• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403073023151
  • خبرنگار : 71429

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اعلام کرد

استقرار وکلا در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به صورت آزمایشی

استقرار وکلا در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به صورت آزمایشی

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از استقرار وکلا برای ارائه مشورت حقوقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بصورت محدود و آزمایشی خبر داد.

محمدرضا سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وظایف کانون و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تسهیل امور قوه قضائیه به‌ منظور خدمت‌رسانیِ حداکثری به مردم، گفت: بیش از یک دهه است که دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در قوه قضائیه ایجاد شده‌ و به اذعان کارشناسان و عموم مردم، انجام فرایندهای قضایی و امور مراجعین به محاکم قضایی را سهل‌تر از قبل کرده‌اند.

وی افزود: امروزه با توجه به اینکه با پدیده افزایش جمعیت و ترافیک شهری روبه‌رو هستیم دیگر روش‌های سنتی همچون گذشته نمی‌تواند راهکار مناسبی برای رفع نیازهای شهروندان باشد؛ از این‌رو، ارائه خدمات قضایی به شهروندان از جمله خدماتی بوده که شیوه سنتی دیگر پاسخگوی آن نبوده و مشکلات متعددی را برای طرفین پرونده‌ها و دستگاه قضایی ایجاد می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم دفاتر خدمات قضایی کاهش محسوس مسافرت‌های شهری و بین شهری مردم برای ثبت دعاوی و شکایات آنان است.

سلطانی خاطرنشان کرد: در اواخر دهه ۷۰ بود که مکانیزه شدنِ قوه قضاییه مورد توجه مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی  رئیس وقت دستگاه قضایی قرار گرفت و چندی بعد در سیاست‌های پنج ساله پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، قانون سلامت اداری و همچنین قانون آیین دادرسی کیفری به این موضوع اشاره شد.

وی ادامه داد: در سال‌های بعد و بر همین اساس، رئیس وقت قوه قضاییه در تسریع در امور جاری و استفاده از فناوری‌های جدید در روند دادرسی، آیین‌نامه ارائه خدمات الکترونیک قضایی را ابلاغ و دستورالعمل ضوابط و شرایط تاسیس، فعالیت و انحلال دفتر خدمات الکترونیک قضایی مشخص شد.

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اظهار کرد: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با هدف کاهش مراجعه به دستگاه قضایی، تسریع و صرفه ‎جویی در وقت و هزینه گروه‌های هدف، شفاف‌سازی فرآیندهای رسیدگی، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور با افزایش نسبی سرعت، دقت و کیفیت افزایش رضایتمندی مردم در ارائه خدمات قضایی و استفاده شهروندان از فرصتهای برابر با رفع موانع اداری راه‌اندازی شده‌اند.

وی تصریح کرد: شواهد نشان می‌‏دهد که مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در جهت تسهیل ارائه خدمات قضایی، تحقق عدالت الکترونیک و هوشمندسازی فرآیندهای قضایی گام محکمی برداشته و توانسته‌اند با الکترونیکی کردن خدمات قضایی، سرعت رسیدگی به پرونده‌ها را بیشتر کنند.

سلطانی در ادامه تأکید کرد: با گذشت زمان و عملکرد مثبت و مؤثر دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در فراگیریِ حداکثریِ خدمات الکترونیک قضایی در امور مختلف قوه قضائیه، نسخه‌ی جدید «آیین‌نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی» در ۲۳ تیر ماه سال ۱۴۰۱ به تأیید حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضائیه رسید و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سراسر کشور ابلاغ شد.

وی ادامه داد: با عنایت به تبصره ۲ ماده ۶۵۵ آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ و بر مبنای محتوای اساس‌نامه کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و آیین‌نامه اجرایی آن، «فراهم کردن موجبات پیشرفت علمی و عملی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی»، «تدوین برنامه‌های آموزشی برای مدیران و کارکنان این دفاتر»، «بررسی پیشنهاد واصله در تعیین تعرفه خدمات قضائی و پیشنهاد به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه» و «دریافت گزارش‌های مردمی از میزان رضایت‌مندی از دریافت خدمات و پیشنهادات از طریق تماس تلفنی مردمی‌ با شماره ۱۴۷۰»، برخی از مهمترین وظایف کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است.

سلطانی گفت: در سال‌های اخیر، سند تحول و تعالی قوه قضائیه تدوین و ابلاغ شده که به عنوان، مهمترین سند بالادستی برای مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی محسوب می‌شود که استفاده از ۱۱۷ واژه‌ی «فناوری» و ۴۰ عبارت «الکترونیک» در این سند، حاکی از نقش انکارناپذیر «فناوری» و «خدمات الکترونیک قضایی» در دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران است.

وی درباره استقرار وکلا در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: وکلا برای ارائه مشورت حقوقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به صورت محدود و آزمایشی مستقر می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha