• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403072318033
  • منبع : دیوان عالی کشور

دستور رییس دیوان عالی کشور به قضات درباره پرونده‌های مهم

دستور رییس دیوان عالی کشور به قضات درباره پرونده‌های مهم

رییس دیوان عالی کشور خطاب به روسای شعب این مرجع قضایی گفت: حتماً نسبت به پرونده‌هایی که از لحاظ امنیتی، سیاسی و اجتماعی مهم است و یا مربوط به اشخاص قابل توجهی است که عموم مردم پیگیر آن هستند، بنده را در جریان قرار دهید، چراکه در برخی موارد وکیل یا اصیل پرونده در رابطه با آن موضوع در فضای مجازی اظهار نظر می‌کند و ما باید پاسخگو باشیم درصورتی که اطلاعی از روند رسیدگی نداریم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، جلسه روسای شعب دیوان عالی کشور به ریاست حجت الاسلام محمدجعفر منتظری و با حضور رئیس دفتر و معاونین دیوان عالی کشور در سالن جلسات الغدیر برگزار شد.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام سیدکریمی حسینی معاون قضایی دیوان عالی کشور ضمن ارائه گزارشی از آمار پرونده‌ها و روند ارجاع و رسیدگی به پرونده‌های شعب دیوان عالی و چگونگی پیگیری پرونده‌های نقض شده در فرجام خواهی‌ها نکاتی را مطرح کرد.

در ادامه حجت الاسلام محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور ضمن تشکر از زحمات قضات پرتلاش، معمّر و با تجربه دیوان عالی کشور گفت: باید همه باهم به گونه‌ای تلاش کنیم که یک دیوان عالی کشور در تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم و یکایک همکاران ما باید در این کار حضوری جهادگونه داشته باشند و همانگونه که در سراسر جهان نیروهای حزب الله و در کنار آنها نیروهای نظامی ما درحال جهاد هستند، ما هم با تلاش بی وقفه برای احقاق حقوق مردم باید جهادگونه عمل کنیم.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به نامه امام علی(ع) به امام حسن(ع) در نهج البلاغة گفت: مولای متقیان می فرمایند؛ "یا بُنَیَّ اجعَل نفَسَکَ میزانا فیما بَینَکَ وبَینَ غَیرِکَ ، فَأَحبِب لِغَیرِکَ ما تُحِبُّ لِنَفسِکَ وَاکرَه لَهُ ما تَکرَهُ لَها" به این معنی که فرزندم! خودت را ترازو میان خود و دیگران قرار ده . پس آنچه برای خود دوست می داری ، برای دیگران [نیز] دوست بدار و آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران [نیز] نپسند و باید نگاه ما در پرونده های قضایی چنین باشد، چراکه برخی آمارهایی که معاون قضایی ارائه نمودند تکان دهنده است و برخی پرونده‌ها چندین سال دچار اطاله دادرسی شده‌اند و نباید مسئولان قضایی و قضات به این امر بی تفاوت باشند.

منتظری افزود: رسالت اصلی شما قضات عالیقدر رسیدگی دقیق بر پرونده‌های موجود در شعبه است، اما با توجه به وظایف ذاتی و قانونی دیوان عالی کشور  در راستای اتقان آراء و نظارت بر محاکم سراسر کشور، همچنین با توجه به این امر که شما فرهیختگان به دیوان عالی کشور ارزش می‌دهید گاهی نیاز است با برنامه‌ریزی از شما برای نظارت و بازرسی در محاکم نیز استفاده شود و این امر باعث می‌شود که از نزدیک در جریان روند رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم قرار بگیرید و نکات ضعف و قوت را نیز گوشزد نمایید.

وی  خاطرنشان کرد: حضور گروه نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور در استان‌ها باعث دلگرمی قضات محاکم استان‌ها و شهرستان‌ها و بیان نکات مثبت و منفی، تبادل اطلاعات حقوقی و مطلع شدن هردوطرف از موانع و مصائب مترتب بر امر رسیدگی به پرونده های قضایی است که نمونه بارز آن با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده در دادگستری استان اصفهان بسیار موفق بود.

رئیس دیوان عالی کشور  در ادامه گفت: حتماً نسبت به پرونده‌هایی که از لحاظ امنیتی، سیاسی و اجتماعی مهم است و یا مربوط به اشخاص قابل توجهی است که عموم مردم پیگیر آن هستند، بنده را در جریان قرار دهید، چراکه در برخی موارد وکیل یا اصیل پرونده در رابطه با آن موضوع در فضای مجازی اظهار نظر می‌کند و ما باید پاسخگو باشیم درصورتی که اطلاعی از روند رسیدگی نداریم و باید این نکته را هم یادآور شد که این موضوع نافی استقلال قضات عزیز نیست و به هیچ وجه هدف مداخله‌ای در امر قضا نیست و صرفاً با هدف اقناع و پاسخگویی به افکار عمومی است.

در ادامه جلسه نیز سایر قضات و روسای شعب مطالب مد نظر خود را مطرح نمودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha