• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403073022928
  • خبرنگار : 71635

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد:

کاهش شاخص امید به زندگی در نوجوانان

کاهش شاخص امید به زندگی در نوجوانان

دبیر طرح کانون‌یاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به رسیدن میانگین سن کنش‌گری در جامعه به ۱۴ سال در عین حال تاکید کرد: بر اساس مطالعه‌های انجام شده، شاخص امید به زندگی و میزان مسئولیت‌پذیری در نوجوانان کاهش پیدا کرده است و کانون به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان تربیت غیررسمی وظیفه دارد که به نوجوان‌محوری توجه کند.

به گزارش ایسنا، محمد خیاط‌زنجانی در اولین روز از گردهمایی سراسری کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون در کرمان با تاکید بر اینکه کانون‌یاری حرکتی برای تحقق سیاست نوجوان‌محوری در کانون است، افزود: یکی از سیاست‌های امسال کانون در کشور که اهمیت دارد، نوجوان‌محوری است و کانون‌یاری حرکتی برای تحقق سیاست نوجوان‌محوری است. کانون یاران اعضای نوجوان و برگزیده مراکز کانون هستند که به‌عنوان یک زنجیره میانجی به معرفی کانون و فعالیت‌ها و تولیدات آن به دانش‌آموزان مدرسه‌های‌شان می‌پردازند.

او در ادامه بیان کرد: بر اساس مطالعه‌هایی که صورت گرفته است، میانگین سن کنش‌گری اجتماعی در جامعه ما به ۱۴ سالگی رسیده است. این سن، سرآغاز و بحبوحه نوجوانی است و برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک نقطه اثر مهم است چون ما باید از این اتفاقی که در جامعه افتاده است، استفاده کنیم.

او با بیان این‌که بر اساس مطالعه‌های انجام شده، شاخص امید به زندگی و میزان مسئولیت‌پذیری در نوجوانان کاهش پیدا کرده است، افزود: کانون به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان تربیت غیررسمی وظیفه دارد که به نوجوان‌محوری توجه کند.

به گفته خیاط‌زنجانی برای نوجوان نباید کار کرد، بلکه باید برای نوجوان با نوجوان کار کنیم و در فرآیند فعالیت، سهمی برای خودِ نوجوان قائل شویم چراکه وقتی نوجوان به میدان بیاید، هم ‌زبان و هم‌ نیازِ او را می‌فهمیم.

او تصریح کرد: با کمبود نیرویی که در کانون و دستگاه‌های دیگر مواجه هستیم، کانون‌یار کمک کار جدی برای رسیدن به اهداف کانون محسوب می‌شود.

باید به نوجوانان هویت دهیم

خیاط‌زنجانی یادآور شد: طرح کانون‌یاران هدایتِ کنش‌گری نوجوانان در مسیر تحقق اهداف کانون است. کاری کنیم تا نوجوانی که به کنش‌گری علاقه دارد وارد میدان شود، مورد هدایت و حمایت قرار گیرد و به او هویت بدهیم تا از این طریق بخشی از کمبود نیرو در کانون را جبران کنیم.

او در ادامه، کانون‌یاران را نقشه‌ای برای نقش‌آفرینی نوجوانان دانست و گفت: مسیر را برای نوجوان هموار کنیم تا او بداند که از نقطه «الف» باید به نقطه «ب» برسد.

دبیر کانون‌یاران اضافه کرد: در شیوه‌نامه به کسی کانون‌یار می‌گوییم که سن او بین ۱۱ تا ۱۸ سال باشد ولی محور و بدنه اصلی کانون‌یار پایه ششم تا دهم هستند.

او با اشاره به ویژگی‌های کانون‌یار گفت: هر نوجوانی در مرکز نمی‌تواند کانون‌یار باشد چراکه باید ارزش کانون را در مدرسه شکل بدهد و به این نکته توجه کنیم که کانون‌یار باید آشنایی نسبی به کانون و فعالیت‌هایش داشته باشد و نقش معرفی کانون را ایفا و ارتباط موثر برقرار کند. کنش‌گر و علاقه‌مند به کار گروهی باشد و توانمندی‌های لازم و حسن اخلاق داشته باشد.

خیاط‌زنجانی با اشاره به توانمندی‌های کسی که در طرح کانون‌یار انتخاب می‌شود، گفت: کانون‌یار باید مورد پذیرش مدرسه باشد و از او رضایت نسبی تحصیلی داشته باشند چراکه کارکرد اول در مدرسه درس است. کانون‌یار باید از حمایت خانواده نیز برخوردار باشد و آرام آرام شبکه کانون‌یاران به عنوان شبکه معنادار شکل گیرد؛ یک شبکه که با همدیگر هویت مشترک، دغدغه مشترک، رویکرد مشترک، عملیات‌ و فعالیت‌های مشترک داشته باشند.

نیاز به ۵ هزار کانون‌یار

به گفته دبیر کانون‌یاران، حدود ۱۳۰۰ کانون یار داریم که باید به ۵هزار نفر برسند ولی افزایش کمیت به معنای بی‌توجهی به کیفیت نیست. شاخص‌ها حائز اهمیت است.

او در ادامه گفت: شیوه‌نامه کانون یاران باید هرچه‌زودتر تایید و ابلاغ ‌شود. تلاش می‌کنیم در هفته نوجوان فعالیت‌های سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ کانون‌یاران آغاز شود. در ادامه نشستی سراسری برگزار خواهیم کرد. در عین حال شیوه‌نامه مستقل برای مربیان مراکز کانون و خود کانون‌یاران تهیه خواهیم کرد.

خیاط‌زنجانی با بیان این‌که فرآیند تعالی در سه بخش شکل خواهد گرفت، افزود: ما در دبیرخانه کانون‌یاران و شما در استان‌ها فعالیت‌های معرفت‌افزا، مهارت‌افزا و دانش‌افزا برای کانون یاران داشته باشیم. وقتی نوجوان بتواند مهارت‌های لازم را پیدا کند به نقطه مطلوب می‌رسد.

او تاکید کرد که از نوجوان برایِ نوجوان استفاده و نوجوانان شاخص و علاقه‌مند به کنش‌گری را شناسایی و معرفی کنید.

خیاط‌زنجانی با اشاره به این‌که کانون‌یار باید هویت‌ داشته باشد، گفت: سرود ملی کانون‌یاران، نشان کانون‌یاران، پرچم کانون‌یاران و... طراحی‌ شده است. بعد از هویت‌سازی نیاز به شبکه‌سازی و جریان نوجوان‌محورِ متصل، هدفمند، دارای مهارت، معرفت و دانش در کشور شکل خواهیم داد.

او با بیان این‌که با مدارس و آموزش و پرورش در سطح کلی هماهنگی‌ها انجام می‌شود، افزود: برنامه‌ریزی شود مدیران مدارس نسبت به طرح کانون‌یاران توجیه شوند و گفتمان‌سازی شکل بگیرد. ما هم وظیفه داریم دست کانون‌یار را در مدرسه از فیلم، کتاب و دیگر برنامه‌ها پر کنیم. توانمندسازی آنان مهم است و در آخر کانون‌یاران باید رتبه‌بندی شوند و به مرور مدرسه‌یار تبدیل به کانون‌یار می‌شود.

خیاط‌زنجانی توضیح داد: در ادامه در جشنواره‌ای قرار است کانون‌یاران برتر مراکز، استان و کشور شناسایی شوند.

او در پایان سخنانش خطاب به کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی سراسر کشور گفت: در شناسایی و جذب کانون‌یاران در هفته نوجوان باید شتاب کنیم. توجیه مربیان و مدیران مدارس حائز اهمیت است تا بتوانیم با همراهی شما در استان‌ها شاهد شور و نشاط نوجوان‌محوری در مدارس باشیم و نوجوانان ما برای کنش‌گری اجتماعی در مدارس آماده شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، گردهمایی سراسری کارشناسان مسئول و کارشناسان فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۸ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۳ در شهر سرچشمه کرمان در حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha