• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403072418921
  • خبرنگار : 71404

چالش‌های «میم مثل معلم» در گفت‌وگو با کارگردان

هیچ تریبونی برای صنف معلم نمی‌دیدیم

هیچ تریبونی برای صنف معلم نمی‌دیدیم

کارگردان «میم مثل معلم» که برنامه‌اش از شبکه دو در حال پخش است، به تشریح ایده و چالش‌های تولید این برنامه پرداخت و بر ضرورت تغییرات بنیادین در نظام آموزشی کشور تأکید کرد.

علیرضا سهولی، کارگردان برنامه «میم مثل معلم» به بررسی ریشه‌های این ایده و چالش‌های پیش‌رو پرداخته و از اهمیت آموزش خلاقانه در آینده جامعه سخن گفت.

به گزارش ایسنا، وی توضیح داد: ایده اولیه برنامه چهار سال پیش توسط دکتر عبدالعالی مطرح شد. ایده خام این بود که معلم‌ها در تدریس خلاقانه‌ رقابت داشته باشند. از یک زمانی به بعد ضرورت چنین برنامه‌ای تشدید پیدا کرد. در ایام اپیدمی کرونا، وقتی که بستر کلاس‌های حضوری برچیده شد معلم‌ها تلاش می‌کردند در قالب ویدیو تدریس‌ها را خلاقانه در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند. این امر ما را در پیاده‌سازی ایده‌مان مصر کرد. بنابراین شروع کردیم به انتخاب عواملی که بتوانند در تولید هر چه بهتر برنامه تاثیرگذار بوده باشند. هر چند دغدغه آموزش دکتر عبدالعالی موثر بوده ولیکن عامل اصلی این بود که سیستم آموزشی را نیازمند تغییرات بنیادین می‌دیدیم و بستری برای این کار مهیا نبود.

از سیستم آموزش کلاسیک زخمی هستیم 

سهولی در برشمردن دیگر عوامل تولید «میم مثل معلم» بیان کرد: از دیگر عوامل ایده‌پردازی «میم مثل معلم» زخمی بودن خودمان از سیستم آموزش کلاسیک بود. هر کدام از ما به شکلی دچار عواقب و عوارض آموزش‌های قدیمی مدرسه‌هاییم. با وجود حساسیت و اثرگذاری روش تدریس در سیستم آموزشی و البته ریشه‌ای بودن امر آموزش در آینده جامعه، هیچ تریبونی را برای صنف معلم نمی‌دیدیم. همه این‌ها منجر به تولید «میم مثل معلم» شد.

او درباره چالش‌های تولید «میم مثل معلم» هم اظهار کرد: با توجه به حساسیت‌های صنفی‌ که همیشه در ایران وجود داشته و البته در مورد معلم و امر آموزش هم به جا و به حق است؛ کار تولید چنین برنامه‌ای در فرم و محتوا چالش‌های خودش را داشت. از صفر تا صد تولید و پخش برای ما چالش بود. از قالب تعامل با معلمان گرفته تا چگونگی انتخاب داورها و امر داوری و ملاک دادن امتیازها ... در همه و همه تلاش کردیم شأنیت معلمان و جایگاه و کرامت اجتماعی‌شان حفظ شود. با وجود قالب تلنت‌شویی که برای برنامه در نظر گرفتیم، نمی‌خواستیم این فرم از برنامه صفر و صدی شود و خدای ناکرده به کرامت این عزیزان خدشه‌ای وارد شود. از آنجا که در میان شرکت‌کنندگان معلم بازنشسته، تازه‌ کار و معلمانی که در میانه مسیر آموزش بودند داشتیم، تلاش کردیم با حفظ حرمت نگاه عادلانه‌ای شکل بگیرد و هیچکدام از معلمان عزیز شرکت‌کننده حس رد شدن در رقابت نداشته باشند.

چالش اصلی انتخاب داورها بود

سهولی چالش دیگر برنامه را در بخش داوری عنوان کرد و گفت: اما دیگر چالش اصلی‌ برنامه انتخاب داورها بود. با توجه به اینکه شرکت‌کنندگان در برنامه قشر معلم بودند و عملکرد تدریسشان که امری تخصصی است مورد ارزیابی قرار می‌گرفت باید داورهایی انتخاب می‌کردیم که با توجه به حساسیت صنفی و موضوعی برنامه، حاشیه ایجاد نمی‌کردند. ملاک‌ها و شکل‌‎های مختلفی را بررسی کردیم. از سلبریتی‌ها گرفته تا معلمان بازنشسته. در جمع‌بندی به این نتیجه رسیدیم که با وجود پیش‌فرض سرگرمیِ «میم مثل معلم» از آنجا که وجه آموزشی برنامه از دیگر ابعاد آن پررنگ‌تر است، باید داوران به لحاظ آموزشی از جامعه معلمی مهر تایید گرفته باشند.

وی ادامه داد: با این تدبیر سعی کردیم حاشیه‌های داوری را به حداقل ممکن برسانیم. این شد که آقایان محمد حافظی‌نژاد و مجید جمشیدیان و خانم مهاجرانی به عنوان داور ثابت برنامه «میم مثل معلم» انتخاب شدند. برای کنترل بهتر این بخش از برنامه تلاش کردیم با طراحی بخش داوران مهمان کوچکترین حاشیه‌های احتمالی را کنترل کرده و با توجه به خاص بودن این مهمانان، جذابیت برنامه را هم بالا ببریم و اعتباربخشی را افزایش دهیم.

کارگردان «میم مثل معلم» همچنین خاطرنشان کرد: از آنجا که «میم مثل معلم» در ارتباط با صنف خاصی است که قالب ارائه محتوای آن بر شیوه مرسوم یک طرفه است نمی‌خواستیم اجراها قالب سخنرانی داشته باشد. دوست داشتیم اجراها در جاهایی به تلنت‌شو یا قالب نمایشی و اجرایی تنه بزند و وجهه سرگرمی برنامه هم لحاظ شود. در مواردی از تم استندآپ کمدی هم استقبال می‌کردیم. با توجه به نداشتن تجربه در چنین برنامه‌ای طبیعتا در این مسیر خطاهایی هم داشته‌ایم که انکارشان نمی‌کنیم. باید به یک هم‌زیستی برای اجرا می‌رسیدیم که در آن اجرای مفرح، سرگرمی و آموزش، آموزش، آموزش لحاظ شود. آموزش را سه بار گفتم تا بر اهمیت آن در برنامه تاکید کنم.

او درباره انتخاب معلمان شرکت‌کننده در برنامه گفت: معلم‌های خوب و کار درستی داشتیم که جایگاهشان بسیار بسیار محترم بود اما در این قالب قرار نمی‌گرفتند. مثلا شیوه خاصی در راستای تدریس داشتند ولی نمی‌توانستند قالب اجرایی خاصی داشته باشند. به همین علت تلاش کردیم ترکیبی از معلم‌ها در برنامه شرکت داشته باشند. باید دقت کرد این فصل می‌تواند برای فصل‌های بعدی برنامه به مخاطبان ایده و نگاه بدهد.

هیچ تریبونی برای صنف معلم نمی‌دیدیم

به دنبال این هستیم تا «میم مثل معلم» را به فستیوال‌ها ببریم

سهولی در بیان بازخوردهای «میم مثل معلم» نیز اظهار کرد: از جمله واکنش‌ها به برنامه تماس وزیر وقت، آقای صحرایی بود. ایشان با تماس خود، از عوامل برنامه قدردانی کردند. وزرای پیشین نیز همکاری مناسبی با این برنامه داشتند. در بخش داور مهمان از حضور وزیران و معاونان سابق وزارت آموزش و پرورش بهره‌مند شدیم. با این حال، بیشترین بازخوردها را از سوی معلمان دریافت کردیم. پیام‌های این عزیزان بسیار دل‌گرم‌کننده و انگیزه‌بخش بوده.

این برنامه‌ساز اضافه کرد: به دنبال این هستیم که بتوانیم در پلتفرم شاد با مخاطبان «میم مثل معلم» ارتباط بگیریم و دسترسی به برنامه را برای معلمان و دانش‌آموزان آسان‌تر کنیم. «میم مثل معلم» در نوع خود به لحاظ محتوایی و ایده‌ای کار نویی است. در جستجوهای زیادی که داشتیم نتوانستیم نمونه دیگری برای دریافت تجربه پیدا کنیم و این نیاز ما به استفاده از بسترهای تعاملی برای کسب تجربه از مخاطبان و متخصصان را بیشتر می‌کند.

کارگردان «میم مثل معلم» با اشاره به تعاملات لازم با جامعه هدف برنامه گفت: تلاش داریم «میم مثل معلم» را در فستیوال‌ها، نمایشگاه‌ها و محیط‌هایی که به شکلی با امر تدریس در ارتباطند برده و در معرض مخاطبان قرار دهیم. به طور نمونه به جشنواره تدریس برتر فرهنگیان رفتیم. این جشنواره در میان دانشجو معلمان سراسر کشور برگزار می‌شود. در این برنامه‌ها با معرفی «میم مثل معلم» و دادن دعوتنامه برنامه به شرکت‌کنندگان جشنواره‌ها امیدواریم در ادامه مسیر بتوانیم به رشد و غنای شیوه تدریس و سیستم آموزشی کشور کمک کنیم. 

سهولی در پایان خاطرنشان کرد: لازمه اثرگذاری دیده‌ شدن است. با حمایت جامعه هدف برنامه می‌توانیم بازخوردهای بیشتری گرفته و در اصلاح و رشد «میم مثل معلم» کوشا باشیم. تا به اینجا معلمان لطف کرده بین همکاران و دوستان به تبلیغ برنامه پرداختند. اما برای بهتر دیده شدن نیازمندیم ساعت پخش برنامه در زمان بهتری انجام شود و در دیگر شبکه‌ها با تبلیغ در امر اطلاع‌رسانی و دیده شدن برنامه کمک شود.

به گزارش ایسنا، مسابقه «میم مثل معلم» از سه شنبه تا جمعه هر هفته به میزبانی علی عبدالعالی روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha