• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403072418492
  • خبرنگار : 99999

سردرگمی مشاوران املاک بین سامانه کاتب و خودنویس

سردرگمی مشاوران املاک بین سامانه کاتب و خودنویس

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: علی‌رغم اینکه مشاوران املاک هنوز بستر و سواد لازم برای استفاده از سامانه خود نویس را ذیل مجموعه وزارت راه آموزش ندیده‌اند، در راستای تخصصی شدن و ساماندهی و کاهش مشکلات حقوقی مردم، سامانه کاتب ایجاد شده است که بیشتر باعث خسارت مردم و سردرگمی مشاوران املاک شده است که در کدام سامانه به ارائه خدمات بپردازند!

به گزارش ایسنا، خودنویس و کاتب دو سامانه اینترنتی در حوزه مسکن هستند که از دل قوانین بالادستی همچون قانون الزام ثبت اسناد رسمی و قانون جهت تولید مسکن ایجاد شده اند اما به علت مشابهت، تعارضاتی را به وجود آورده است. دو مقام مسئول با حضور در برنامه تلویزیونی به بررسی این موضوع پرداختند.

ابوالفضل نوروزی مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پلتفرم‌های حوزه مسکن افزایش می‌یابد، اظهار کرد: حتما پلتفرم‌های دیگری در حوزه مسکن برای رفاه مردم افزوده می‌شود؛ چراکه معتقدم افزایش پلتفرم‌های حوزه مسکن باعث ایجاد رقابت می‌شود. مهم این است که تمامی این سکوها به سامانه ثبت الکترونیکی املاک متصل است.

مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: همانگونه که در بحث کارت به کارت بانکی از پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌کنیم، درباره معاملات املاک نیز بر اساس تبصره ۲ ماده ۳ الزام به ثبت، سکوهای مختلف خصوصی و دولتی و می‌توانند در حوزه به مشارکت بپردازند.

وی درباره تفاوت سامانه‌ها گفت: هر هفته شنبه‌ها جلسه شورای راهبری اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول برگزار می‌شود. طبق قانون، تمام قراردادهای اجاره ای که بیش از ۲ سال اعتبار دارند، باید به شکل رسمی ثبت شوند، همچنین قراردادهای اجاره کمتر از دو سال را می‌توانند در سامانه خودنویس ثبت کنند.

افشاگری درباره افزایش قیمت مسکن

نوروزی در بخشی از این میزگرد تلویزیونی بیان کرد: جدیدترین گزارش بانک مرکزی از معاملات بازار مسکن در مردادماه نشان می دهد که قیمت مسکن در مردادماه ۱۴۰۳ نسبت به آذرماه ۱۴۰۲، با رشد ۴۷ درصدی همراه بوده است.

واقعیت‌ها را نمی‌توانیم بگوییم!

داود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز در پاسخ به سوال مجری، صحبت‌های رئیس اتحادیه مبنی بر اینکه اجاره بها در تهران بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش داشته را رد کرد و گفت: با اینکه آمارهای بانک مرکزی به عنوان مرجع دقیق و رسمی کشور محسوب می‌شود اما اکنون آمارها در بازار متفاوت است. وظیفه اصلی رئیس اتحادیه حفظ ثبات و آرامش بازار مسکن است؛ اما اگر آمار بانک مرکزی «نقطه به نقطه‌ها» را در نظر بگیریم آمارها یک مقدار تفاوت دارد، چراکه امکان دارد خسارتی به مردم وارد شود. قطعا مناطقی در تهران رشد چشمگیری داشته اند که در آمارها ذکر نشده اما مردم به خوبی شاهد و ناظر هستند که این آمارها نسبت به سال گذشته چند درصد تغییر داشته است!

مسکن از خودنویس به کاتب رسید!

به گزارش روابط عمومی برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در بخش دیگری از صحبت های خود درباره سامانه های الکترونیکی حوزه مسکن گفت: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به صراحت مشخص کرده که اسناد به صورت الکترونیک ثبت شود. بر این اساس سازمان ثبت مکلف شد سامانه‌ای ایجاد کرده که بنگاه‌ها و مشاوران املاک به آن مرتبط شوند و قراردادهای خود را در آن ثبت کنند.

 وی با اشاره به سامانه خودنویس که توسط وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شده است، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه مشاوران املاک هنوز بستر و سواد لازم برای استفاده از سامانه خود نویس را ذیل مجموعه وزارت راه آموزش ندیده‌اند، در راستای تخصصی شدن و ساماندهی و کاهش مشکلات حقوقی مردم، سامانه کاتب ایجاد شده است که بیشتر باعث خسارت مردم و سردرگمی مشاوران املاک شده است که در کدام سامانه به ارائه خدمات بپردازند!

انتهای پیام/

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha