• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403072317893
  • خبرنگار : 71038

عراقچی: روند مذاکرات ایران و آمریکا به دلیل شرایط منطقه متوقف شده است

عراقچی: روند مذاکرات ایران و آمریکا به دلیل شرایط منطقه متوقف شده است

وزیر خارجه ایران گفت روند مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف شده است.

به گزارش ایسنا، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به مسقط سفر کرده است، درباره مسائل منطقه و همچنین مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا صحبت کرد.

عراقچی درباره سفر به عمان گفت: روابط ایران و عمان بسیار قدیمی و مبتنی بر دوستی و احترام متقابل است؛ ما همواره روابط بسیار خوبی داشتیم و مقامات عمانی روابط ویژه‌ای را با جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند. روابط ما فراتر از روابط خوب دوجانبه بوده و در مسائل مختلف دوستان عمانی در کنار ما بوده‌اند و سعی کرده‌اند به حل مشکلات کمک کنند؛ چه در منطقه و چه در فراتر از منطقه.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: من از خاطر نمی‌برم که ما در موضوع مذاکرات هسته‌ای، مذاکرات را در مسقط انجام دادیم و این مذاکرات با کمک دوستان عمانی، پایه‌ای برای مذاکرات بعدی و نهایی شد.

منطقه در حال تجربه وضعیت هشدار است

او در ادامه گفت: سفر به مسقط در رابطه با مسائل منطقه است و رایزنی نسبت به آنچه در منطقه می‌گذرد. منطقه در حال تجربه وضعیت هشدار است و ممکن است در آستانه درگیری‌های گسترده باشد، البته هنوز برای دیپلماسی، ابتکارات مسالمت‌آمیز و کاربرد دیپلماسی فرصت‌هایی وجود دارد.

عراقچی با بیانی اینکه «اگرچه آمادگی کامل برای هر وضعیت و سناریویی را داریم اما مسلما خواهان افزایش تنش و جنگ نیستیم»، گفت: در این موضوع با دوستان خود در عمان اشتراک نظر داشتیم و بحث‌هایی که با همتای خود در عمان داشتم، بسیار مفید و سازنده بود و در جهت رسیدن به تفاهمی که ان‌شاءالله بتواند از جنایات رژیم صهیونیستی جلوگیری کند. ما به مشورت‌های خود با عمان ادامه می‌دهیم.

روند مسقط متوقف شده است

عراقچی در ادامه و درباره «روند مسقط» گفت: عمان همیشه در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی بوده و در رابطه با ایران و آمریکا همواره سعی داشته برای انتقال پیام یا ایجاد زمینه برای مذاکرات نقش مثبتی را ایفا کند.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد که «این نقش‌آفرینی از قبل وجود داشته و در دولت گذشته نیز این موضوع وجود داشت که به روند مسقط معروف است».

او در این زمینه ادامه داد: در حال حاضر  روند مسقط به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و الان زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم و آن موقع تصمیم خواهیم گرفت که آیا وارد کار مجدد شویم یا نشویم و یا اینکه روند کار  چگونه باشد.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «در این سفر تماسی نبوده است»، ادامه داد: این‌که پیامی به کشورهای دیگر داده شود، بله من در همه مشورت‌ها و رایزنی‌ها در کشورهای منطقه مواضع ایران را با قوت بیان کردم و خواستم که به اطلاع همه طرف‌ها برسد، هم آمریکا باید بداند موضع ایران چیست، هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای منطقه؛ موضع ما روشن است و بارها تکرار شده است.

دیپلماسی باید جلوی بحران بسیار بزرگ را در منطقه بگیرد

عراقچی در همین ارتباط تاکید کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ایم ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم، اگرچه برای آن کاملاً آمادگی داریم. معتقدیم دیپلماسی باید کار کند و جلوی یک بحران بسیار بزرگ را در منطقه بگیرد. در این موضوع با تمام کشورهای منطقه اشتراک نظر داریم و تصمیم بر این است در این زمینه بیشتر با هم کار کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۴:۵۶

در این شرایط مذاکره با امریکا باج دادن هست و بس! تنها پای کار ایستادن است، غرب به دلیل گران بودن جنگ و اگر بفهمد طرف روبرو پای کار ایستاده زود جا میزنه، اکنون زمان جا زدن نیست

avatar
امروز ۱۵:۱۶

معلوم نیست که هدف صاحب بانک مرکزی، آیا اهرم کردن طلا، همچون کشورهای پیشرو، در راستای افزایش ارزش پول درنتیجه افزایش قدرت خرید و رفاه و توسعه است یا بازی کردن قرون وسطایی با طلا، همچون جهان سوم، درنتیجه کاهش ارزش پول و نابود شدن قدرت خرید و توسعه است.

avatar
امروز ۱۶:۲۸

اتفاقا توی شرایط بحرانی است که با هم کار دارید و باید با هم در تماس باشید

avatar
امروز ۱۶:۳۱

معمای مذاکرات غیر مستقیم بین ایران و آمریکا چیست؟؟؟؟ چرا باید یک کشور “دوست” همیشه این وسط باشد در حالیکه ما باید بدانیم هیچکس دوست ما نیست….معلوم نیست این کشور عمان نوکر کیست.