• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: هوش مصنوعی
  • کد خبر: 1403073023091
  • خبرنگار : 30057

رقابت ۴۵۰۰ نفر در مسابقات هوش مصنوعی و برنامه‌سازی دانشگاه شریف

رقابت ۴۵۰۰ نفر در مسابقات هوش مصنوعی و برنامه‌سازی دانشگاه شریف

دبیر بخش هوش مصنوعی مسابقات و رویداد ملی و بین‌المللی رایان، از ثبت نام تیم‌های ۵۷ کشور در این رقابت‌ها خبر داد و گفت: رقابت‌های بین‌المللی در ۳ مرحله برگزار خواهد شد و مرحله سوم آن به صورت حضوری است و به ۳ تیم برتر در بخش‌های برنامه‌سازی و هوش مصنوعی جوایز نقدی اعطا می‌شود.

به گزارش ایسنا، محمدحسین رهبان در نشست خبری رویدادها و مسابقات ملی و بین‌المللی رایان که پیش از ظهر امروز در محل ساختمان معاونت علمی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب، برگزاری این رویداد را در راستای ترویج علم و ایجاد شور و نشاط در کشور عنوان کرد و افزود: شروع این رویداد با ارائه آموزش است که در دو دوره مقدماتی و پیشرفته یادگیری ماشینی و یادگیری ژرف برگزار می‌شود و تاکنون ۸ دوره آن برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در این رویداد ۴۵۰۰ نفر از ۵۷ کشور ثبت نام کرده‌اند، اظهار کرد: شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی هوش مصنوعی در تیم‌های ۵ نفره از ۲۶ مهر ماه با یکدیگر در حال رقابت هستند که در این مرحله تیم‌های شرکت کننده از نظر کیفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در نهایت ۱۵۰ تیم به مرحله دوم وارد می‌شوند. مرحله دوم این رقابت به صورت آنلاین برگزار می‌شود و سؤالاتی که به آنها ارائه می‌شود، تخصصی‌تر خواهد بود.

رهبان، زمان برگزاری مرحله دوم مسابقات بین‌المللی را از ۱۰ آبان تا ۲۳ آذر ذکر کرد و یادآور شد: ۱۰ تا ۱۵ تیم اول مرحله دوم به مرحله رقابت‌های نهایی راه می‌یابند و داوران این بخش مجموعه‌ای از اساتید دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌های کشور و همچنین ۴ داور خارجی از دانشگاه‌های هنگ کنگ، سنگاپور، امریکا و قطر هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف توضیح داد: در مرحله دوم، سه سؤال مرتبط با مبحث اعتمادپذیری در هوش مصنوعی مطرح خواهد شد و در نهایت ۱۵ تیم برتر انتخاب خواهند شد. این تیم‌ها از جنبه‌های مختلف از جمله خلاقیت و کیفیت علمی توسط داوران داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. 

دبیر بخش هوش مصنوعی مسابقات و رویداد ملی و بین‌المللی رایان خاطر نشان کرد: در مرحله نهایی مسابقه هوش مصنوعی بین‌المللی ۳ تیم برتر انتخاب می‌شوند و به تیم اول ۲۰ هزار دلار، به تیم دوم ۱۰ هزار دلار و به تیم سوم ۵ هزار دلار اعطا خواهد شد. 

به گفته وی، جوایز برترین‌های بخش برنامه‌سازی این رقابت به این شرح است:
- تیم اول : ۱۵ هزار دلار
- تیم دوم: ۱۰ هزار دلار
- تیم سوم: ۵ هزار دلار

به هریک از ۱۰ تیم برتر هر بخش نیزجوایزی نیز اهدا خواهد شد.

وی، بیشترین شرکت کنندگان در این رقابت را مربوط به کشور ایران با ۱۸۹۸ شرکت کننده دانست و یادآور شد: سایر شرکت کنندگان از کشورهای پاکستان، هند، ترکیه، مصر، ایتالیا، روسیه، چین، عراق، ایالات متحده امریکا، کانادا، بریتانیا و لبنان هستند.

وی همچنین درباره مرحله نهایی مسابقه بین‌المللی هوش مصنوعی رایان، اظهار کرد: مرحله سوم و نهایی به‌صورت حضوری در ایران برگزار خواهد شد.

در این نشست همچنین حمید ضرابی‌زاده، رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که دو رویداد بین‌المللی مستقل در حوزه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر به صورت سالانه و دوسالانه برگزار خواهند شد، گفت: این مسابقات در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی برنامه‌ریزی شده‌اند. در سطح استانی، مسابقات در ۸ استان برگزار می‌شود و تاکنون ۲ استان میزبان این رقابت‌ها بوده‌اند. هر مسابقه استانی با حضور ۱۵۰ شرکت‌کننده برگزار می‌شود و برگزیدگان برای حضور در مرحله بین‌المللی انتخاب خواهند شد.

وی در ادامه به جزئیات سطح ملی مسابقات اشاره کرد و گفت: سطح ملی این مسابقات در تاریخ ۳۰ آبان به دو صورت مجازی و حضوری برگزار خواهد شد. در مرحله اول ۱۰۰۰ نفر به صورت مجازی با یکدیگر رقابت می‌کنند و در مرحله دوم که به صورت حضوری برگزار می‌شود، ۲۵۰ نفر حضور خواهند داشت.

رئیس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف به برنامه‌ریزی برای مسابقات بین‌المللی اشاره کرد و افزود: طراحی سؤالات این مسابقات به پایان رسیده و مرحله مقدماتی امروز آغاز می‌شود. مسابقه نهایی بین‌المللی در تاریخ ۱۰ آذرماه با حضور بیش از ۱۰۰۰ شرکت‌کننده از سراسر جهان برگزار می‌شود. از هر گروه حداکثر سه نفر به این رقابت دعوت خواهند شد.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha