• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403072620432
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران تاکید کرد

ضرورت تقویت روابط خواهرخواندگی بین تبریز و خجند با برگزاری هفته‌های فرهنگی

ضرورت تقویت روابط خواهرخواندگی بین تبریز و خجند با برگزاری هفته‌های فرهنگی

ایسنا/آذربایجان شرقی سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران بر ضرورت تقویت روابط خواهرخواندگی بین تبریز و خجند با برگزاری هفته‌های فرهنگی و نامگذاری معابر به نام این شهرها تاکید کرد.

زاهدی نظام‌الدین شمس‌الدین‌زاده پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه  در دیدار با یعقوب هوشیار، شهردار تبریز اظهار کرد: روابط دو کشور تاجیکستان و ایران در تمام سطوح روبه گسترش است و ما از رشد و توسعه همکاری‌های دو کشور دوست و بردار در سال‌های اخیر راضی هستیم.

وی با اشاره به سفر متقابل مقامات عالی دو کشور به تاجیکستان و ایران افزود: سفر مقامات ارشد دو کشور در سال ۲۰۲۴ زیاد نشان از علاقمندی دو کشور برای گسترش همکاری‌های دوجانبه است و در دیگر سطوح مدیریتی نیز این همکاری‌ها عملی و رو به گسترش است.

وی اعلام کرد: حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور از ۵۷ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به ۳۰۰ میلیون دلار در سال‌جاری رسیده که رشد پنج برابری دارد.

سفیر تاجیکستان در ایران با بیان اینکه علاقمند به برگزاری هفته فرهنگی تاجیکستان در تبریز هستیم، مطرح کرد: برنامه‌های فرهنگی ما در سطوح عالی ادامه دارد که در کنار آن، در نمایشگاه‌ها و جشنواره ها نیز شرکت داریم.

وی با بیان اینکه در ملاقات‌های روسای جمهوری دو کشور تاکید شد که یکی از شیوه‌های همکاری بین دو کشور، همکاری بین مناطق، استانداران و شهرداران باشد، گفت: در این راستا، همکاری میان شهرها به ویژه با شهرهای خواهرخوانده ایران و تاجیکستان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.  

وی با اشاره به کمرنگ شدن روابط خواهرخواندگی تبریز و خجند نیز اذعان کرد: ضرورت دارد همکاری‌ خواهرخواندگی بین تبریز و خجند و میان استان‌ها را تقویت کنیم.

شمس‌الدین‌زاده ادامه داد: از ظرفیت‌های تبریز آگاه هستیم که آذربایجان‌شرقی و تبریز را استان و شهر پیشرفته‌ای می‌دانیم.

وی با اشاره به راه‌های تقویت همکاری و توسعه ارتباطات بین تبریز و خجند نیز گفت: تقویت همکاری‌ها بین دو کشور و شهرهای تبریز و خجند می‌تواند از طریق برگزاری برنامه‌های فرهنگی محقق شود. 

وی با استقبال از پیشنهاد شهردار تبریز برای برگزار هفته فرهنگی تبریز در خجند نیز ابراز کرد: امیدوارم این دیدار گشایشی بین دو کشور و شهرهای تبریز و خجند باشد.

سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران خاطرنشان کرد: شیوه دیگر تقویت روابط، برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی، گردشگری و غیره در دو کشور است.  

وی با بیان اینکه برای تقویت همکاری بین شهرهای خواهرخوانده، مردم این شهرها نیز باید همدیگر را بشناسند، بیان کرد: یک وسیله شناخت، نامگذاری معابری به نام شهرهای خواهرخوانده در تبریز و خجند است که پیش از هر چیزی یادآور خواهرخواندگی، وحدت و همدلی بین دو شهر و کشور خواهد بود.

ضرورت تقویت روابط خواهرخواندگی بین تبریز و خجند با برگزاری هفته‌های فرهنگی

همچنین علی‌اصغر شعردوست، سفیر اسبق ایران در تاجیکستان نیز در این دیدار اظهار کرد: باتوجه به سیاست‌های رئیس جمهور ایران مبنی بر توسعه روابط با همسایگان، شرایط کنونی بهترین زمان برای تعمیق و تقویت روبط بین ایران و تاجیکستان است.

وی با اشاره به اشتراکات متعدد فرهنگی بین شهرهای تبریز و خجند خاطرنشان کرد: کمال خجندی شاعر تاجیکستانی، سمبل اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و تاجیکستان است به طوری که این عارف و شاعر نام‌آشنا، تبریز را قطعه‌ای از بهشت تشبیه کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha