• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403072922112
  • منبع : مطبوعات

ابَرانسانی که مرگ را به سخره گرفت

چرا تصاویر لحظات شهادت یحیی سنوار افسانه‌ای شد؟ 

چرا تصاویر لحظات شهادت یحیی سنوار افسانه‌ای شد؟ 

یحیی بلد بود چگونه دشمن را تحقیر کند. افسانه‌ای‌ترین قابی که تا پیش از حماسه جاودان شهادتش از او ماندگار شد، تحقیر تروریست‌های اسرائیلی متعاقب هدف قرار دادن منزلش بود که روی ویرانه‌های آن روی مبل باقی‌مانده نشسته بود و لبخند می‌زد. حتی مجله معتبر «تایم» این تصویر را روی جلد خود برد.

به گزارش ایسنا، سارا هوشمندی کارشناس رسانه در یادداشتی در صبح نو نوشت:

 «یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس که هم‌زمان ریاست این جنبش در نوار غزه و فرماندهی گروه شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس را نیز برعهده داشت، پس از حدود نیم قرن مجاهدت در راه حق، به دراماتیک‌ترین شکل ممکن و نه به صورت هالیوودی، بلکه حقیقی به شهادت رسید و امت اسلام را به سوگ نشاند. طراح دو عملیات مهم و تاریخی «سیف‌القدس» و «طوفان الاقصی» به گونه‌ای خدا را دیدار کرد که لحظات آخر زندگی‌اش به یک اثر هنری مبدل شد.
صهیونیست‌ها که سال‌ها عقده حذف حریف باهوش، سیاستمدار، روزنامه‌نگار، دیپلمات، رمان‌نویس، مترجم، مؤلف و شجاع خود را داشتند، به صورت تصادفی وی را به شهادت رساندند و نمی‌دانستند کسی که کوادکوپترشان در حال شکار تصویر اوست، سنوار بزرگ است. لحظات شهادت دلیرانه سنوار که دشمن صهیونیست ناخواسته آن را منتشر کرد، موجب شد بار دیگر معنای «چریک» زنده شود. شیوه شهادت سنوار به‌ویژه پرتاب آخرین سلاحی که در اختیارش بود (یک چوب) به سوی کوادکوپتر اسرائیلی چنان بازتابی در جهان داشت که حتی فرماندهان نژادپرست صهیونیست را وادار به تمجید وی کرد. نهادهای مستقل بین‌المللی و سلبریتی‌های مطرح دنیا با دیدن نحوه شهادت کسی که رسانه‌های شرکتی غربی ـ عربی ـ عبری به دروغ می‌گفتند خود را در تونل‌ها مخفی کرده، بین جمعیت عادی غزه است و موجب قتل آنها در حملات اسرائیل می‌شود و حتی اصلا در غزه حضور ندارد و فراری است و مردم فلسطین را در برابر صهیونیست‌ها تنها گذاشته، در سه روز اخیر به تمجید سرسختی و رشادت این اسطوره مقاومت پرداختند و او را ابرقهرمانی برای آزادی قدس به دست نسل‌های آینده فلسطین معرفی کردند. یورونیوز نیز سنوار را «رهبری سرسخت‌تر از سنگ» توصیف کرد. و این‌گونه بود که طبق وعده‌ الهی، توطئه رسانه‌ای تحقیر این مجاهد شهید در برابر چشمان متحیر جهان تبدیل به بستری برای بازتاب حماسه‌ سنوار شد!
 
یحیی چگونه سنوار شد؟
یحیی سنوار از همان کودکی در سختی و مشقت ناشی از ظلم اسرائیل بر مردم غزه بزرگ شد و در تمام سطوح مبارزه با اشغالگران حضور داشت. اجبار صهیونیست‌ها به خانواده سنوار برای خروج از خان‌یونس در دوران طفولیت او موجب شد از همان زمان طعم تلخ آوارگی را بچشد. ۲۲ سال شکنجه در زندان‌های رژیم نیز وی را چون فولاد آبدیده کرد. فهم سنوار از سختی‌ها و واقعیت‌های بی‌رحمانه زندگی روزمره در غزه و زندان‌های اسرائیل، موجب شد مردم فلسطین را به خوبی درک کند و درحالی‌که جزو سران حماس و طبعا باریکه غزه بود، با مردم مانند خود مردم رفتار کند، نه یک مقام بلندپایه سیاسی ـ نظامی. با این خلقیات او نیز از سوی مردم پذیرفته شد و فلسطینیان با او احساس قرابت می‌کردند و محبوب قلوب‌شان بود. رفتار مهربانانه با مردم غزه و سختگیرانه با صهیونیست‌ها و ایده‌ها و پیشنهادها و طراحی‌های دقیق وی باعث شد سنوار به سرعت پس از آزادی از زندان اسرائیل، به رهبر طبیعی مقاومت در منطقه تحت محاصره غزه تبدیل شود. مایکل کوبی از مقامات سابق شین‌بت که سنوار را ۱۸۰ ساعت در زندان بازجویی کرده، قدرت شخصیت و رهبری او را می‌ستاید. به گفته کوبی، سنوار زمانی که ۲۸ ساله بود در پاسخ به سوال او مبنی بر اینکه چرا تاکنون ازدواج نکرده، گفته بود: «حماس همسر من است، حماس فرزند من است؛ حماس برای من همه چیز است.» البته او پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۱۱ ازدواج کرد و به ابوابراهیم شهره شد.
 
 لبخند سنوار برای تحقیر اسرائیل
یحیی سنوار روزنامه‌نگار، نویسنده، داستان‌سرا، مترجم، رمان‌نویس، مجاهد، آزاده، جانباز، رهبر و اسطوره شهید فلسطینی از اسطوره‌های دنیای معاصر است که همواره در سایه شهادت زیست و درعین‌حال بارها مرگ را شکست داد. وی که روزنامه‌نگاری خوش‌فکر بود، بلد بود چگونه دشمن را تحقیر کند. افسانه‌ای‌ترین قابی که تا پیش از حماسه جاودان شهادتش از او ماندگار شد، تحقیر تروریست‌های اسرائیلی متعاقب هدف قرار دادن منزلش بود که روی ویرانه‌های آن روی مبل باقی‌مانده نشسته بود و لبخند می‌زد. حتی مجله معتبر «تایم» این تصویر را روی جلد خود برد. داستان از این قرار بود که ۱۶ می ۲۰۲۱/ ۲۶ اردیبهشت ١۴٠٠، ارتش تروریست صهیونیستی در جریان جنگ رمضان یا سیف‌القدس (۲۰۲۱) اقدام به شناسایی دقیق و هدف‌گیری منزل شخصی او به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه کرد. اسرائیلی‌ها مطمئن بودند پس از چندین‌ بار خوردن تیرهایشان به سنگ، این‌بار دیگر یحیی سنوار را ترور و فرمانده میدانی اصلی مقاومت فلسطین را حذف کرده‌اند. رسانه‌های عبری نیز چند روز موضوع ترور موفق سنوار را در بوق و کرنا کردند؛ اما ناگهان یک روز صبح همگی مبهوت شدند؛ وقتی تصویر تاریخی او را با ژستی پیروزمندانه بر ویرانه‌های همان منزل کاملا ویران‌ شده در جنوب نوار غزه مشاهده کردند.
سنوار روی مبل خانه‌اش نشسته بود و لبخند معنادارش را به نشانه تحقیر صهیونیست‌ها تحویلشان می‌داد.  این قاب اگرچه سنوار را در حالات معروف همیشگی‌اش حین فرماندهی، رزم یا سخنرانی نشان نمی‌دهد و در عوض این رهبر بزرگ مقاومت را ظاهرا در حال آسایش با لبخندی دلنشین تصویر می‌کند؛ اما بی‌تردید، به‌خاطر داستانی که پشت سر خود دارد، ماندگارترین تصویری است که تا قبل از انتشار تصاویر پیکر شهیدش در حال رزم مستقیم در خط مقدم جهاد با صهیونیست‌ها به ثبت رسیده بود. اواسط مرداد امسال، پس از آنکه سنوار پس از شهادت دکتر «اسماعیل هنیه» در تهران، با حفظ سمت فرماندهی نظامی این جنبش، به‌عنوان رهبر کل حماس نیز انتخاب شد، آن تصویر باشکوه از او پس از سه سال بار دیگر در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب یافت؛ موضوعی که کاریزما، محبوبیت و جذابیت شخصیت سنوار افسانه‌ای را به جامعه نخبگان دنیا هم نشان داد. علاوه بر وجه مبارزاتی و نظامی سنوار، وی یک دیپلمات ذاتی و سیاستمدار مدبر بود. او بود که پس از سال‌ها اختلاف بین تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس، هر دو گروه را آشتی داد و او بود که مذاکرات درباره اسرای صهیونیست و آتش‌بس در غزه را رهبری می‌کرد. در کنار این‌ها باید به میراث ادبی او نیز پرداخت. سنوار خالق اشعار و آثار ادبی به زبان عربی بود و به زبان‌های انگلیسی و عبری نیز تسلط کامل داشت. شهید سنوار رمان «خار و میخک» را در زندان، نه به عربی که به زبان عبری نوشت و پنج کتاب را نیز از عبری و انگلیسی به عربی ترجمه کرد تا نام خود را به‌عنوان فعال‌ترین نویسنده معاصر جهان عرب بر سر زبان‌ها بیندازد. این شهید بزرگ علاوه بر میراثی ماندگار که برای هم‌وطنان فلسطینی‌اش و ملت‌های مقاومت برجا گذاشت، نام و تصویر خود را در ذهن و روح دیگر ملت‌های مسلمان و حتی جهان ثبت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۲۲:۱۷

حتما جا دارد یک میدان مهمی در تهران به نام این شهید اسطوره ای ثبت و گردد. جا دارد هنرمندان مجسمه ساز، تندیس این شهید والامقام را بسازند و تاریخ فراموش نکند رشادت عجیب و غریب این بزرگ مرد جهان اسلام را.