• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: پرورش
  • کد خبر: 1403073023063
  • خبرنگار : 71980

۸ مکالمه حیاتی والدین با فرزند در حال بلوغ!

۸ مکالمه حیاتی والدین با فرزند در حال بلوغ!

با فرزندتان در مورد پذیرش خود و نگاه مثبت به جسم و صورت خودش صحبت کنید. همچنین تاکید کنید که با این وجود، رشد و تعالی، ورای همین ظاهر است. او را تشویق کنید تا بر توانایی‌هایش اتکا و تمرکز کند. با تشویق او به استقلال فردی، به ساختن اعتماد به نفس‌اش کمک کنید.

به گزارش ایسنا، مرحله نوجوانی دوره‌ای است که کودکان در جستجوی استقلال هستند و نیازمند راهنمایی تا به سلامت از پیچ‌های دشوار زندگی عبور کنند. مکالمه‌ باز، صادقانه، صمیمی و حمایتی با نوجوان، امری بسیار حیاتی برای کمک به آن‌هاست تا اعتماد به نفس‌شان تقویت شود و بتوانند تصمیماتی درست اتخاذ کنند. در ادامه ۸ مکالمه حیاتی که والدین باید با فرزندان نوجوان‌شان داشته باشند پیش روی شما قرار می‌گیرد:

تو همانطور که هستی، زیبا هستی!

با فرزندتان در مورد پذیرش خود و نگاه مثبت به جسم و صورت خودش صحبت کنید. همچنین تاکید کنید که با این وجود، رشد و تعالی، ورای همین ظاهر است. او را تشویق کنید تا بر توانایی‌هایش اتکا و تمرکز کند. با تشویق او به استقلال فردی، به ساختن اعتماد به نفس‌اش کمک کنید.

 دوست گرفتن به معنای چالش مضاعف نیست
برای فرزندتان در مورد اهمیت انتخاب دوست خوب و محترم توضیح دهید. به آن‌ها بیاموزید که چطور در موقعیت‌های چالشی، «نه» بگویند. آن‌ها را در ماندن بر اصول و ارزش‌هایشان توانمند سازید.

احساس ناخوشایند هم طبیعی است
در مورد بروز عواطف و احساساتی مانند خشم و عصبانیت و استرس و طبیعی بودن آن‌ها صحبت کنید. در اینچنین شرایطی آن‌ها را به سمت مدیریت احساسات با فعالیت بدنی یا مطالعه سوق دهید. این کار، هوش هیجانی و انعطاف‌پذیری آن‌ها را بهبود می‌بخشد.


در فضای آن‌لاین، محتاط باش
اهمیت حریم شخصی و احتیاط در فضای مجازی و آن‌لاین را به آن‌ها گوشزد کنید. به نوجوان‌تان بیاموزید تا رفتارهای مخاطره‌آمیز را بشناسند و از حیثیت و آبرویشان مراقبت کنند. آن‌ها را تشویق کنید به عاقلانه فکر کردن و رفتار کردن و اجتناب از عادات دنیای دیجیتال.

خواستن توانستن است
اهمیت تحصیل و آموزش و برنامه‌ریزی برای اهداف قابل دستیابی را برای نوجوان‌تان توضیح دهید. آن‌ها را کمک کنید تا علایق خود را شناسایی کنند و یک برنامه برایش در آینده تنظیم کنند. نقش دیسیپلین و نظم و ثبات در راه رسیدن به موفقیت را برای فرزندتان پررنگ کنید.

روابط دوستانه سالم، با مشخص کردن حد و مرز، به هم نمی‌خورد!
در مورد کیفیت رابطه سالم مانند صداقت، درستکاری و احترام با فرزندتان صحبت کنید. به او بیاموزید تا در ارتباط با دوستانش، برای خود مرز و محدوده تعیین کند. او را مهیای شناسایی و اجتناب از عوامل مضر و مخرب کنید.


هر وقت احساس نگرانی و اضطراب داشتی با من صحبت کن
در مورد سلامت روان با فرزندتان صحبت کنید تا احساس شرم یا ننگ در او کاهش یابد. او را تشویق کنید که هروقت به کمک نیاز داشت، بیان کند و در خودش نگه ندارد. این کار باعث ارتقاء معنادار سلامت روان نوجوان شده و حسی از اتکا و اعتماد به او دست خواهد داد.

همانی باش که آرزویش را داری
با فرزند نوجوانتان در مورد علایق و آرزوهایش صحبت کنید و بگویید که حامی او هستید. او را بدون هیچ گونه فشار و ترسی برای کاووش راه‌ها و تجربیات نو تشویق کنید اما با مراقبت. این امر باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود و اتخاذ بهترین تصمیم‌ها برای زندگی‌اش.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha