• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403073022950
  • منبع : پایگاه‌های خبری

چه کسی اسناد محرمانه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران را افشا کرد؟

چه کسی اسناد محرمانه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران را افشا کرد؟

این گزارش به نشت دو سند فوق‌محرمانه آمریکا در تلگرام می‌پردازد که شامل برنامه‌های احتمالی اسرائیل برای حمله به ایران است. پنج فرضیه در مورد این نشت مطرح شده است: نفوذ ایران به سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا، نشت اطلاعات توسط فردی در داخل دولت آمریکا، افشای عمدی توسط دولت بایدن برای تأخیر در حمله اسرائیل، افشای اطلاعات توسط خود اسرائیل برای انحراف توجه ایران و احتمال نشت توسط یکی از متحدان نزدیک آمریکا.

به گزارش ایسنا، به نقل ازفرارو، نشریه ریسپانسیبل استیت کرفت نوشت، مقامات ارشد آمریکا به شدت در تلاش‌اند تا کشف کنند چگونه دو سند فوق‌محرمانه که حاوی برنامه‌های احتمالی اسرائیل برای حمله به ایران است، در اپلیکیشن تلگرام افشا شده‌اند. طبق گزارش نیویورک تایمز، این اسناد به تازگی توسط آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی-فضایی، مسئول تحلیل داده‌ها و تصاویر ماهواره‌های جاسوسی آمریکا، تهیه شده‌اند.

درباره این نشت اطلاعات چندین فرضیه مطرح شده است:

اولین فرضیه این است که ایران با نفوذ به سیستم‌های اطلاعاتی آمریکا، این اسناد را به عنوان بخشی از عملیات جنگ روانی علیه اسرائیل منتشر کرده است. این فرضیه بر این تاکید دارد که ایران با این اقدام توانسته حمله نظامی اسرائیل را به تعویق بیندازد.

فرضیه دوم این است که شاید فردی در داخل دولت آمریکا مسئول این نشت اطلاعات باشد؛ البته تحقیقات داخلی این احتمال را ضعیف می‌دانند و بیشتر بر عوامل و متغیرهای خارجی تمرکز کرده اند.

فرضیه سوم این است که دولت بایدن تعمدا این نشت اطلاعات را ترتیب داده تا حمله اسرائیل به ایران را به تأخیر بیندازد. از آنجا که دولت بایدن توانایی مخالفت مستقیم با اسرائیل را ندارد، احتمالاً از افشای اطلاعات به عنوان ابزاری برای عقب انداختن نقشه‌های اسرائیل استفاده کرده است، به این امید که پس از انتخابات بتواند با شرایط بهتر و قاطعانه‌تری به این موضوع بپردازد.

فرضیه چهارم این است که خود اسرائیل تعمدا  این اسناد را فاش کرده تا توجهات ایران را منحرف کند و آنها را به جستجو در مسیرهای نادرست بکشاند.

فرضیه پنجم این است که شاید یکی از متحدان نزدیک آمریکا، مانند کشورهای عضو گروه پنج چشم یا یکی از کشورهای ناتو با دسترسی به اطلاعات گروه پنجم چشم، مسئول نشت این اطلاعات باشد. اگر چنین باشد، نشان می‌دهد که این متحدان از ناتوانی جو بایدن در جلوگیری از اقدامات نتانیاهو و احتمال شعله‌ور شدن بزرگ‌ترین جنگ خاورمیانه پس از جنگ جهانی دوم به‌شدت ناامید شده‌اند و خود وارد عمل شده‌اند تا مانع افزایش تنش‌های نتانیاهو شوند.

یک دیپلمات غربی اخیراً بیان کرده است که تنها راه جلوگیری از جنگ، تکرار اقدامی مشابه آنچه در ماه ژوئیه رخ داد، می‌باشد؛ یعنی بایدن را وادار کنند تا نتانیاهو را متوقف کند و مانع ادامه اقدامات او شود. این در حالی است که واشنگتن همچنان به افسانه رهبری خود به عنوان عامل وحدت جهانی دامن می‌زند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha