• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403072821664
  • خبرنگار : 71271

بسته اخبار علم و فناوری

از «رسوایی جدید برای بوئینگ» تا «سیاستگذاری جانبدارانه ایکس»

از «رسوایی جدید برای بوئینگ» تا «سیاستگذاری جانبدارانه ایکس»

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز میزبان اخبار گوناگونی از فضا، علم و فناوری گرفته تا هوش مصنوعی، نانو و دانش‌بنیان بوده‌ است که در اینجا مروری بر این اخبار خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، امروز شنبه ۲۸ مهرماه در سرویس علم و فناوری ایسنا میزبان اخبار قابل توجهی بوده‌ایم که نگاهی به برگزیده آنها می‌اندازیم. برای مطالعه نسخه کامل هر یک از این اخبار کافی است بر روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

موفقیت زهر عنکبوت در درمان آسیب‌های حمله قلبی!

یک دارو که بر پایه سم عنکبوت ساخته شده است، برای معکوس کردن آسیب‌های حاصل از وقوع حمله قلبی به مرحله آزمایش بالینی رسیده است.

مجهز شدن بانک مرکزی به محصول ایرانی مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی امضای جعلی

فناوران یکی از شرکت‌ها با توسعه محصولی مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان تشخیص امضاهای جعلی را با دقت بالا فراهم کردند و به گفته آنها این محصول در بانک مرکزی کاربردی شده است.

سیاستگذاری جانبدارانه «ایکس» در محدودکردن استفاده‌کنندگان از هشتگ «انتقام از رژیم صهیونیستی»

به اعتقاد متخصصان ساسپندکردن اکانت‌های دارای محتوای انتقام از رژیم صهیونیستی در شبکه اجتماعی ایکس به دلیل نقض بندهای ۲ و ۳ قوانین انتشار محتوا در این شبکه بوده است، ولی این رویکرد موجب بروز احساس ناامنی و خفقان در کاربران و در نهایت منجر به خودسانسوری و رجوع کاربران به پلتفرم‌های غیررسمی و ناشناس خواهد شد و سیاستگذاری جانبدارانه در مورد یک محتوا خودش یک ضد ارزش محسوب می‌شود.

شناسایی هواپیماهای رادارگریز F-22 با رادار ارزان‌قیمت توسط چین

چین ادعا می‌کند که یک رادار ارزان‌قیمت ساخته است که می‌تواند جنگنده رادارگریز F-22 آمریکا را به راحتی شناسایی کند. علاوه بر این گویا چین می‌تواند از همین فناوری برای شناسایی سایر هواپیماهای رادارگریز مانند F-35 نیز استفاده کند.

ابداع پلاستیکی که ۱۵ برابر سریع‌تر از کاغذ در دریا تجزیه می‌شود

دانشمندان پلاستیکی ساخته‌اند که ۱۵ برابر سریع‌تر از کاغذ در دریا تجزیه می‌شود و در یک آزمایش ۳۶ هفته‌ای ۶۵ تا ۷۰ درصد از جرم خود را در جریان آب دریا از دست داد.

ربات انسان‌نمای چینی در کنار کارگران خودروسازی

ربات انسان‌نمای «واکر اس‌۱»(Walker S1) در بزرگترین شرکت تولید کننده خودروهای برقی جهان کار خود را آغاز کرده است و در حال آموزش برای رفع مشکل کمبود نیروی کار است.

یک رسوایی جدید برای بوئینگ!

ناسا در پی شکست اخیر کپسول «استارلاینر» شرکت «بوئینگ»، همه ماموریت‌های فضایی این شرکت را متوقف کرد.

«متا» با سازنده فیلم‌های ترسناک همکاری می‌کند

«متا» در همکاری با یک شرکت سازنده فیلم‌های ترسناک قصد دارد با استارتاپ‌های پیشرو در تولید رسانه‌ای رقابت کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شریف، رئیس کمیته المپیاد جهانی هوش مصنوعی شد

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، به عنوان رئیس کمیته المپیاد جهانی هوش مصنوعی منصوب شد.

هوش مصنوعی روزی آگاهانه خرابکاری می‌کند

شرکت توسعه هوش مصنوعی آنتروپیک(Anthropic) می‌گوید هوش مصنوعی روزی می‌تواند بشریت را با کارشکنی و خرابکاری مواجه کند، اما فعلاً همه چیز خوب پیش می‌رود.

«ریچارد برانسون» برای بار دوم به لبه فضا سفر می‌کند

«ریچارد برانسون» به عنوان کمک‌ خلبان در پرواز اولین بالن استراتوسفری جهان حضور خواهد داشت و برای بار دوم به لبه فضا خواهد رسید.

کمک ۷۳۰ میلیون دلاری آمریکا به اسپیس‌ایکس برای پرتاب مأموریت‌های امنیت ملی

نیروی فضایی آمریکا مبلغ ۷۳۰ میلیون دلار به شرکت «اسپیس‌ایکس» اعطا کرده است تا حداقل ۹ ماموریت امنیت ملی را انجام دهد.

مدیرعامل سابق اوپن‌ای‌آی استارتاپ خود را تاسیس می‌کند

منابع آگاه می‌گویند میرا موراتی، مدیر فناوری و مدیرعامل سابق شرکت اوپن‌ای‌آی برای استارتاپ جدید هوش مصنوعی خود به دنبال جذب سرمایه است.

ثبت زلزله‌های بزرگتر از ۴ در استان‌های گلستان، همدان و سیستان و بلوچستان

در هفته گذشته ۳ زمینلرزه به بزرگای ۴ تا ۴.۳ در استان‌های گلستان، همدان و سیستان و بلوچستان رخ داد، ضمن آنکه استان کرمان با ۴ زلزله لرزید.

سیاهچاله‌ای در حال تکه‌تکه کردن یک ستاره رصد شد

ستاره‌شناسان سیاهچاله‌ای بسیار عظیم را در حال تکه‌تکه کردن یک ستاره و استفاده از انرژی ستاره‌ای آن برای «له‌ کردن» ستاره‌ای دیگر مشاهده کرده‌اند.

تولید مداوم برق از آب شور دریا

محققان دستگاهی ساختند که در آن از نانولوله‌کربنی و گرافن برای تولید برق از آب شور دریا استفاده شده است. این دستگاه کارایی بالاتری نسبت به فناوری‌های مشابه دارد.

پژوهشگاه فضایی به دنبال توسعه فناوری‌های جدید و زیرساخت‌ها

سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران با بیان این که سال جاری نقطه عطفی بر فعالیت‌های بخش خصوصی در صنعت فضایی خواهد بود، گفت: بخش‌هایی که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ریسک بالایی دارد، مانند توسعه زیرساخت‌ها و توسعه فناوری‌های جدید، توسط پژوهشگاه فضایی دنبال خواهد شد. 

افزایش احتمال موفقیت در درمان ناباروری با تراشه جداسازی اسپرم

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان عضو منطقه بین‌المللی نوآوری ایران با تولید تراشه جداسازی اسپرم، تحولی در درمان ناباروری ایجاد کرده است. این تراشه با بهره‌گیری از فناوری میکروفلوییدیک، اسپرم‌های سالم را با کیفیت بالاتر و آسیب کمتر نسبت به روش‌های سنتی جدا کرده و احتمال موفقیت در روش‌های کمک باروری مانند IVF را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. این دستاورد علاوه بر کاهش هزینه‌های درمان، به صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی نیز منجر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha