• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۷
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403072418998
  • خبرنگار : 71454

زیان ۲۰۰ میلیون دلاری یک شکست سینمایی

زیان ۲۰۰ میلیون دلاری یک شکست سینمایی

کارشناسان گیشه معتقدند فیلم «جوکر: جنون مشترک» پس از پایان اکران با زیان ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلاری رو به رو خواهد بود.

به گزارش ایسنا، پس از موفقیت بزرگ فیلم «جوکر» ساخته تاد فیلیپس در سال ۲۰۱۹، پیش‌بینی می‌شد دنباله این فیلم سینمایی نیز یک اثر جذاب و پیچیده در دنیای آثار کامیک بوکی باشد اما «جوکر: جنون مشترک» که با بودجه سنگین ۲۰۰ میلیون دلاری و ۱۰۰ میلیون دلار هزینه‌های تبلیغاتی راهی اکران جهانی شده، تاکنون عملکرد فاجعه‌باری داشته است.

این فیلم پس از دو هفته اکران، ۵۱.۵ میلیون دلار در داخل آمریکا و ۱۶۵ میلیون دلار در سطح جهان فروخته است. در مقام مقایسه، قسمت اول «جوکر» پس از سه روز اکران، ۹۶.۲ میلیون دلار در داخل و ۲۴۸.۴ میلیون دلار در سطح جهانی به دست آورد اما دنباله جدید آن تا پایان اکران خود درآمد چندانی نخواهد داشت، زیرا پیش‌بینی می‌شود «جوکر: جنون مشترک» در نهایت با ۶۵ میلیون دلار در گیشه آمریکا و ۲۱۰ تا ۲۱۵ میلیون دلار در سطح جهانی به کار خود پایان دهد.

این یک مشکل بزرگ است زیرا «جوکر ۲» ۲۰۰ میلیون دلار برای تولید و تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار برای بازاریابی و توزیع هزینه کرد. با این نرخ، فیلم به ۴۵۰ میلیون دلاری که برای جبران هزینه‌های اکرانش در سینما نیاز است نمی رسد (بلیت فروشی بین استودیوها و صاحبان سینما تقسیم می‌شود). منابعی در برادران وارنر می گویند که این فیلم با فروش ۳۷۵ میلیون دلاری تنها هزینه‌های ساخت خود را جبران می‌کند.

به گزارش ورایتی، منتقدان و تماشاگران استقبال خوبی از این فیلم نکردند و نمره ۳۳ درصدی در وبسایت منتقدان «روتن تومیتوز» و نمره نادر «D» از سوی مخاطبان سینمایی موید این نکته است و همین امر کافی است تا «جوکر ۲» به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های سال سینما تبدیل شود.

بر اساس برآوردهای تحلیلگران گیشه، این فیلم در پایان اکران حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار ضرر خواهد کرد، این در حالی است که برخی منابع دیگر این زیان را ۱۲۵ میلیون دلار برآورد کرده‌اند.

یکی از سخنگویان برادران وارنر در بیانیه‌ای گفت: «هرگونه تخمینی که توسط خودی‌ها یا کمپانی‌های رقیب ناشناس پیشنهاد می شود، به شدت اشتباه است و به روندی ادامه می‌دهد که در آن شایعات به عنوان واقعیت گزارش می شوند. این فیلم در اکران سینماها، همراه با افتتاحیه این هفته در چین، ادامه می‌دهد و در طول نمایش خانگی و اکران جانبی خود به درآمدزایی ادامه خواهد داد».

برادران وارنر پتانسیل این را دارد که حداقل مقداری از سرمایه‌گذاری خود را پس از ورود «جوکر: جنون مشترک» به پلتفرم‌های سرگرمی خانگی در ۲۹ اکتبر برگرداند. 

قسمت نخست «جوکر» با بودجه ای تقریبا ۶۵ میلیون دلاری، یکی از سودآورترین اقتباس های کامیک بوکی بود که تا به حال ساخته شده بود و این فیلم در کنار موفقیت بزرگ خود دو جایزه اسکار نیز کسب کرد.  بیشتر هزینه تولید بالای ساخت قسمت دوم «جوکر» مرتبط با دستمزد هنگفت کارگردان تاد فیلیپس و بازیگر اصلی واکین فینیکس است که هر دوی آنها ۲۰ میلیون دلار از پیش دریافت کرده‌اند و همچنین لیدی گاگا نیز برای بازی در نفش هارلین ۱۲ میلیون دلار به جیب زده است.

تحلیلگران گیشه بر این باورند که تاد فیلیپس با آوردن عنصر موسیقی به این دنباله سینمایی، طرفداران فیلم‌های کامیک بوکی را با خود بیگانه کرد و در نتیجه تفاوت فاحش فروش بین اولین و دومین فیلم جوکر به وجود آمد. در حالی که نسخه اصلی یک درام تاریک و وحشتناک بود که از فیلم‌شناسی مارتین اسکورسیزی از «راننده تاکسی» و «سلطان کمدی» وام گرفته شده بود، فصل بعدی به عنوان یک موزیکال فانتزی اکران شد.

«جوکر» در زمان‌های خوبی برای آثار ساخته شده براساس کتاب‌های مصور منتشر شد و  این ژانر در دوران پس از همه گیری کمتر انعطاف پذیر بوده است، همانند دو فیلم «آکوامن و پادشاهی گمشده» و «مارولز» در سال ۲۰۲۳ که عملکرد موفقی نداشتند. هر سه این فیلم‌ها، دنباله‌ای بر آثار میلیارد دلاری بودند که به ضررهای بزرگ در گیشه تبدیل شدند. دنباله فیلم «آکوامن» (۲۰۱۸) با ۴۳۹ میلیون دلار فروش جهانی دست یافت، در حالی که دنباله «کاپیتان مارول» (۲۰۱۹) با تنها ۲۰۶ میلیون دلار فروش جهانی خود را به پایان رساند. این اشتباهات ثابت کردند که مخاطبان دیگر برای استقبال از یک فیلم به یک لوگوی «DC» یا «Marvel» در تیتراژ ابتدایی آن بسنده نمی‌کنند.

انتنهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha