• سه‌شنبه / ۲۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072418371
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

کرمانشاه ۶۷۵۴ نابینا و کم‌بینا دارد

کرمانشاه ۶۷۵۴ نابینا و کم‌بینا دارد

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه قریب ۶۸۰۰ نفر دارای اختلال بینایی دارد که از این تعداد ۸۹۰ نفر نابینای مطلق هستند.

بهزاد شهبازی به مناسبت روز جهانی عصای سفید (۲۴ مهر) در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، تعداد افراد دارای اختلال بینایی در استان را ۶۷۵۴ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۸۹۰ نفر نابینای مطلق بوده و ۱۷۶۹ نفر هم دارای اختلال شدید بینایی، ۱۱۴۶ نفر اختلال متوسط و ۲۹۴۰ نفر هم دارای اختلال خفیف بینایی هستند.

شهبازی با بیان اینکه از مجموع افراد دارای اختلال بینایی در استان ۴۴۰۹ نفر مرد و ۲۳۴۵ نفر زن هستند، گفت: این افراد در۶۴۸۳ خانواده زندگی می‌کنند. یعنی برخی خانواده‌ها دارای چند عضو دارای اختلال نابینایی هستند.

وی افزود: براساس میانگین کشوری از هر ۱۰ هزار نفر جمعیت ۳۰ نفر دچار اختلال بینایی هستند که این عدد در استان ما ۳۴ نفر در هر ۱۰ هزار نفر جمعیت است.

شهبازی ادامه داد: شهرستان کرمانشاه با ۳۱۵۳ نفر و قصرشیرین با ۶۵ نفر دارای بیشترین و کمترین افراد دارای اختلال بینایی است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به رشد ۴۸۳ نفری افراد شناسایی شده دارای اختلال بینایی در استان نسبت به سال گذشته، دلیل این امر را فعال شدن کمیسیونهای مربوطه و شناسایی بیشتر افراد دارای اختلال بینایی عنوان کرد.

وی بیشترین علت نابینایی و کم بینایی در استان را اختلالات ژنتیکی عنوان کرد و گفت: با توجه به این موضوع اقدامات پیشگیرانه‌ای را در دستورکار قرار داده‌ایم و برای خانواده‌هایی که دارای فرزند معلول و از جمله دارای اختلال بینایی هستند، قبل از بارداری مجدد آزمایش ژنتیک انجام می‌شود.

شهبازی به اجرای طرح «آمبلیوپی» به منظور شناسایی کودکان دارای اختلال بینایی هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته در قالب این طرح ۸۸ هزار غربالگری از کودکان سه تا شش سال با همکاری علوم پزشکی و آموزش و پرورش انجام شد که اجرای این طرح نقش موثری در درمان زودهنگام اختلالات چشمی خصوصا تنبلی چشم دارد.

وی در ادامه با اشاره به خدمات بهزیستی برای توانمند سازی افراد دارای اختلال بینایی، گفت: در شهر کرمانشاه مرکزی به نام مرکز «عصای سفید» با ظرفیت ۵۰ نفر داریم که در این مرکز به این افراد خدماتی نظیر آموزش مهارتهای زندگی، پرورش حواس جایگزین، آموزش خط بریل، کار با وسایل الکترونیک و... داده می‌شود. 

شهبازی به حمایت بهزیستی از دانش آموزان و دانشجویان نابینا و کم‌بینا هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از ۲۹۹ دانش آموز و ۵۶ دانشجو حمایت می‌کنیم. این افراد اگر دارای اختلال بینایی خفیف باشند تا ۵۰ درصد و اگر دارای اختلال بینایی متوسط و شدید باشند تا ۱۰۰ درصد هزینه‌هایشان پرداخت می‌شود. مشروط بر اینکه جزو دهک‌های اول تا هفتم درآمدی باشند.

وی گفت: جهت خرید وسایلی از جمله عینک تلسکوپی، فشارسنج و قندسنج گویا، قلم قرآنی و... نیز کمک هزینه به افراد نابینا و کم بینا پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه در بخش دیگر این گفت و گو با تاکید بر لزوم مناسب سازی اماکن و معابر شهری برای معلولین و از جمله نابینایان، گفت: در این زمینه ورود کرده و بطور جدی مطالبه‌گری می‌کنیم تا فضاهای عمومی، شهری، پارک‌ها، مطب‌ها و... برای معلولین مناسبت‌تر شود و در این زمینه بدون هیچ تعارفی از دستگاه‌های مسئول مطالبه گری می‌کنیم. ضمن اینکه باید به این موضوع توجه داشت که با توجه به حرکت جمعیت به سمت سالمندی، مناسب سازی فضاهای شهری در آینده نزدیک به یک نیاز ضروری تبدیل خواهد شد.

شهبازی اظهار کرد: استانداری کرمانشاه هم به موضوع مناسب سازی ورود خوبی داشته و امیدواریم شهرداری هم در صدور مجوزهای ساختمانی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی به موضوع ورزش نابینایان هم اشاره کرد و گفت: ارتباط خوبی با هیات ورزشی نابینایان داریم. ما هم سالنی داریم که آن را در اختیارشان می‌گذاریم. کمک هزینه ایاب و ذهاب هم به ورزشکاران نابینا داده می‌شود.

 شهبازی در خصوص اشتغال افراد نابینا و کم بینا هم گفت: سال گذشته آزمون استخدامی برای افراد دارای معلولیت برگزار شد که ۵۵۰ نفر در آن شرکت کردند و ۱۴۸ نفر آنها پس از طی مراحل اداری پذیرش خواهند شد. بخشی از افراد شرکت کننده در این آزمون هم افراد دارای معلولیت بینایی بودند. البته باید به این موضوع توجه داشت که این افراد بخاطر جنس معلولیتشان نمی‌توانند هر کاری انجام دهند. تسهیلات اشتغالزایی هم همچون سایر معلولین به این افراد پرداخت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha