• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403072418446
  • خبرنگار : 50536

/۲۴مهرماه؛ روز جهانی نابینایان/

اگر نتوانم راه بروم سینه‌خیز به سمت هدف می‌روم

اگر نتوانم راه بروم سینه‌خیز به سمت هدف می‌روم

ایسنا/آذربایجان شرقی همیشه می‌گفت اگر نتوانم بدوم راه می‌روم و اگر نتوانم راه بروم، سینه خیز به سمت هدف می‌روم، شغل مشاوره در واحد آموزشی را دوست دارد و در این راه از اهداف خود دست برنداشته تا اینکه...

وارد موسسه نابینایان بصیر تبریز که می‌شوم محیطی تمیز و آرامش بخش و مملو از افراد خون گرم  توجهم را به خود جلب می‌کند.

قبل از شروع نشست به تماشای ورزش شودان (رشته ورزشی ویژه نابینایان) نشستم با هر بار گل زدن خنده‌های از ته دلشان گوش‌هایم را نوازش می‌کرد آنها گرچه نمی‌بینند اما با گوش‌هایشان دنیای رنگارنگ را لمس کرده و پرودگار خود را شاکرند، روشندلانی که به دل‌هایشان نور امید تابیده است.

اگر نتوانم راه بروم سینه‌خیز به سمت هدف می‌روم

با رقیه نوری زاده دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز که حرف می‌زنم با دلی پر از مهربانی و حرف‌های دلنشین، می‌گوید: کارشناسی‌ارشد در رشته روانشناسی کودک و نوجوان را در دانشگاه تبریز خوانده و اکنون در مقطع دکتری روانشناسی تربیتی مشغول به تحصیل هستم. 

اگر نتوانم راه بروم سینه خیز خواهم رفت

او با بیان اینکه از وقتی که در مدرسه تحصیل کردم یاد گرفتم که محدود نباشم و تلاش کنم، می‌افزاید: همیشه گفتم اگر نتوانم بدوم راه می‌روم و اگر نتوانم راه بروم سینه خیز خواهم رفت، از اهداف و امیدم به آینده دست برنمی‌دارم، به اندازه‌ی توانم تلاش می‌کنم تا فرد مفید و مثمر ثمری برای افراد جامعه باشم.

نوری‌زاده ادامه می‌دهد: چند سال پشت سرهم در آزمون‌های استخدامی شرکت کردم اما هربار مانعی سر راهم قرار می‌گرفت. امسال نیز به باتوجه به علاقه‌ای که داشتم در آزمون استخدامی شرکت کردم که اینبار هم از کمسیون پزشکی رد صلاحیت شدم. 

او خاطرنشان می‌کند: به شغل مشاوره در واحد آموزشی بسیار علاقه دارم به گونه‌ای که یکی از هدف‌های بزرگ زندگیم است. 

صدای نابینایان و کم بینایان شنیده شود

او با بیان اینکه با کلی عشق و امید مطالعه کردم و به این فکر بودم که با مشغول شدن در این شغل می‌توانم به هم نوعانم کمک کنم‌، یادآور می‌شود: درخواست دارم صدای نابینایان و کم بینایان شنیده شده و توانایی‌های آنها با چشم دیده شود.

او با نهایت احترام می‌گوید: رد شدن در کمیسیون پزشکی در آزمون‌های استخدامی مشکل همه‌ی کسانی است که در این موسسه عضو هستند چراکه آنها با دنیایی از آرزو مطالعه کردند با این امید که موفق خواهند شد.

نوری‌زاده بیان می‌کند: از بچگی می‌گفتند معلولیت محدودیت نیست ولی در دو سال اخیر پی بردم که معلولیت محدود سازی توسط افراد جامعه است.

اگر نتوانم راه بروم سینه‌خیز به سمت هدف می‌روم

محمد هادی، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی از دانشگاه تبریز است، با او که حرف می‌زنم شنیدن یک جمله از او من را به فکر فرو می‌برد.

کم بینایی صرفا یک تفاوت محسوب می‌شود

او می‌گوید: کم بینایی معلولیت نیست بلکه یک تفاوت محسوب می‌شود، چه زیبا می‌شود اگر جامعه نیز چنین نگرشی به ما داشته باشد.

او دغدغه‌های نابینایان و کم بینایانی که نخبه محسوب می‌شوند را بازگو می‌کند و ادامه می‌دهد: با توجه به عدم مناسب سازی بعضی دروس چه در شیوه تدریس چه در شیوه ارائه برای افراد با آسیب‌های بینایی، این افراد نمی‌توانند از برخی دروس به لحاظ آموزشی بهره‌مند شوند. 

هادی می‌افزاید: این مشکل باعث می‌شود که در آزمون‌های ارشد و دکتری با مشکل مواجه شویم.

عدم توانایی منشی به کاهش رتبه کنکور افراد نابینا و کم بینا منجر می‌شود 

او با بیان اینکه اساتید می‌توانند در کلاس درس از فردی به عنوان همیار استفاده کنند، می‌گوید: با توجه به اینکه افراد با آسیب‌های بینایی با منشی در کنکور شرکت می‌کنند گاهاً عدم توانایی منشی، منجر به کاهش رتبه کنکور این افراد می‌شود.

او خاطر نشان می‌کند: عدم بهره‌مندی از دروس مناسب سازی نشده، منجر به کاهش معدل و رتبه کلاسی این افراد می‌شود که فرصت شرکت در برنامه استعداد درخشان را از دست می‌دهند.

مناسب سازی محیط دانشگاه برای نابینایان ضروری است

او می‌افزاید: مناسب سازی محیط دانشگاه برای افراد با آسیب‌های بینایی هم بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

او با بیان اینکه به برخی مسائل باید به جای خوش بینانه نگاه کردن واقع بینانه نگاه کنیم، می‌گوید: نگرش افراد جامعه باید نسبت به ما تغییر کند چرا که برخی نگاه‌ها ناراحت کننده است.

۲۲ نفر از اعضای موسسه نابینایان بصیر در کمسیون پزشکی رد صلاحیت شده‌اند

مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر تبریز نیز در ادامه می‌گوید: ۲۲ نفر از نابینایان این موسسه در آزمون‌های استخدامی از کمیسیون پزشکی رد شده‌اند که در این خصوص گلایه داریم.

حسین پورعلی می‌افزاید: همه‌ی این عزیزان تمام تلاش خود را کردند و در آزمون کتبی قبول شدند ولی زمانی که نوبت به کمیسیون پزشکی رسید رد صلاحیت شدند که امیدوارم این مطالبه‌ی نابینایان در اولویت قرار گرفته و هرچه زودتر حل شود.

او ادامه می‌دهد: موسسه نابینایان بصیر در سال ۱۳۸۸ با چهار هدف استعداد یابی، آموزش، کمک‌های توانبخشی و تجهیز به وسایل کمک توانبخشی و اشتغال تأسیس شده است.

او می‌گوید: بعد اینکه نابینایان عزیز وارد موسسه می‌شوند بعد از استعداد یابی در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند.

او با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ نوع کلاس در این موسسه برگزار می‌شود، می‌افزاید: این کلاس‌ها برای سنین ۶ الی سطوح دانشگاهی برگزار می‌شود که شامل کلاس‌های درسی، صنایع دستی، موسیقی، قرآن، تئاتر، برنامه نویسی و ... می‌شود. 

او از برگزاری کلاس آشپزی بانوان نابینا برای اولین بار در تبریز در این موسسه خبر داد.

پورعلی خاطرنشان می‌کند: برای نابینایان تجهیزات کمک توانبخشی اعم از عصا، نوشت افزار، لوح، قلم و ضبط کتب گویا تهیه می‌شود.

او از اجرایی نشدن ماده ۲۷ حمایت از حقوق معلولان گلایه می‌کند و ادامه می‌دهد: ما انتظار داریم حداقل حقوق برای معلولان پرداخت شود درحالی که این مستمری نیز ناچیز بوده و هرازگاهی پرداخت نمی‌شود. 

مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر تبریز یادآور می‌شود: باوجود نامه‌ نگاری‌های مختلف در رابطه با بانک‌ها مبنی بر اینکه نابینایان به صورت مستقل کارهای خود را در بانک انجام دهند ولی وقتی نابینایی مراجعه می‌کند تحقیر شده و بی سواد تلقی می‌شود درحالی که همه‌ی آنها نابینای باسواد هستند.

او می‌افزاید: حدود ۱۵۸۰ نفر در این موسسه عضو هستند که هیچ کدام از آنها نابینای بی سواد نیستند و از نهضت شروع کرده و اکنون در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

روح الله ساعی، عضو هئیت مدیره موسسه نابینایان بصیر نیز در ادامه می‌گوید: شهرداری تبریز در طی سال‌های اخیر مناسب سازی و دسترس پذیری پیاده‌روها و پل‌ها را اجرایی کرده هرچند با معیارهای جهانی فاصله داریم اما باز جای امیدواری باقی است.

خاموشی و خرابی پله‌های برقی در سطح استان 

او با بیان اینکه برخی پله‌های برقی در سطح شهر همیشه خاموش هستند، می‌افزاید: پیمانکار به دلیل مصرف کم برق و استهلاک کمتر، پله‌ها را خاموش می‌کند و این مشکلاتی را برای نابینایان در پی دارد.

او ادامه می‌دهد: کارت منزلتی که شهرداری تبریز در اختیار معلولان قرار داده شامل بی آرتی، مترو و پارکینگ است که متاسفانه تمام اتوبوسرانی‌ها را در بر نمی‌گیرد. امیدوارم این کارت به گونه‌ای شارژ شود که معلولان بتوانند با اتوبوس در سطح شهر رفت و آمد داشته باشند.

ساعی خاطرنشان می‌کند: از شهرداری انتظار داریم بودجه‌های لازم برای مناسب سازی محیط برای معلولان را در نظر بگیرند اما نظارت بر صرف بودجه نیز خیلی مهم است. 

او می‌گوید: از شهرداری تقاضا داریم تا فرهنگسرایی در اختیار این موسسه قرار دهد تا بتوانیم خدماتی به کم بینایان و نابینایان ارائه دهیم.

صدای عدالت خواهی افراد نابینا در روز جهانی عصای سفید شنیده می‌شود

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌افزاید: در روز جهانی عصای سفید، صدای عدالت خواهی افراد نابینا بیش از پیش شنیده می‌شود و فعالان امور نابینایان تلاش می‌کنند تا آن را به عنوان سمبل هویت اجتماعی این افراد معرفی کنند.

فرگل صحاف ادامه می‌دهد: مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم بینا از جمله حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان صراحتاً مورد تاکید قرار گرفته و دولت مکلف است با استفاده از کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قوانین، تمامی دستگاه‌های کشور را به اجرای این قوانین و تأمین حقوق نابینایان مکلف سازد.

او با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم بینا با تکیه بر مهارت‌ها و تجارب خود، به ظرفیت‌های لازم برای مشارکت فعال در عرصه‌های شغلی و اجتماعی دست یافته‌اند، می‌افزاید: فرصت‌های شغلی مورد نظر این افراد در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه‌ها از بین می‌رود و افراد دارای اختلال بینایی به رغم توانمندی‌های ارزنده از دستیابی به شغل مناسب محروم می‌شوند.

۱۴ هزار و ۷۲۶ نفر نابینا و کم بینا تحت پوشش اداره بهزیستی استان

او می‌گوید: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۷۲۶ نفر از افراد نابینا و کم بینا تحت پوشش اداره بهزیستی استان قرار دارند که ۱۴.۸ درصد کل معلولین استان را تشکیل می‌دهد.

صحاف با بیان اینکه ۵۶۲۱ نفر از این تعداد زن و ۹۱۰۵ مرد هستند، ادامه می‌دهد: شدت بینایی ۲۱۹۲ نفر خفیف، ۵۲۷۵ متوسط، ۵۲۱۹ شدید و ۲۰۴۰ خیلی شدید است.

او می‌گوید: در سال گذشته مبلغ ۶۱۵ میلیون تومان از ۵.۹ میلیارد تومان کل اعتبار وسایل کمک توانبخشی، ۲۰۸۶ قلم وسیله کمک بینایی برای افراد نابینا تهیه شده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی یادآور می‌شود: ارائه خدمات آموزشی در زمینه مهارت‌های زندگی روزمره، بریل آموزی، مهارت‌های استفاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری گویا و بریل و کار با وسایل الکترونیک در یک مرکز استان انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha