• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403072821622
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام کرد

افزایش ۶۰ درصدی سود تلفیقی هلدینگ‌های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان

افزایش ۶۰ درصدی سود تلفیقی هلدینگ‌های تابعه صندوق ذخیره فرهنگیان

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از افزایش چشمگیر سود خالص هلدینگ‌های این صندوق در پایان سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۳خبر داد و اعلام کرد: جمع سود خالص حسابرسی نشده درون گروهی هلدینگ‌ها (سود تلفیقی) برای نخستین بار در تاریخ فعالیت این صندوق با افزایش ۶۰ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل به بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال رسید.

به گزارش ایسنا، محسن احمدی در جلسه شورای معاونان صندوق که به منظور بررسی عملکرد برنامه و بودجه هلدینگ‌های تابعه تشکیل شد، با تشریح وضعیت کلان صندوق و جایگاه آن در عرصه اقتصاد و صنعت کشور گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان گرچه جزو ده مجموعه بزرگ اقتصادی کشور محسوب می‌شود اما به دلایل متعدد از جمله جایگاه صندوق و تعداد اعضای آن بویژه فرهنگیان کشور همیشه از حساسیت خاصی برخوردار بوده است. ضمن اینکه صندوق جزو معدود بنگاه‌هایی است که با سه قشر مهم یعنی فرهنگیان، بازنشستگان و کارگران سروکار دارد و این موضوع نیز حساسیت صندوق را مضاعف نموده است.

وی با اشاره به اینکه نگاه فرهنگیان به صندوق به عنوان مرجع و مفر اقتصادی حساسیت صندوق را دوچندان کرده است، گفت: اعضای صندوق با توجه به وضعیت معیشتی و درآمدی خود همیشه انتظار داشتند در پایان دوره کاری و بازنشستگی بتوانند از سود و عایدی حاصل از عضویت در صندوق به طور موثر و ملموس بهره‌مند گردند که در عرصه واقعی این اتفاق رخ نداده است.

مدیرعامل صندوق یکی دیگر از حساسیت‌ها و پاشنه آشیل‌های صندوق را اتفاقات تلخ ناشی از سوء استفاده‌ها و ناکارآمدی‌ها برشمرد و گفت: واقعیت این است که نگاه خوبی از صندوق در ذهن ذی‌نفعان وجود نداشته و تاریخچه تلخ گذشته مانند مسائل بانک سرمایه و زیان شرکت‌ها، تصویر صندوق را نزد فرهنگیان و افکار عمومی خدشه‌دار کرده بود. از سویی دیگر بسیاری از شرکت‌های صندوق دارای بحران و چالش‌های عمیق و عمدتاً قدیمی بودند و مشکلات و مسائل کهنه آنها یکی پس از دیگری صندوق را درگیر کرده بود.

احمدی چالش‌های تاریخی صندوق را وجود شرکت‌های قدیمی و عمدتاً زیان‌ده مانند قند کرج، پلور سبز، واگن‌سازی تهران، بازرسی مهندسی و صنعتی ایران و صنایع آموزشی عنوان کرد که فعالیت آنها فاقد توجیه اقتصادی بوده و سودآوری آنها نیز محدودی می‌باشد. ضمن اینکه عمده شرکت‌های کهنه صندوق دارای مشکلات ساختاری از جمله زیان انباشه و بدهی و نابسامانی و حاشیه های فراوانی بودند.

مدیرعامل صندوق با بیان اینکه در چنین شرایط سخت و چالش برانگیز و پرمسئله‌ای در این ۸ ماه تلاش کردیم با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تعیین استراتژی‌ها و همچنین با اقدامات توسعه‌ای و تحول آفرین، صندوق و هلدینگ‌های تابعه را به ریل اصلی بازگردانیم.

احمدی به اقدامات انجام شده برای حفاظت از دارایی‌ها و ارزش آفرینی پایدار در صندوق اشاره کرد و گفت: دارایی‌های صندوق در حال حاضر در ۶ هلدینگ پتروفرهنگ و انرژی سپهر با ۴۳ درصد، هلدینگ سرمایه‌گذاری فرهنگیان با ۳۳ درصد، هلدینگ ساختمانی معلم با ۱۳ درصد، هلدینگ تدبیرگران اطلس با ۷ درصد و هلدینگ سامان فرهنگیان با ۴ درصد پرتفوی و در مجموع با حدود ۱۰۰ شرکت ساماندهی شده‌ است.

احمدی اضافه کرد: تعداد کسب‌کارهای صندوق در ۱۸ حوزه پراکنده است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده، حداکثر به ۱۰ حوزه اصلی محدود و استراتژی کوچک‌سازی صندوق دنبال خواهد شد.

تجمیع و ادغام برخی شرکت های غیرسودآور


احمدی اظهار کرد: طی سال مالی ۱۴۰۳ شاهد بزرگترین طرح ساماندهی شرکت‌های صندوق بودیم که از جمله آنها می‌توان به تجمیع شرکت‌های پتروشیمی دنا و سبلان، اجرای فرآیند واگذاری سهام پتروشیمی‌ کیان، واگذاری شرکت‌های پتروشیمی پردیس آذربایجان و پتروالفین فناوران و اقدام برای انحلال ۲۵ شرکت غیرسودآور اشاره کرد.

وی همچنین به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای تکمیل زنجیره ارزش در بخش‌های مختلف صندوق اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه رویکرد ما در حوزه مسکن این است که شرکت آلوپن بتواند در تکمیل زنجیره ارزش در حوزه ساختمانی و مسکن و مستغلات در هلدینگ ساختمانی و کل گروه نقش‌آفرینی کند.

احمدی به ایجاد هلدینگ صنعتی و معدنی به منظور ساماندهی حوزه‌های کسب‌وکار و ورود به صنایع پربازده اشاره کرد و گفت: نتایج بسیار خوبی به لحاظ سودآوری و جهت ‌دهی به سرمایه‌گذاری‌های جدید حاصل شده است.

تقویت موثر جایگاه و بهسازی ماشین‌سازی اراک/ امضای ۲۰ همت قرارداد

احمدی با اشاره به تاریخچه فعالیت ماشین‌سازی و چالش‌های مختلف این ابرصنعت‌ساز کشور بویژه بحران‌های کارگری گذشته تصریح کرد: در یک سال گذشته با تغییر رویکرد و برنامه ریزی جامع و اقدامات اثربخش ماشین‌سازی اراک به شرایطی رسید که توانست با مهندسی معکوس دستاوردهای چشمگیری به دست آورد.

وی افزود: ماشین‌سازی با تولید رآکتورهای فوق سنگین تولید متانول برای اولین بار در کشور، جایگاه خود را احیا کرده و با امضای ۲۰ همت قرارداد توانسته است اعتماد شرکا و سهامداران را دوباره جلب کند. همچنین پروژه‌های مشترک با پتروشیمی سبلان و سیراف در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در حوزه نیروی انسانی این شرکت که با چالش‌هایی مواجه بود، تدابیری اندیشیده شد که امنیت شغلی و پرداختی کارگران سامان دهی شود.

۱۶ شرکت صندوق در فرایند بورسی شدن

شفافیت و اجرای طرح ارزش مالکانه

احمدی درخصوص راهبرد بورسی شدن شرکت‌های تابعه صندوق در دوره جدید گفت: علیرغم شرایط سختگیرانه بورس برای ورود شرکت‌های جدید همچون سودآوری مستمر طی سه سال و محدودیت های قانونی و با وجود آن که حوزه‌های کسب و کار ساختار نظارتی نداشته و بیش از حد گسترده بوده و تعدادی از شرکت‌های صندوق هم کاغذی بودند، خوشبختانه با همت ارکان و بخش‌های مختلف صندق ۱۶ شرکت در فرایند ورود به بورس قرار گرفتند که کارهای پیش پذیرش ۹ شرکت انجام شده است.

وی افزود: در راستای پاسخ به مطالبات طولانی‌مدت اعضای صندوق برای اجرای طرح ارزش مالکانه، شرکت سرمایه‌گذاری سهند با پرتفوی ۲۰ هزار میلیارد ریالی موفق به اخذ پذیرش در بورس شده که جلسه پیش پذیرش هلدینگ سرمایه‌گذاری فرهنگیان، لیزینگ و رفاه فرهنگیان، هلدینگ ساختمانی معلم و آلوپن نیز انجام شده است. شرکت بازرسی مهندسی ایران و مفنا آماده برگزاری جلسه پذیرش بورس هستند.

احمدی خاطرنشان کرد: در طول یک سال اخیر حدود ۶۰ جلسه کمیته عالی ارزش مالکانه به منظور پیگیری و اجرای دقیق طرح ارزش مالکانه که متعلق به فرهنگیان عزیز می باشد برگزار شده است.

وی با اشاره به وضعیت بغرنج بانک سرمایه در سنوات قبل که باعث شد بانک در آستانه انحلال قرار گرفته بود خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر از یک طرف با رایزنی ها و پیگیری‌های گسترده در سطوح بالا توانستیم از انحلال یا ادغام بانک جلوگیری نماییم و از سویی دیگر برنامه جامع احیای بانک را با سرعت و دقت در دستور کار قرار دادیم تا بانک سرمایه را در راستای ارائه خدمات بانکی به فرهنگیان و بازسازی نام و برند بانک احیا کنیم.

احمدی افزود: در راستای مشارکت با آموزش و پرورش آماده هستیم که حقوق فرهنگیان از طریق این بانک پرداخت شود تا منافع آن به فرهنگیان بازگردد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان جایگاه نامناسب بیمه معلم در گذشته را یادآور شد و با اشاره به برنامه‌ها و طرح‌های انجام شده جهت ارتقای بیمه معلم در یک سال اخیر گفت: بیمه معلم با افزایش توانگری توانسته به انتخاب اول آموزش و پرورش تبدیل شود و پرتفوی بیمه‌ای ۹ استان و وزارتخانه را در اختیار گیرد و تلاش خواهیم کرد خدمات بیمه‌ای همه بخش‌های آموزش پرورش در سراسر کشور را به بیمه معلم منتقل نماییم چرا که متعلق به فرهنگیان کشور است.

تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه‌تمام


مدیرعامل صندوق ذخیره با بیان اینکه از گذشته و در طول سال‌های فعالیت پروژه‌های نیمه تمام زیادی بر جای مانده که چالش بزرگی برای مجموعه صندوق بود اظهار داشت: با پیگیرهایی که انجام شده، عمده این پروژه‌ها یا تکمیل شدند یا اینکه در حال تکمیل هستند که پروژه هتل جنت اصفهان یکی از آنهاست.

احمدی آماده‌سازی هتل جنت اصفهان را نقطه عطفی در عملکرد دوره جدید مدیریتی صندوق و الگوی مناسب از همکاری و مشارکت صندوق و آموزش و پرورش برشمرد و گفت: مفتخریم که توانستیم هتل جنت اصفهان را که طی ۲۰ سال گذشته فقط ۳۵ درصد پیشرفت داشت تجهیز و آماده بهره‌برداری برای فرهنگیان کنیم و در این مسیر صرفا از ظرفیت‌های شرکت‌های داخلی صندوق مثل تجهیزات مدارس و آلوپن استفاده کردیم.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان که در همین چارچوب ساخت هتل چندمنظوره قطب لاوان بزودی آغاز می گردد، گفت: این مرکز اقامتی و رفاهی برای کارگران، کارکنان و مهندسان پتروشیمی در منطقه عسلویه احداث خواهد شد و یک هتل چهارستاره با ۲۲۰ واحد خواهد بود.

وی به تقویت شرکت‌هایی که در حوزه رفاه و معیشت فرهنگیان فعالیت می‌کنند اشاره کرد و یکی از سیاست‌های محور صندوق را ارائه خدمات مناسب و کیفی به فرهنگیان در طول دوره خدمت ذکر کرد و گفت: شرکت مسافرتی زاگرس و شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان به شکلی تقویت شده‌اند که بتوانند پاسخگوی نیازهای گردشگری و لیزینگ کالا برای فرهنگیان باشند و انواع خدمات آنها در سال مالی ۱۴۰۳ بین ۳۰ تا ۴۰۰ درصد رشد داشته است.

توسعه و ارزش آفرینی در بخش مسکن

تامین مسکن فرهنگیان اولویت ماست

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان به مسائل و چالش‌های متعدد در حوزه مسکن و ساختمان صندوق اشاره کرد و گفت: در دوره اخیر تعیین تکلیف پرونده‌های متعدد حقوقی شرکت‌های ساختمانی وقت و انرژی زیادی از صندوق را به خود اختصاص داد و خوشبختانه ضمن حل و فصل عمده پرونده‌های سنواتی بخش ساختمان و مسکن را حل و فصل توانستیم موانع و تنگناهای موجود بر سر راه پروژه‌های بخش مسکن را رفع نموده و بسیاری از این پروژه‌های در مراحل اجرایی و تکمیل ساخت می‌باشند.

احمدی سیاست راهبردی صندوق را توجه به دغدغه‌ها و خواسته‌های معیشتی فرهنگیان بویژه تامین مسکن برشمرد و گفت: با تشکیل قرارگاه مسکن فرهنگیان در هلدینگ ساختمانی معلم در فاز نخست ساخت واحدهای مسکونی ارزان قیمت ویژه فرهنگیان طی هدف‌گذاری شده است.

وی اضافه کرد: پروژه‌های متوقف شده را با روش تامین مالی فعال کردیم و در شهرهای مشهد و شیراز هم طرح‌های مهم مسکن در دست احداث داریم که تکمیل آن در دستور کار قرار دارد. مضافا به اینکه روند اجرای پروژه مهم و چند منظوره مگاپارس تسریع شده است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه از ابتدای آغاز به کار خود در صندوق، سودآوری و خروج از زیان را شرط اساسی و یک الزام برای ادامه فعالیت شرکت‌های تابعه صندوق اعلام کردیم گفت: نتیجه برنامه‌ریزی‌ها، پیگیری‌ها و اقدامات این شد که برای نخستین بار رکورد سودآوری در صندوق شکسته شد و روند فعالیت تمامی شرکت‌ها به سمت سودآوری بوده و شرکت‌های غیرسودآور و زیان ده را تعیین تکلیف خواهیم کرد.

وی تدوین برنامه عملیاتی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه، بهبود فرایندهای بازاریابی، مدیریت تسهیلات و در نهایت افزایش بهره‌وری از عوامل تاثیرگذار در سودآوری صندوق طی یک سال اخیر عنوان کرد.

پتروفرهنگ پیشتاز سودآوری در صندوق/ خروج از زیان بعد از ۳ سال


احمدی تاکید کرد: یکی از دستاوردهای ارزشمند صندوق که در راستای سیاست‌گذاری جدید و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های بهره‌ورانه و اثربخش حاصل گردید این بوده که هلدینگ پتروفرهنگ که حدود ۴۶درصد پرتفوی صندوق را در اختیار دارد بعد از قریب به سه سال از زیان خارج گردید و سودآور شد و ما شاهد افزایش ۶٠٩ درصدی سود عملیاتی و افزایش ۲۲۰ درصدی سود خالص حسابرسی نشده این هلدینگ نسبت به سال مالی قبل هستیم.

وی افزود: کاهش هزینه‌های بازرگانی و صرفه‌جویی در این حوزه، تمرکز فعالیت ارزی پتروفرهنگ در صرافی بانک سرمایه از جمله اقداماتی بود که طی شش ماه گذشته و برای نخستین بار در پتروفرهنگ صورت پذیرفت.

خروج از زیان هلدینگ مشترک با بانک صادرات

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان همچنین از سودآوری هلدینگ انرژی سپهر که بانک صادرات نیز سهامدار بخشی از آن است خبر داد و گفت: این هلدینگ در سال مالی اخیر بعد از حدود سه سال از ذیل ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شد و به سودآوری ۱۳۰۰ میلیارد تومان دست یافت که جزو دستاوردهای مثبت این مجموعه می‌باشد.

رشد ۴۱ درصدی تولید متانول و سودآوری پتروفرهنگ پس از سه سال

احمدی با اشار به اینکه در سال مالی مورد اشاره، شاهد بیشترین موفقیت و سودآوری هلدینگ پتروفرهنگ و شرکت‌های زیرمجموعه آن بودیم، تصریح کرد: با مدیریت صحیح، شاهد افزایش ۴۱ درصدی تولید متانول بودیم، به سمت پایین دستی صنایع پتروشیمی حرکت کردیم و مجوزهای لازم را گرفتیم.

وی گفت: در زمینه انرژی‌ها نو در شرکت مفنا کارهای خوبی انجام گرفته است و عملیات اجرایی ۳ نیروگاه خورشیدی در کرمان در سال ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفته است.

همچنین به منظور کاهش هزینه‌ها و انسجام مدیریتی، علاوه بر تجمیع شرکت‌های سبلان و دنا، با حذف صرافی های متفرقه ای که با پتروفرهنگ کار می‌کردند امور ارزی را به صرافی بانک سرمایه واگذار و همچنین با تمرکز بازرگانی در شرکت سیتکو، حوزه فروش و بازرگانی را ساماندهی کردیم.

مدیرعامل صندوق تصریح کرد: سه طرح پایین دستی برای جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در حوزه پتروشیمی تعریف کردیم که به دنبال تامین مالی آنها هستیم.

احمدی به اقدامات انجام شده برای توسعه فعالیت پتروفرهنگ در طرح‌های بالادستی گاز اشاره کرد و گفت: توسعه فعالیت در حوزه بالادستی گاز مربوط به میادین گردان و پازن با نهایی‌سازی قرارداد مشارکت در این زمینه (IPC) به منظور پوشش ریسک ناترازی خوراک گاز پتروشیمی‌های زیرمجموعه هلدینگ پتروفرهنگ در دستور کار قرار گرفته است.

چالش عدم توازن میان منابع و مصارف مدیریت شد

احمدی با اشاره به عدم توازن در منابع و مصارف صندوق و کسری نقدینگی به عنوان یکی از چالش‌های جدی صندوق گفت: با اقداماتی که در سطح شرکت‌ها و صندوق انجام شد، عوامل موثر در ناترازی شناسایی شد و این رویه تا حد زیادی اصلاح شد به طوری که در تامین منابع برای واریزی‌های اعضا هیچ مشکلی نیست و پروژه‌های مختلف نیز به ترتیب اولویت و اهمیت تامین مالی می‌شوند.

بحث حاکمیت شرکتی و نظام انتصابات در سطح صندوق و هلدینگ‌ها چالش دیگری بود که با تدوین برنامه‌های کنترلی و اجرایی کردن استراتژی‌های سازمان در حوزه حاکمیت شرکتی، از جمله ایجاد نظام بودجه‌ریزی و پایش عملکرد شرکت‌ها و طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های مختلف، امروز شاهد یک انسجام سازمانی در مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم که بی‌سابقه است.

افزایش ۵۱ درصدی مبالغ استردادی به اعضای بازنشسته

مدیرعامل صندوق ذخیره با اشاره به روند مثبت پرداختی‌ها به بازنشستگان عضو صندوق گفت طی سال مالی اخیر شاهد افزایش ۵۱ درصدی مبالغ سهم الشرکه بازنشستگان نسبت به دوره مشابه قبل بودیم.

وی خاطرنشان کرد: با جلب اعتماد فرهنگیان میزان واریزی اعضا به صندوق نیز حدود ۲۰درصد رشد را نشان می‌دهد.
وی همچنین از کاهش زمان واریزی سهم‌الشرکه اعضا از ۹۰ روز به ۲۰ روز پس از بازنشستگی و دریافت اطلاعات آنها در سیستم صندوق خبر داد و گفت: زمان تسهیم و تادیه سود سالانه از ۶ ماه به کمتر از یک ماه کاهش یافته است.

تعیین تکلیف پرونده‌های حقوقی و ارزش آفرینی برای صندوق

مدیرعامل صندوق با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه پرونده‌های حقوقی گفت: برنامه عملیاتی حقوقی ویژه شرکت‌های صندوق برای نخستین بار تدوین و ابلاغ گردید و به منظور توانمندسازی حقوقی هلدینگ‌ها و شرکت‌ها کارگاه‌ها و دوره های تخصصی آموزشی حقوقی برگزار شده است.

احمدی افزود: بسیاری از پرونده‌های سنوات گذشته پیگیری جدی شد و به نتایج بسیار خوی انجامید که از جمله آنها تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری وضعیت کشتی‌های دلیا و لیانا شرکت سیتکو به ارزش ۱۷ میلیون یورو، حل و فصل پرونده سنواتی مطالبات پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه به ارزش ۱۰ میلیون یورو، حل و فصل و تعیین تکلیف پرونده‌ سنواتی مطالبات از پتروشیمی مرجان در جهت تامین منافع هلدینگ و وصول مطالبات از محل اجرای احکام یا حل اختلافات قراردادی بانک سرمایه به ارزش حدود ۳ هزار میلیارد تومان بود.

شفاف سازی فعالیت‌ها با ثبت مستندات صندوق در سامانه پنجره

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان یکی دیگر از اقدامات مهم سال مالی اخیر را ایجاد شفافیت مالی ذکرکرد و گفت: به منظور یکپارچگی سازمانی و افزایش انضباط مدیریتی و کنترلی برای اولین بار سامانه جامع نظارت و شفافیت اطلاعات و اسناد با نام (پنجره) با استفاده از ظرفیت شرکت پژوهش و نوآوری طراحی و ایجاد گردید که تاکنون حدود ۱۳ هزار سند در آن بارگزاری شده است.
وی افزود: علاوه بر پنجره، چندین سامانه کنترلی، ارزیابی و بانک اطلاعات در دست طراحی است که می‌تواند به نظام‌بخشی و شفاف‌سازی مجموعه صندوق در همه زمینه‌ها کمک کند.

مدیرعامل صندوق گفت: مجموعه اقداماتی که انجام شده است باعث بهبود تصویر صندوق نزد اعضا شده و اعتماد آنها به صندوق تا حد زیادی بازگشته است. همچنین تعامل با اعضای صندوق در اشکال گوناگون گسترش پیدا کرده و پاسخگویی به اعضا در اشکال مختلف کاملا تقویت شده است به گونه ای که با رشد ۳۳۰ درصدی پاسخگویی مرکز تماس صندوق به اعضاء مواجه بودیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق ذخیره فرهنگیان، وی با اشاره به تقویت تعاملات و ارتباطات با فرهنگیان اظهار کرد: در یک سال گذشته بازدید فرهنگیان از وب‌سایت صندوق که درگاه رسمی و اصلی موسسه می باشد حدود ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، شاهد افزایش ۳۴ برابری بازدید اخبار صندوق در شبکه‌های اجتماعی توسط فرهنگیان و افزایش ۱۵ برابری تعامل با رسانه‌های کشور بوده‌ایم و تلاش خواهیم کرد این تعاملات و ارتباطات نزدیک تر و اثربخش‌تر شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha