چنین شرایطی کشورهایی که دارایی دیجیتال نداشته باشند از صحنه جغرافیایی دیجیتال دنیا حذف خواهند شد.

در این روند یکی از طرح‌هایی که می‌تواند روند دیجیتالی شدن را تسریع کند، اتصال روستاها به اینترنت و در سطح وسیع‌تر اتصال به شبکه ملی اطلاعات است چراکه یکی از مهم‌ترین اهداف این شبکه برقراری عدالت اجتماعی با اتصال روستاها به اینترنت عنوان شده است؛ شبکه ملی اطلاعات از جمله طرح هایی است که می تواند به پیشبرد این مسئله کمک بسیاری کند.  

این پروژه با هدف برقراری عدالت اجتماعی با اتصال روستاها به اینترنت است که درحال حاضر به پیشرفت ۶۴ درصدی رسیده و طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است این عدد به ۷۵ درصد برسد. حال با توجه به اینکه با تلاش مسئولان روستاهای بسیاری طی سالها به اینترنت متصل و طعم شیرین فناوری را احساس کردند، بحث اتصال روستاها به اینترنت یکی از اولویت های دولت چهاردهم عنوان شده است.

از آنجایی که بزرگترین مزیت اینترنت این است که دسترسی کاربران را به بازارهای جهانی تسهیل می‌کند و یک روستایی باید بتواند محصولات خود را فراتر از مرزهای کشور نیز به فروش برساند تا بتوان تولید ناخالص ملی کشور را افزایش داد؛ بنابراین عدالت ارتباطی را نمی‌توان مختص به مناطق شهری دانست و مناطق روستایی و صعب العبور هم باید از این حق برخوردار شوند براین اساس برقراری ارتباطات پایدار و ثابت برای روستاییان چند سالی است که مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است.  

به تأکید مسئولان توسعه امکانات، تجهیزات و زیرساخت‌های ارتباطی در سراسر کشور و تسهیل دسترسی‌های مردم در این بخش به ویژه در مناطق محروم و روستاهای دور افتاده از اولویت مهم وزارت ارتباطات در دولت چهاردهم است. به گفته آنها مهم‌ترین هدف این حوزه بر اساس برنامه هفتم توسعه، دسترسی صددرصدی روستاهای بالای بیست خانوار به شبکه ملی اطلاعات است و بر اساس ابلاغ وزیر ارتباطات به غیر از ایجاد دسترسی، بهبود ارتباطات و ارتقای آن نیز در برنامه‌های این حوزه قرار دارد.

حدود هفت هزار روستا در دستور کار اپراتورهای سیار بوده و بیش از سه هزار روستای جدید نیز شناسایی و در فرآیند کاری این مجری قرار گرفتند.  

در همین رابطه اخیرا نیک محمد بلوچ زهی- مشاور وزیر در توسعه ارتباطات در مناطق روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری «USO» -  با بیان اینکه پوشش ۱۰۰ درصدی روستاهای بالای بیست خانوار بر اساس دو اصل «تکلیف قانونی» و تحقق «عدالت ارتباطی» از جمله اولویت های وزارت ارتباطات در این دوره است، گفت: ۳۹ هزار و ۶۴۵ روستای بالای بیست خانوار در کشور وجود دارد و بر اساس بررسی های کارشناسی صورت گرفته، حدود ۱۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار باقیمانده در سراسر کشور تا پایان برنامه هفتم پیشرفت به این شبکه متصل می شوند.    

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی لازم برای تحقق تکالیف قانونی و دستیابی به اهداف تعیین شده به سرعت در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در اولین اقدام پس از آغاز به کار دولت چهاردهم و با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وضعیت اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات مورد بررسی قرارگرفت و روستاهای نیازمند ارتقای کیفیت و فاقد هرگونه دسترسی شناسایی شد.

۱۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل می‌شوند

به گفته مشاور وزیر در توسعه ارتباطات روستایی، حدود هفت هزار روستا در دستور کار اپراتورهای سیار بوده و بیش از سه هزار روستای جدید نیز شناسایی و در فرآیند کاری این مجری قرار گرفتند.  

بلوچ زهی با اشاره به اینکه بخشی از روستاهای مذکور فاقد پوشش بوده و مابقی روستاها نیز از پوشش مطلوبی برخوردار نیستند، توضیح داد که با توجه به تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر بهبود کیفیت دسترسی به خدمات، تمامی این روستاها در برنامه‌های توسعه‌ای این وزارت در دوره جدید قرار دارد.

مجری طرح توسعه ارتباطات روستایی همچنین اشاره کرد که به دلیل اینکه اغلب روستاهای باقیمانده در مناطق دورافتاده و صعب العبور قرار دارند برای ایجاد و یا بهبود پوشش، علاوه بر مساعدت و همکاری سایر دستگاه های اجرایی، نیازمند تامین اعتبار مازاد به منظور ایجاد جاده دسترسی، احداث شبکه برق و همچنین زیرساخت های شبکه انتقال است که همین عوامل سرعت اجرای پروژه ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

پیش از این سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اعلام کرده بود پروژه شبکه ملی اطلاعات و تکمیل آن را به صورت ویژه دنبال می کنند  اتصال روستاهای فاقد ارتباطات و ارتقای کیفیت ارتباطات در روستاهای متصل را از اولویت‌های وزارت ارتباطات در دوره جدید است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha