• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403072418733
  • خبرنگار : 50471

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خبرداد

پیش‌بینی برداشت ۸۰۰۰ تُن گردو در نهاوند

پیش‌بینی برداشت ۸۰۰۰ تُن گردو در نهاوند

ایسنا/همدان رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: پیش‌بینی می‌شود از ۳۵۰۰ هکتار باغ گردو در شهرستان نهاوند ۸۰۰۰ تُن گردو برداشت شود.

توکل آبشناس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: شهرستان نهاوند یکی از مراکز مهم تولید گردو در استان همدان به شمار می‌رود که سالانه هزاران تن محصول با کیفیت را روانه بازار مصرف می‌کند. 

وی با بیان اینکه از مجموع ۱۳هزار هکتار باغات شهرستان نهاوند حدود ۴۰۰۰ هکتار زیر پوشش کشت گردو قرار دارد که ۳۵۰۰ هکتار آن بارور است، ادامه داد: با شروع فصل برداشت گردو پیش‌بینی می‌شود بیش از ۸۰۰۰ تُن گردو از باغات نهاوند برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی با بیان اینکه نهاوند با تولید سالانه بیش از ۸۰۰۰ تُن گردو جایگاه دوم استان بعد از تویسرکان را دارد، افزود: با توجه به کیفیت خوب محصول این شهرستان بخش‌هایی از گردوی تولیدی به‌صورت مغز خشک به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند از اصلاح نژاد درختان گردو به عنوان یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت محصول بیان کرد و گفت: افزایش بهره‌وری و میانگین تولید در شرایط فعلی کشور از مهمترین دغدغه‌های ما در حوزه باغداری است که با استفاده از شیوه مدرن باغداری و اصلاح نژاد امکان‌پذیر است.

آبشناس خاطرنشان کرد: در این راستا طی چندین مرحله در سال‌های گذشته عملیات سرشاخه‌کاری و پیوندک گردو با روش فرانکت و چندلر با هدف پوست نازکتر و مغز سفیدتر شدن گردو به عمل آمد که با استقبال خوب کشاورزان مواجه شد و امسال نیز ۳۲ هزار پیوندک گردو بر روی درختان اجرا شد.

او در ادامه آفت کرم خراط را یکی از مشکلات درختان گردو برشمرد و تأکید کرد: این کرم به عنوان یکی از مشکلات درختان گردو کیفیت و میزان تولید را با کاهش مواجه می‌کند که برای مقابله با آن کلاس‌های آموزشی از سوی اداره ترویج جهاد کشاورزی با حضور باغداران برگزار شده است.

آغاز کشت دانه روغنی کلزا در نهاوند 

آبشناس در ادامه با اشاره به آغاز کشت پاییزه کلزا در شهرستان نهاوند، گفت: باحضور تعدادی از کشاورزان نهاوندی کاشت محصولات پاییزه در اراضی کشاورزی نهاوند آغاز شده که یکی از این محصولات دانه روغنی کلزاست.

وی یادآور شد: خوشبختانه در این شهرستان با وجود آب و هوای معتدل و وجود سراب‌های همیشه جاری عملیات کاشت محصولات کشاورزی با کمترین تنش آبی روبرو شده و از مجموع ۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان بیش از ۲۷ هزار هکتار از آن زیر کشت محصولات پاییزه قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند، پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴ بیش از چهارهزار تُن کلزا در این شهرستان تولید شود و سال گذشته نیز بیش از ۶۰۰ هکتار کلزا در نهاوند کشت شد که امسال به بیش از ۸۰۰ هکتار افزایش یافته است.

آبشناس در خاتمه اضافه کرد: همچنین هفتمین همایش الگوی کشت به‌منظور آموزش کشاورزان برای کاشت محصولات کم‌آب بر از جمله کلزا برگزار شد که نقش مهمی در جلوگیری از مصرف آب در حوزه کشاورزی دارد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha