• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403073022963
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

در گفت‌وگو با دو نماینده مشهد تشریح شد

عمران، آموزش و حمل‌ونقل؛ سه محور اصلی در جلسه نمایندگان مشهد با استاندار 

عمران، آموزش و حمل‌ونقل؛ سه محور اصلی در جلسه نمایندگان مشهد با استاندار 

ایسنا/خراسان رضوی دو نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس سخنان مطرح‌شده در جلسه با استاندار خراسان رضوی را تشریح کردند.

احسان عظیمی‌راد، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به جلسه نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس با استاندار خراسان رضوی، اظهار کرد: صحبت‌های بنده ناظر بر سه بخش بود؛ ابتدا در رابطه با شهرستان مشهد، موضوع آزادراه مشهد-چناران را مطرح کردم که اگرچه تاکنون موفق به اخذ اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومانی برای تکمیل آن شده‌ایم، اما ۷۰۰ میلیارد تومان کمبود اعتبار دارد و آقای استاندار باید کمک کند تا با همراهی نمایندگان، اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه تامین شود. تا کنون شهرداری مشهد و اداره اوقاف استان کم‌کاری‌هایی نسبت به این پروژه داشته‌اند و از استاندار تقاضا کردیم با پیگیری‌های خود سبب شوند شهرداری و اوقاف وظیفه خود را در این خصوص انجام دهند. 

وی با اشاره به مشکلات بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی شهید رجایی مشهد به عنوان یکی دیگر از محورهای صحبت نمایندگان با استاندار، بیان کرد: اگرچه موفق شده‌ایم اعتباری را برای این بیمارستان دریافت کنیم، اما هنوز کافی نیست و امیدواریم با کمک و پیگیری استاندار احداث این بیمارستان برای حاشیه شهر صورت پذیرد. از دیگر معضلات حاشیه شهر که مورد بحث قرار گرفت، مدارس این مناطق بود. باید با تعامل با آستان قدس زمین‌هایی واگذار شود تا در حاشیه شهر و روستاهای مشهد مدرسه‌سازی صورت گیرد. 

سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه مشکلات صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان محور بعدی صحبت‌ها بود، افزود: معدن سنگان خواف، فولاد نیشابور و معادنی که اعضای هیات‌مدیره آن در استان حضور ندارند، باعث سودآوری برای استان نمی‌شوند و از استاندار تقاضا کردیم به این ماجرا ورود پیدا کنند. سودهای این معادن باید به استان تخصیص یابد و برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود. محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان‌ استان نیز باید توسط صنایع خراسان رضوی خریداری و محصولات مازاد به خارج از استان صادر شود.

عظیمی‌راد با اشاره به مشکل کمبود آب در مشهد، عنوان کرد: در این جلسه بنده مخالفت خود را در خصوص انتقال آب کلات به مشهد به صورت دقیق و علمی ثابت کردم. کمبود آب مشهد را باید با چاره‌اندیشی برای ۲۰ درصد هدررفت آبی که در لوله‌‎کشی‌ها رخ می‌دهد، رفع کنیم. ۸۵ درصد آب کشاورزی از آب شرب است که باید جلوی این روند گرفته شود. تمام باغ‌ویلاها در مشهد دارای چاه هستند که باید مدیریت شوند. این موضوعات مشکلاتی هستند که اگر حل شوند، دیگر نیاز نیست آب را از کلات به مشهد منتقل کنیم. 

وی با بیان اینکه همچنین مشکلات شهرستان کلات را نیز در ۶ سرفصل مجزا مطرح کردیم، اضافه کرد: کار جاده مشهد-کلات به انتها رسیده و تنها استاندار باید کمک کند تا سازمان برنامه تایید نهایی را ارائه دهد. در رابطه با مدیریت و کنترل سیلاب‌های کلات و نوسازی شبکه آب آن نیز صحبت کردیم. تدوین سند گردشگری، سلامت و بهداشت، گاز و مرزبانی برای کلات نیز از دیگر موضوعات مورد بحث ما بود.

نماینده مردم مشهد و کلات ادامه داد: در این جلسه پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه معاونین استاندار و مشاورین ایشان بر چند پروژه بسیار مهم از جمله آزادراه حرم تا حرم، قطار سریع‌السیر مشهد-تهران، انتقال آب به مشهد از دریای عمان، قطار چابهار-مشهد و ایجاد شهرهای اقماری در اطراف مشهد تمرکز کنند و در قالب طرح‌های کلان به آن پرداخته شود. 

عظیمی‌راد بیان کرد: همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری با حضور نمایندگان مجلس، نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع، اتاق بازرگانی و دانشگاه‌ها برای حوزه علم و فناوری که کار را در استان پیش ببرد با موافقت استاندار روبرو و قرار شد طرح اجرایی آن را ارائه دهیم. همچنین در مورد قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) نیز با آقای مظفری صحبت کردم و مستندات و مدارک آن را به ایشان ارائه دادم. این قرارگاه می‌تواند برای استان بسیار کمک‌کننده باشد. 

وی با تاکید بر اینکه باید استاندار و معاونین ایشان بجنگند تا حق استان را بگیرند، گفت: همچنین باید تعامل قوی با نمایندگان وجود داشته باشد. این دو عامل استان را به سمت موفقیت بیشتر هدایت می‌کند.

عمران، آموزش و حمل‌ونقل؛ سه محور اصلی در جلسه نمایندگان مشهد با استاندار 

توسعه مشهد خدمت به مردم کل کشور است

همچنین میثم ظهوریان‌ ابوترابی، دیگر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به موضوعات مطرح شده در جلسه نمایندگان مشهد با استاندار خراسان رضوی، به ایسنا گفت: در این جلسه چند نکته توسط نمایندگان مورد اشاره قرار گرفت؛ از جمله ضرورت توجه به پروژه‌های پیشران استان و مشهد مانند راه‌آهن چابهار-زاهدان-مشهد-سرخس، پروژه آزادراه مشهد-چناران و قطار سریع‌السیر تهران-مشهد. همچنین تمرکز بر پروژه‌های مهم به جای توزیع منابع بین پروژه‌های متعدد و جلوگیری از دخالت افراد تندرو سیاسی و مسئله‌دار در امور اجرایی استان از دیگر موارد مطرح‌شده در این جلسه بود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به هویت زیارتی مشهد، افزود: مسئله هویت زیارتی مشهد و لزوم محوریت آن در طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای شهر و صیانت از هویت بافت اطراف حرم امام رضا(ع)، مسئله راه کلات و موضوع پروژه‌های انتقال آب به مشهد از جمله دیگر مسائلی بودند که طرح شدند.

نماینده مردم مشهد و کلات با اشاره به عقب‌ماندگی خراسان رضوی در کشور، بیان کرد: یکی از مسائلی که مورد اشاره قرار گرفت، عقب‌ماندگی شرق کشور از جمله خراسان رضوی در مقایسه با غرب به لحاظ زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ارتباطات بود. توسعه زیرساخت‌های استان و مشهد می‌تواند به تسهیل زیارت نیز کمک کند. با توجه به حجم بالای ورود زائر به مشهد، توسعه مشهد خدمت به کل مردم کشور است. در این چهارچوب مسائلی مانند بودجه اختصاصی زیارت نیز مورد بحث قرار گرفت. 

ظهوریان اضافه کرد: یکی از محورهای مهم اثرگذاری خراسان رضوی در کشور مسئله زیارت است. زیارت عمومی‌ترین و بزرگ‎‌ترین جریان فرهنگی در کشور است و لذا می‌تواند مبداء بسیاری از برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در کشور نیز باشد. همچنین خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های مرزی برخوردار از ظرفیت‌های بزرگ صنعتی، می‌تواند تبدیل به قطب اقتصادی و صادراتی کشور شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha