• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403072620430
  • منبع : قوه قضاییه

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

مشاورین املاک و نقل و انتقالات اسناد غیر رسمی ساماندهی می‌شوند

مشاورین املاک و نقل و انتقالات اسناد غیر رسمی ساماندهی می‌شوند

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه مشاورین املاک و نقل و انتقالات اسناد غیر رسمی در کشور ساماندهی می‌شوند، گفت: برای ساماندهی اسناد غیررسمی اموال غیرمنقول، قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

به گزارش ایسنا، صفدر کشاورز در همایش تبیین تکالیف دستگاه‌های اجرای در خصوص قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، گفت: قانون ثبتی جدید که با هدف رسمی کردن اسناد عادی وضع شده است علاوه بر مواد فوق، در فرایند صدور و تنظیم اسناد حائز اهمیت است.

کشاورز عنوان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک، ابتدا تلاش کرد با حدنگاری اراضی کشاورزی و ملی اقداماتی در این مسیر انجام دهد، اما نقل و انتقالات عادی و املاک فاقد سند چالشی مهم در این مسیر بود.

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: برای ساماندهی اسناد غیررسمی اموال غیرمنقول، قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

کشاورز خاطر نشان کرد: از تاریخ سوم تیرماه ۱۴۰۳ دیگر نقل و انتقالات عادی پذیرفتنی نیست و پس از گذشت یک سال از تاریخ مذکور نیز، سامانه ثبت الکترونیک مخصوص دفتر اسناد رسمی و مشاوران املاک راه اندازی خواهد شد.

وی ضمن برشمردن تکالیف دستگاه‌های اجرایی در قانون الزام اظهار کرد: این قانون با مرتفع کردن موانع صدور سند موجب تسهیل در صدور سند می‌شود و در محاکم قضایی، مرجع صدور رای به شمار خواهد رفت.

معاون سازمان ثبت بر وظایف دستگاه‌های اجرایی در پاسخگویی به استعلامات برخط تاکید کرد و گفت: حسن اجرای قانون الزام، نیازمند تعامل دستگاه‌هایی است که با اموال غیرمنقول سروکار دارند و یا خودشان دارای اموال بوده و یا مکلف به پاسخگویی هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha