• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072821422
  • خبرنگار : 30147

بهداشت و درمان کلات زخم خورده از نبود امکانات

بهداشت و درمان کلات زخم خورده از نبود امکانات

ایسنا/خراسان رضوی کلات شهری در شمال شرقی خراسان رضوی که به لحاظ داشتن جاذبه‌های گردشگری و تاریخی، منحصر بفرد است به طوری که پایان هر هفته شاهد حضور بسیاری از مسافران و گردشگران در این شهرستان هستیم، اما متأسفانه علیرغم تمامی پتانسیل‌هایش همچنان از نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم در بخش‌های مختلف به شدت رنج می‌برد.

بهداشت و درمان این شهرستان، یکی از همان بخش‌هایی است که به شدت از کمبود امکانات و نداشتن پزشک رنج می‌برد به طوری که نبود پزشک موجب غیرفعال شدن بخش‌های بستری و اتاق عمل شده و از سویی اگر مردم این شهرستان ۴۰ هزار نفری به خصوص در روستاها و بخش‌ها در شیفت عصر و شب نیاز به قرص و دارویی داشته باشند باید تا صبح درد و رنج را تحمل کنند.

حوزه بهداشت و درمان که باید درمانگر و تسکین دهنده دردها و بیماری‌های مردم باشد، این روزها به شدت نیاز به درمان دارد و از سویی بر نبود امکانات و تجهیزات بر استرس بیماران افزوده است.

نماینده مردم شهرستان‌های مشهد و کلات در همین خصوص به ایسنا گفت: در بازدیدهای مختلفی که تاکنون از کلات داشته‌ایم وضعیت بهداشت و درمان این شهرستان همانند بسیاری از حوزه‌های دیگر وضعیت خوبی ندارد.

احسان عظیمی راد اظهار کرد: در حال حاضر درجه محرومیت شهرستان در دانشگاه علوم پزشکی ۴.۵ اعلام شده در حالی که باید ۳.۵ باشد، وقتی درجه محرومیت ۴.۵ باشد تقریباً از نظر بهداشت و درمان مشابه شهرهای نیمه برخوردار محسوب می‌شود و رسیدگی‌ها کمتر و تخصیص اعتبار نیز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه وقتی درجه محرومیت ۴.۵ باشد تعداد درمانگاه و آمبولانس را مطلوب اعلام می‌کنند، اظهار کرد: کلات حتی شهر نیمه برخوردار هم نیست به خصوص در حوزه بهداشت و درمان شهرستانی کاملاً محروم است.

نماینده مردم مشهد و کلات خاطرنشان کرد: در همین راستا طی جلساتی که با وزیر بهداشت و درمان داشته‌ایم تلاش شده ابتدا درجه محرومیت شهرستان از ۴.۵ به ۳.۵ کاهش یابد. برای برخورداری از خدمات بیشتر باید میزان محرومیت بیشتر اعلام شود.

وی شبانه‌روزی شدن ارائه خدمات بهداشت و درمانی در شهرهای مختلف شهرستان را ضروری دانست و گفت: بعضاً درمانگاه‌هایی که در حسن‌آباد لاین، چنار و زاوین وجود دارد تا عصر بیشتر نیستند و اگر هم درمانگاهی تا صبح باشد ولی داروخانه تعطیل است و بیماران باید به بخش مرکزی و یا مشهد بروند.

عظیمی راد با بیان اینکه شهرستان کلات به جد دچار محرومیت و کمبود است، بیان کرد: شبانه‌روزی شدن داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها از دیگر برنامه‌های در دست پیگیری است. درمانگاه‌هایی که اکنون فعالیت دارند در حد درمانگاه‌های بهداشت و درمان روستایی هستند و حتی ارتقاءشان به درمانگاه شهری چون تاکنون امکانات و تجهیزات و امکانات محقق نشده اتفاق نیفتاده است.

وی کمبود پایگاه اورژانس را از دیگر مشکلات جدی شهرستان برشمرد و تصریح کرد: در برخی مناطق از جمله جلیل‌آباد زمین از چند سال قبل اختصاص داده شده ولی متأسفانه به هر دلیلی پیگیری جذب اعتبار برای احداث پایگاه اورژانس ۱۱۵ صورت نگرفته است.

نماینده مردم مشهد و کلات با اعلام اینکه برای رفع این مشکل از سوی وزیر بهداشت و درمان دستور و اعتبار قابل توجهی گرفته شده است، گفت: امیدواریم هرچه زودتر با ابلاغ دستورات به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ساخت پایگاه اورژانس در منطقه جلیل‌آباد آغاز شود.

وی بهسازی و تجهیز پایگاه‌های اورژانس فعلی را از دیگر ضروریات دانست و گفت: پایگاه‌های فعلی به لحاظ تجهیزات و مکان نیازمند به روزرسانی هستند که می‌طلبد برای رفع این مشکلات تلاش‌ها سرعت بیشتری به خود بگیرد.

بهداشت و درمان کلات زخم خورده از نبود امکانات

عظیمی راد همچنین از نبود پزشک متخصص و فوق متخصص در این شهرستان خبر داد و افزود: طب بیهوشی، اورژانس، زنان، جراحی عمومی از جمله بخش‌هایی هستند که از نبود پزشک در شهرستان کلات رنج می‌برند. مردم این شهرستان اکنون برای عمل مجبور هستند به مشهد رفته که مشکلات خاص خود را در پی دارد.

وی همچنین با اظهار تأسف از اینکه چون بیمارستان امام حسن مجتبی شهرستان در کنار رودخانه احداث شده است هنگام وقوع سیلاب شاهد ورود آب به داخل بیمارستان و وارد شدن آسیب‌های جدی به بیماران و تجهیزات هستیم، افزود: دستوراتی گرفته شده تا ورودی بیمارستان شهرستان بهسازی شده و از ورود سیلاب نیز جلوگیری شود.

نماینده مردم مشهد و کلات ادامه داد: همچنین هماهنگی‌هایی با هلال‌احمر انجام شده تا پایگاه‌هایی به خصوص در ورودی کلات و حسن‌آباد لاین داشته باشند تا به موقع خدمات‌رسانی را به خصوص برای گردشگرانی که آخر هفته به این شهرستان سفر می‌کنند انجام دهند.

وی با بیان اینکه امیدواریم هر چه زودتر دستوراتی که از وزیر بهداشت و درمان برای رفع مشکلات شهرستان کلات گرفته شده به نتیجه برسد، افزود: قرار نیست فقط کارهایی را انجام دهیم که دیده شود باید کارها زیرساختی باشد، برای همین ابتدا در تلاش برای ارتقاء درجه محرومیت شهرستان هستیم.

عظیمی راد گفت: قطعاً ارتقاء درجه محرومیت شهرستان علاوه بر اینکه موجب افزایش امکانات، تجهیزات، پزشک و کادر درمان برای منطقه خواهد شد کارهای زیربنایی برای شهرستان ماندگار می‌شود.

وی افزود: اکنون شهرستان سه دستگاه آمبولانس دارد، اما همه آن‌ها فرسوده و اسقاطی هستند که در همین راستا توانستیم دستور ۴ دستگاه آمبولانس را از وزیر بهداشت و درمان بگیریم.

نماینده مردم مشهد و کلات با اعلام اینکه اگر برای به سرانجام رساندن این مسائل روال عادی خود را بخواهیم طی کنیم عملاً تلاش‌ها به نتیجه نخواهد رسید، گفت: معمولاً دستور وزرا گرفته می‌شود ولی چون برای محقق شدن آن پیگیری‌های لازم صورت نمی‌گیرد برای همین عملاً به نتیجه نمی‌رسد.

بهداشت و درمان کلات زخم خورده از نبود امکانات

وی با تأکید بر اینکه قطعاً پیگیری‌های لازم تا به نتیجه رسیدن تمامی مسائل ادامه خواهد داشت، افزود: شهرستان کلات علیرغم اینکه گردشگر پذیر هست اما چون به شدت با کمبود امکانات مواجه است پزشکان متخصص کمتر تمایل دارند به این منطقه بیایند.

عظیمی راد با اشاره به اینکه تلاش می‌شود مردم کلات از حضور پزشکان متخصص در اتاق عمل‌های خود شهرستان استفاده کنند و نیازی نباشد به مشهد بروند، گفت: مسئولان شهرستان هم باید کمک کنند تا هر زمان ۴ پزشک متخصصی که درخواستشان را داده‌ایم جذب شدند امکانات مطلوب و مناسبی در اختیارشان قرار گیرد.

تقویت زیرساخت‌های بهداشت و درمان و پایگاه‌های امدادرسان و اورژانس و هلال‌احمر و ... در منطقه‌های مختلف شهرستان به خصوص برای امدادرسانی به موقع به گردشگران و مسافران بسیار حائز اهمیت است و باید لحاظ شود.

همچنین باید زیرساخت‌های بهداشت و درمان کاملاً آماده پذیرایی از حجم مردم مستقر و گردشگرانی باشد که اگر مشکلی برایشان پیش آمد بتوانند در اسرع وقت خدمات‌رسانی کنند.

رفع کمبودهای حوزه بهداشت و درمان کلات در گرو توجه بیشتر مسئولان استان

محرومیت شهرستان، موجب شده که ضعف امکانات و تجهیزات و کمبودهایی در حوزه بهداشت و درمان شهرستان محسوس باشد.

اسماعیل میرزایی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کلات در همین خصوص از وجود ۲۸ خانه بهداشت که در دور دست‌ترین نقاط سطح شهرستان و نقاط عشایری مستقر هستند خبر داد و افزود: همچنین در سطح شهرستان ۶ مرکز خدمات جامع سلامت و روستایی و ۴ پایگاه بهداشتی وجود دارد.

وی از وجود یک بیمارستان ۵۶ تختخوابی به نام امام حسن مجتبی (ع) در شهرستان خبرداد و گفت: پزشکان این بیمارستان در ۵ تخصص ارائه خدمات می‌دهند، همچنین بخش‌های زایشگاه، دیالیز، رادیولوژی، اورژانس و... نیز فعال هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کلات با بیان اینکه پزشکان داخلی، روان پزشک، رادیولوژی، سونوگرافی، زنان و اطفال، همراه با ۴ پزشک عمومی در بیمارستان مستقر هستند، افزود: بخش دیالیز در حال حاضر سه تخت فعال دارد. همچنین ۹۵ درصد آزمایش‌های مراجعه کنندگان در بیمارستان امام حسن مجتبی قابل انجام است.

وی با اشاره به اینکه برخی نمونه‌هایی که در شهرستان قابل انجام نیستند به مرکز استان ارسال می‌شود، تصریح کرد: در حوزه اورژانس ۱۱۵ نیز ۴ پایگاه فعال هستند.

بهداشت و درمان کلات زخم خورده از نبود امکانات

میرزایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یک پایگاه مصوب در منطقه جلیل‌آباد داریم با همت خیر زمین واگذار شده و در حال پیگیری برای جذب اعتبار و راه‌اندازی هستیم.

وی اظهار کرد: با راه‌اندازی این پایگاه فاصله استاندارد زمانی و مکانی نیز در شهرستان به حد قابل قبول و استاندارد خود می‌رسد، با توجه به محرومیت شهرستان، ضعف امکانات و تجهیزات و کمبودهایی در حوزه بهداشت و درمان شهرستان محسوس است که نیازمند توجه ویژه به آن‌ها هستیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان کلات در همین خصوص گفت: درخواست داریم خیرین و شهروندان در تجهیز مراکز، ساخت مراکز بهداشتی، تجهیز بیمارستان و شیفت دادن امکانات پزشکی و رفاهی به شهرستان کمک حال ما باشند.

شهرستان کلات هم اکنون برای خدمات‌رسانی بهتر به بیماران و شهروندان نیازمند امکاناتی بیشتری است، اختصاص ۳ متخصص بیهوشی، جراح عمومی، جراح زنان، نوسازی ناوگان آمبولانسی بیمارستان و ۱۱۵، ساخت، تجهیز و نوسازی خانه‌های بهداشت، بهسازی و تجهیز زیست پزشکان، ساخت مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، محوطه‌سازی، بهسازی و تجهیز خانه‌های بهداشت، ساخت پایگاه اورژانس ۱۱۵ جلیل‌آباد و لاین، تجهیزات پزشکی از جمله دستگاه‌های سونوگرافی و رادیولوژی و آزمایشگاهی، ساخت هلی پد بالگرد در بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) کلات از جمله نیازها و ضروریات شهرستان هستند که توجه بیشتر مسئولان استان را در این خصوص می‌طلبد.

 شهرستان مرزی و محروم کلات با ۳۵۰۳ کیلومتر مربع وسعت در فاصله ۱۵۱ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. همچنین مرز مشترک این شهرستان با کشور ترکمنستان ۱۴۳ کیلومتر مربع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha