• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072620254
  • خبرنگار : 50549

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی مطرح کرد

ضرورت ایجاد تسهیلات متناسب ویژه حوزه فرهنگ‌وهنر

ضرورت ایجاد تسهیلات متناسب ویژه حوزه فرهنگ‌وهنر

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: باید تسهیلاتی متناسب با دوران تولید و برگشت سرمایه برای فعالان حوزه فرهنگ و هنر در نظر گرفته شود. اینگونه می‌توانیم راه را برای هنرمندان هموار کنیم تا بدون نگرانی‌های مالی، به خلق آثار ارزشمند بپردازند.

محمدحسین‌زاده امروز ۲۶ مهرماه، در آیین رونمایی از پوسترهای بخش ویژه سی و چهارمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی که در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: به عقیده من اگر حامیان و هنرمندان در حوزه‌های مختلف هنری همبستگی و انسجام نداشته باشند و از هنر و دستاوردهای خود پاسداری نکنند، هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند به هنر ارزش ببخشد.

وی اضافه کرد: اهالی هنر باید با درک و دلسوزی نسبت به هنر، به تقویت آن بپردازند، چرا که فعال حوزه هنر می‌داند چه چیزی می‌تواند به تئاتر آسیب بزند و چه چیزی به رشد و تقویت اجرای هنری کمک کند.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه تئاتر خراسان رضوی به صورت ملی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: رویدادهایی چون جشنواره تئاتر خراسان رضوی در واقع دل اهالی تئاتر را به هم نزدیک می‌کند، برای قشر جوان ایجاد انگیزه و برای بزرگسالان به عنوان هدایت‌گر قشر کودک و نوجوان جهت رشد استعدادها عمل می‌کند.

وی ادامه داد: منظور ما از این عدم حمایت، تخصیص اعتبار نیست بلکه منظور این است که قوانین به سمت تسهیل و پشتیبانی از هنرمندان سوق داده شود و در اینجا ذکر می‌کنم که درخواست اصلی من تغییر قوانین برای حمایت از هنر و هنرمندان است.

حسین‌زاده اضافه کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی می‌توانند تسهیلاتی دریافت کنند که باعث رشد کسب‌وکارشان شود، اما در حوزه فرهنگ و هنر دسترسی به این گونه حمایت‌ها کمتر است، در مجموع هنگامی که حرف فرهنگ و هنر وسط می‌آید این تسهیلات کم می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود که این نوع حمایت‌ها شامل معافیت‌های مالیاتی شده و تسهیلات متناسب با شرایط فعالیت‌های فرهنگی و هنری فراهم شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: برای هنر تئاتر، مراحل تولید تا اجرا نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی است. از یک سو مراحل تمرین یک تئاتر معمولی بین ۲ الی ۴ ماه زمان می‌برد که پرداخت هزینه‌ها در این ایام با کارگردان و تهیه‌کننده است که به صورت متوسط بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون هزینه لازم است تا در ادامه بتوانند در مرحله اجرا با فروش بلیت به درآمد برسند.

حسین‌زاده اضافه کرد: با توجه به این روند باید تسهیلاتی متناسب با دوران تولید و برگشت سرمایه برای فعالان این حوزه در نظر گرفته شود. این گونه می‌توانیم راه را برای هنرمندان هموار کنیم تا بدون نگرانی‌های مالی، به خلق آثار ارزشمند بپردازند.

وی با اشاره به اینکه عدم حمایت فعالان اقتصادی از این فعالیت‌ها به دلیل این است که پشتیبانی قانونی در این راستا وجود ندارد گفت: قانون باید چنین شرایطی را فراهم آورد که اگر این اتفاق بیفتد فعالان اقتصادی خودشان به سمت و سوی حمایت از هنرمندان سوق داده شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: این مسائل را در جلساتی با مسئولین اقتصادی و نمایندگان مجلس مطرح کرده‌ام و امیدوارم که با تغییر قوانین و دادن امتیازاتی مانند معافیت مالیاتی شاهد ایجاد انگیزه و حمایت بیشتر فعالان اقتصادی از رویدادهای هنری باشیم.

وی گفت: ظرفیت خراسان رضوی در خصوص فعالیت‌های هنری بسیار بالاست و اگر اصلاح قانون اتفاق بیفتد این مسیر هموار خواهد شد که معافیت مالیاتی می‌تواند گره‌گشایی در این زمینه حاصل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha