• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403072922299
  • منبع : مطبوعات

بایدن جمهوری‌خواه

بایدن جمهوری‌خواه

دیگر نقاب فریب دموکراسی‌خواهی آمریکا پیش چشم مردم جهان فروریخته و عدم تفاوت سیاست‌های دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را آشکار کرده است.

به گزارش ایسنا، محبوبه نیاورانی در سرمقاله صبح نو نوشت:

امروز هیچ چشم‌اندازی برای پایان جنگ غزه وجود ندارد و حتی ترور شهید یحیی سنوار هم عطش نتانیاهو برای خونریزی را کاهش نمی‌دهد. به نظر می‌رسد تمام تلاش نتانیاهو این است که دموکرات‌ها برگ برنده‌ای در انتخابات نداشته باشند و جنگ غزه (اگر از کنترل خارج نشود) تا استقرار دولت بعدی در کاخ سفید ادامه خواهد داشت.

اما دولت دموکرات آمریکا که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری است به جای تلاش برای جلب نظر پایگاه رأی خود، با عملکردش بیشتر مرددین را برای رأی به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان ترغیب کرده است.

بایدن که در روزهای اول دولتش حتی حاضر نبود با نتانیاهو دیدار داشته باشد، امروز در زمین او بازی می‌کند و با حمایت‌های بی‌دریغ مالی، نظامی و سیاسی از آدم‌کشی‌های او چهره‌ای متفاوت از دولت خود به نمایش گذاشته است. حتی به اعتراف رسانه آمریکایی پالتیکو، بایدن که در زمان آغاز به کار خود وعده دوره‌ای «سرشار از شفافیت اخلاقی» در حوزه روابط خارجه را می‌داد، اما عملکردش در قبال جنایت‌های رژیم اسرائیل در جنگ غزه، «شرافت و نوع‌دوستی» را زیر سوال برده است.

حمایت تمام‌قد بایدن از نتانیاهو نه‌تنها خشم جهانیان را برانگیخته، بلکه برخی هم‌حزبی‌های بایدن در حزب دموکرات را هم به انتقاد واداشته و پایگاه رأی سنتی و گروه‌های قومیتی به دموکرات‌ها را برای رأی دادن به کامالا هریس مردد کرده است. همچنانکه ده‌ها تن از رهبران ارشد و چهره‌های سرشناس جامعه مسلمانان آمریکا با ارسال نامه‌ای از رأی‌دهندگان مسلمان آمریکایی خواستند در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر به نامزد ریاست‌جمهوری حزب دموکرات به دلیل حمایت‌های دولت بایدن از رژیم صهیونیستی رأی ندهند.

بایدن پیش‌تر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ توانسته بود ۵۹ درصد از آرای عرب‌ها را به دست آورد؛ اما در یک نظرسنجی در اکتبر ۲۰۲۳ این میزان اقبال به شدت کاهش بافته و به ۱۷ درصد رسیده بود که افزایش جنایت‌های نتانیاهو در غزه و حمله به لبنان در ماه‌های اخیر احتمالا موجب می‌شود که رأی‌دهندگان عرب در ایالت‌های کلیدی مانند میشیگان در انتخابات شرکت نکنند.

شاید دلیل سیاست‌های بی‌محابای بایدن در حمایت از نتانیاهو و بدون توجه به انتخابات، به کناره‌گیری اجباری‌اش از صحنه رقابت‌ها مرتبط باشد. او مانند اردک لنگی است که دولت خود را تمام شده می‌داند و خود را بی‌نیاز به اعمال سیاست‌هایی می‌داند که موجب افزایش آرای کمپین دموکرات‌ها شود.

رسانه آمریکایی آکسیوس هم از تنش میان  تیم کامالا هریس و کارکنان کاخ سفید جو بایدن در هفته‌های پایانی قبل از انتخابات خبر داده و در گزارشی نوشته که بسیاری از دستیاران ارشد بایدن به دلیل کنار گذاشته شدن رئیس‌جمهور از مبارزه برای انتخاب مجدد او آزرده هستند.

حالا در نتیجه سیاست‌های بایدن، تنها ۱۸ روز مانده تا انتخابات، پیشتازی کامالا هریس از دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها از بین رفته و ترامپ در چند ایالت کلیدی مثل میشیگان و ویسکانسین از رقیب خود برتر است. بایدن علی‌رغم شعارهایی که در حوزه سیاست خارجی سر داده بود، دولت خود را با دو جنگ یکی در اروپا و دیگری در خاورمیانه به پایان می‌رساند که در هر دو جنگ علی‌رغم صرف هزینه هنگفت از بودجه آمریکا اما نتوانسته صلح و ثبات را ایجاد کند. امروز کار بایدن به جایی رسیده که ترور مرگبار سنوار را پیروزی نتانیاهو بر جنگ می‌داند؛ اما درعین‌حال با عجز و ناتوانی در پاسخ به سوال خبرنگاران می‌گوید: «دستیابی به پایان جنگ غزه سخت است.»

دولت بایدن در حالی یحیی سنوار را مانعی برای آتش‌بس و مذاکره معرفی می‌کند که اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس که از او به‌عنوان چهره‌ای صلح‌طلب که برای آتش‌بس تلاش می‌کرد، یاد می‌شد، در قلب تهران ترور می‌شود و آمریکا نه‌تنها آن را محکوم نمی‌کند، بلکه با ارسال تجهیزات بیشتر برای رژیم صهیونی، زمینه لازم را برای کشتار بیشتر کودکان و غیرنظامیان فراهم کرد.

حالا دیگر نقاب فریب دموکراسی‌خواهی آمریکا پیش چشم مردم جهان فروریخته و عدم تفاوت سیاست‌های دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را آشکار کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha