• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072922349
  • خبرنگار : 50181

معاون صمت کرمانشاه:

نباید فقط به بازار صادراتی عراق متکی باشیم

نباید فقط به بازار صادراتی عراق متکی باشیم

ایسنا/کرمانشاه معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از سهم ۴۲ درصدی کرمانشاه از صادرات ایران به عراق یاد کرد و گفت: نباید در حوزه صادرات فقط به بازار عراق متکی باشیم.

احسان باقرخانی به مناسبت روز ملی صادرات (۲۹ مهر) در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به شرایط کنونی صادرات استان کرمانشاه، اظهار کرد: بر اساس آمار در پنج ماهه امسال بالغ بر دو میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار کالای صادراتی به وزن بیش از سه میلیون تن از گمرکات استان کرمانشاه به کشور عراق صادر شده که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش رشدی ۱۳۰ درصدی و از حیث وزن افزایش چهار درصدی داشته است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون عراق اصلی‌ترین شریک تجاری ما محسوب می‌شود و عمده صادرات استان کرمانشاه به عراق صورت می‌گیرد.

باقرخانی از قدمت بیش از 100 ساله تجارت خارجی کرمانشاه با عراق یاد کرد و ادامه داد: همجواری و بعد مسافت کوتاه از مهمترین عواملی بوده که باعث شده عمده تجارت ما در این سال‌ها با کشور عراق باشد.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه صادرات کرمانشاه صرفا به عراق محدود نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بسته به ظرفیت بخش تولید و صنایع استان، به کشورهای مختلف دیگر دنیا نیز صادرات داریم. برای مثال چینی بهداشتی ما به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود، محصولات رب گوجه ما اکنون در پنج قاره به فروش می‌رسد، میل گردی تولیدی استان به افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌رود و سیمان استان در بنگلادش و کویت به فروش می‌رسد.

باقرخانی معتقد است، بیتومین، سنگ معدنی از جمله مرمریت و ... استان کرمانشاه نیز قابلیت صادرات به بسیاری از کشورهای دیگر دنیا را دارد.

سهم ۴۲ درصدی کرمانشاه از صادرات ایران به عراق

معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه سپس از سهم ۴۲ درصدی کرمانشاه از مجموع صادرات ایران به عراق نیز یاد کرد و افزود: این سهم زمانی حدود ۵۰ درصد بود و اکنون با کاهش آن مواجه هستیم.

باقرخانی از مهمترین عوامل اثرگذار بر کاهش سهم کرمانشاه از صادرات ایران به عراق یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین این عوامل روش‌های سنتی تجارت و صادرات است که باید از این روش‌ها فاصله بگیریم و به سمت شیوه‌های نوین صادراتی برویم.

وی معتقد است، برای این منظور باید آموزش‌ شیوه‌های نوین صادرات برای تجار و صادرکنندگان در نظر گرفته شود که لازم است تشکل‌های بخش خصوصی در این زمینه بیشتر پای کار بیایند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر تجارت در برخی از مرزهای استان به شیوه سنتی و لب مرز صورت می‌گیرد، تاکید کرد: این امر خصوصا برای محصولاتی که زود فاسد می‌شوند، از جمله میوه و تره‌بار، بسیار به ضرر است و باعث می‌شود صادرات این محصولات با قیمت پایین‌تر از نرخ واقعی آنها انجام شود.

باقرخانی همچنین بر لزوم توجه به موضوعاتی مانند بازاریابی، برندسازی، فرآوری، بسته بندی مناسب و... نیز اشاره کرد که می‌تواند به افزایش سهم صادراتی استان کرمانشاه کمک کند.

لزوم فعال شدن بخش خصوصی در حوزه صادرات

باقرخانی از نقش بسزای بخش خصوصی در توسعه صادرات و خصوصا گسترش تجارت با کشور عراق یاد کرد و ادامه داد: تشکل‌های بخش خصوصی باید در زمینه اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و همچنین تعامل بیشتر با تجار و سرمایه‌گذاران کشورهای هدف تجارت خارجی از جمله عراق پای کار بیایند.

وی تاکید کرد: دولت در زمینه توسعه صادرات عمدتا نقش تسهیل‌گری و حمایتی دارد و اصل فعالیت‌های تجاری باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه یکی دیگر از زمینه‌هایی که بخش خصوصی باید در آن حضور موثری داشته باشد را سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های مرزی استان برشمرد و خاطرنشان کرد: در زمینه برخی زیرساخت‌ها مانند انبار ذخیره کالا، سردخانه، سکوهای بارانداز و ... ضعف داریم که بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

باقرخانی از نقش تشکل‌های بخش خصوصی برای ورود به بازارهای صادراتی جدید نیز یاد کرد و گفت: بخش خصوصی باید با اعزام و پذیرش‌ هیات‌ها به کشورهای مختلف، ورود جدی‌تری به این موضوع داشته باشند.

وی با بیان اینکه با وجود ظرفیت‌های قابل توجهی که در حوزه صادرات به عراق وجود دارد، اما نباید صرفا به بازار این کشور محدود شویم، گفت:  باید با کمک بخش خصوصی به سمت شناسایی بازارهای هدف صادراتی دیگر نیز برویم.

لزوم توجه به تعادل تراز تجاری

وی نکته دیگری که باید مد نظر قرار گیرد را عدم اتکاء صرف به موضوع صادرات دانست و گفت: باید در برابر صادرات، واردات نیز داشته باشیم، زیرا این امر در بلندمدت به پایداری تجارت خارجی ما کمک بسزایی خواهد کرد.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر تراز تجاری ما خصوصا با کشوری مانند عراق به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری کرمانشاه  به سمت صادرات است، افزود: این در حالیست که کشور عراق هم توقع دارد کالاهای خود را در بازار ما عرضه کند.

به گفته باقرخانی، صادرات یک طرفه به تدریج منجر به کاهش سهم ما از بازار عراق خواهد شد، موضوعی که اکنون محسوس بوده و سهم زیادی از بازار این کشور در اختیار ترکیه، اردن، عربستان و... است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha