• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403073022750
  • خبرنگار : 50180

حماسه مردم کرمانشاه در دوران دفاع مقدس

حماسه مردم کرمانشاه در دوران دفاع مقدس

ایسنا/کرمانشاه این روزها کرمانشاه در تب‌وتاب برگزاری کنگره ملی شهدای استان است. کنگره‌ای که بعد از گذشت سالها از پایان جنگ تحمیلی، قرار است یادآورمان کند که امنیت و اقتدار امروز را مرهون خون شهدایی هستیم که از جان خود گذشتند و نگذاشتند وجبی از خاک ایران به دست دشمنان بیافتد.

مردم کرمانشاه در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی نقشی ویژه ایفا کردند و تاریخ گواهی می‌دهد در آن روزهای پر التهاب، دلیرمردان و شیرزنان کرمانشاهی چگونه از جان و مالشان برای حفظ این آب و خاک مایه گذاشتند تا نام کرمانشاه و کرمانشاهی‌ برای همیشه در تاریخ پر افتخار این سرزمین جاودان بماند.

سردار بهروز خوشبخت مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در آستانه برگزاری کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه مردم استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس ۹۸۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کردند، گفت: این استان همچنین ۱۶ هزار شهید میهمان دارد که کرمانشاهی نبوده‌اند، اما در جبهه‌های استان کرمانشاه در مقابله با دشمن بعثی به شهادت رسیده‌اند.

خوشبخت با بیان اینکه جبهه‌های استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس محل اجرای عملیات‌های مهمی بوده، گفت: عملیات‌های مهمی مثل تنگ حاجیان در سال ۱۳۵۹، بازی‌دراز در سال ۱۳۶۰، مطلع‌الفجر در سال ۱۳۶۰، مسلم‌بن‌عقیل در سال ۱۳۶۱ و مرصاد در سال ۱۳۶۷ به عنوان عملیات پایانی دوران جنگ تحمیلی در جبهه‌های استان کرمانشاه طراحی و اجرا شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه یادآوری کرد: رزمندگان استان کرمانشاه بجز نقش‌آفرینی در عملیات‌هایی که در دوران دفاع مقدس در داخل استان طراحی و اجرا می‌شد، در عملیات‌هایی که در جبهه‌های دیگر استان‌های هم‌مرز با کشور عراق نیز طراحی و اجرا می‌شد، شرکت داشتند.

خوشبخت با اشاره به نقش برجسته استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: اگرچه در دوران دفاع مقدس همه مردم ایران اسلامی نقش مهمی در دفاع از کشور ایفا کردند، اما برخی از استان‌ها از جمله استان کرمانشاه به دلیل هم‌مرز بودن با کشور متخاصم، صحنه اصلی مقابله با دشمن بعثی بودند و نقش بی‌بدیلی در دفاع از خاک کشور در برابر دشمنان ایفا کردند.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه با کشور عراق ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک دارد، گفت: نقش مردم استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس خیلی پررنگ‌تر از مردم دیگر استان‌ها بود، چون مردم این استان با جان و مالشان در برابر دشمنان سینه‌سپر کردند.

خوشبخت تاکید کرد: مردم استان کرمانشاه در دوران دفاع‌مقدس بیش از ۱۲ یگان با تکیه بر ظرفیت‌های سپاه و بسیج تشکیل دادند و نقش بارزی در دفاع از کشور در برابر رژیم بعث عراق ایفا کردند.

خوشبخت با بیان اینکه مردم استان کرمانشاه از مدت‌ها قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ درگیر مقابله با تحرکات مرزی دشمنان و نیز توطئه‌های گاه‌وبی‌گاه نیروهای ضدانقلاب بودند، گفت: جنگ تحمیلی از شهرستان قصرشیرین در استان کرمانشاه با تهاجم رژیم بعث عراق شروع شد و مرداد سال ۱۳۶۷ با شکست منافقین در عملیات مرصاد به عنوان عملیات پایانی دوران دفاع مقدس، در همین استان خاتمه پیدا کرد.

وی با اشاره به مقاومت ستودنی مردم شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس، گفت: گیلانغرب به دلیل مقاومت مردمانش در برابر رژیم بعث عراق به عنوان دومین شهر مقاوم کشور نامگذاری شده و در تقویم رسمی کشور نیز چهارم مهر ماه به عنوان روز مقاومت مردم گیلانغرب نام گرفته‌ است. 

وی با تاکید بر اینکه رژیم بعث عراق در دوران جنگ هشت ساله تحمیلی موفق به تصرف شهر گیلانغرب نشد، گفت: مردم این شهر جانانه در برابر دشمنان سینه‌ سپر کرده و حاضر به ترک دیارشان نشدند. آنها حتی در برهه‌ای از دوران جنگ تحمیلی که دشمنان این شهر را بمباران سنگین کردند، در اطراف شهر اسکان پیدا کردند تا دوباره به خانه و کاشانه خود بازگردند. 

کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه سوم آبان ماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha