• جمعه / ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403072720805
  • خبرنگار : 50199

زغالشویی، بلای جان رودخانه تلار

زغالشویی، بلای جان رودخانه تلار

ایسنا/مازندران زغالشویی باطله‌های کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی، نگرانی‌های شدید زیست محیطی را ایجاد کرده است و سلامت مردم منطقه و حتی استان را به مخاطره انداخته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، استخراج زغال سنگ از معادن، دارای مواد زائد بوده که به همین منظور و جهت افزایش بازدهی کوره‌های فولادسازی عملیات زغالشویی آن‌ها را انجام می‌دهند، اما باطله‌هایی که از این فرآیند عملیاتی بوجود می‌آید، آلاینده‌های زیست محیطی ایجاد می‌کند.

در این راستا، در پی تصاویر منتشر شده از روستای آهنگرکلای شهرستان قائمشهر مبنی بر سیاه شدن آب رودخانه تلار این موضوع ۲۷ مهر از سوی خبرنگار ایسنا، در دست بررسی قرار گرفت.

متأسفانه در کارخانه البرز مرکزی به علت تجمع شیرابه‌های کوه زغال باطله با بارش هر بارانی به رودخانه و زمین‌های کشاورزی سرازیر می‌شود که عوارض زیست محیطی را به دنبال دارد.

با وجود پیگیری‌های محیط زیست تاکنون قانون، با دستور بازدارنده جدی برای این کارخانه که منجر به جلوگیری از نفوذ ناشی از زغالشویی باطله‌ها به رودخانه شود را صادر نکرده و با ورود هجمه‌ی شیرابه ناشی از زغالشویی این‌بار حجم عظیمی از رودخانه تلار را در بر گرفت به طوری که رنگ آب رودخانه  تلار سیاه شد.

در این راستا، عطاالله کاویان مدیرکل محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به علت سیاه شدن آب رودخانه تلار شهرستان قائمشهر اظهار کرد: به دلیل زغالشویی باطله‌ها در کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی و رانش شیرابه‌ها به رودخانه تلار آب این رودخانه به رنگ سیاه درآمد.

وی گفت: تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر سیاه شدن آب رودخانه در محل روستای آهنگرکلای قائمشهر تنها مربوط به آن منطقه نبوده بلکه از سرچشمه البرز مرکزی و آهنگر کلا و بعد از آن را نیز آلوده کرده است.

زغالشویی، بلای جان رودخانه تلار شد

 مدیرکل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: صبح روز گذشته بازدیدی از محل انجام دادیم و به دلیل پایین آمدن کیفیت آب رودخانه این موضوع در دست بررسی قرار گرفت و پیگیری قضایی آن نیز انجام شد.

 کاویان تصریح کرد: همچنین شکایت از کارخانه البرز مرکزی نیز انجام و به شعبه ارجاع داده شد و در حال حاضر هماهنگی با عالیشاه، دادستان مرکز استان انجام شده که بازدیدی نیز از محل آلودگی انجام دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در گذشته نیز شیرآبه‌ها ناشی از شست‌وشوی باطله‌های زغال سنگ به رودخانه ریخته می‌شد اما عامل بازدارنده جدی وجود نداشت و رای مناسبی از مجموعه قضایی در این باره دریافت‌ نمی‌کردیم، این بار از دادستان خواستیم تا مجموعه قضایی رای مناسب و بازدارنده‌ای بدهند.

زغالشویی، بلای جان رودخانه تلار شد

 مدیرکل محیط زیست مازندران درباره وضعیت فعلی آب رودخانه تلار گفت: با توجه به خودپالایی رودخانه در حال حاضر رنگ آب بهتر شده است.

به گزارش ایسنا؛ آلایندگی کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی مانند شیرابه‌های محل دپوی زباله بلای جان رودخانه تلار شده و علاوه بر خطر برای آبزیان و گیاهان حاشیه این رودخانه، جان انسان‌ها را نیز به خطر انداخته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha