• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۴۱
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403072318081
  • خبرنگار : 71935

پایان رزمایش یک‌روزه چین در اطراف تایوان

پایان رزمایش یک‌روزه چین در اطراف تایوان

وزارت دفاع چین با اعلام پایان یافتن رزمایش امروز خود پیرامون جزیره تایوان اعلام کرد: «در صورت نیاز، برای پایان دادن به مسئله استقلال تایوان، اقدامات بیشتری اتخاذ خواهد شد.»

به گزارش ایسنا، ارتش چین در ساعات اولیه امروز دور تازه‌ای از مانورهای دریایی را در نزدیکی تایوان آغاز کرد و در ابتدا بدون ارائه هیچ توضیحی اعلام کرد که این هشداری به «اقدامات جدایی‌طلبانه نیروهای استقلال‌طلب تایوان» است.

فرماندهی بخش شرقی ارتش چین با بیان اینکه این رزمایش و گشت‌های دریایی هشداری به اقدامات جدایی‌طلبانه نیروهای تایوانی است، همچنین اعلام کرد که این مانور تحت عنوان «شمشیر مشترک ۲۰۲۴ بی» (Joint Sword-۲۰۲۴B) در تنگه تایوان و مناطقی به سمت شمال، جنوب و شرق این جزیره در حال انجام است.

این فرماندهی همچنین در بیانیه‌ای، نقشه‌ای از ۹ منطقه پیرامون تایوان را که این مانور در آنجا برگزار شد به نمایش گذاشت که ۲ منطقه در ساحل شرقی تایوان، ۳ منطقه در غرب، یکی در شمال و ۳ منطقه دیگر پیرامون این جزیره هستند.

فرماندهی بخش شرقی ارتش چین در بیانیه‌ای دیگر به زبان‌های انگلیسی و چینی نوشت:‌ «این مانور، مشروع و اقدامی جدی برای حفظ حق حاکمیت و وحدت ملی است.»

این فرماندهی همچنین اعلام کرد، کشتی‌ها و هواپیماهای چینی در «نزدیکی تایوان و از جهات مختلف» و با تمرکز بر گشت‌زنی‌های آمادگی رزمی هوایی-دریایی، محاصره بنادر و مناطق کلیدی، حمله به اهداف دریایی و زمینی به جزیره نزدیک می‌شوند.

اما با گذشت چندین ساعت از شروع رزمایش، عصر امروز، وزارت دفاع چین از پایان یافتن رزمایش شمشیر مشترک ۲۰۲۰ بی خبر داد.

از طرفی طبق گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع چین اندکی پس از پایان یافتن رزمایش مذکور در پیامی هشدارآمیز اعلام کرد: «این رزمایش تکرار رزمایش شمشیر مشترک ۲۰۲۴ ای که در ماه می برگزار شد نیست، بلکه اقدامی شدت گرفته علیه جدایی‌طلبان در تایوان است و در صورت نیاز، فشارها افزایش پیدا خواهد کرد.»

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «در برابر هرگونه اقدام تحریک‌آمیز از سوی جدایی‌طلبان در تایوان، ارتش آزادی‌بخش خلق چین سطح اقدامات خود را افزایش خواهد داد تا مسئله استقلال تایوان کاملا برطرف شود.»

این وزارت‌خانه تاریخ جدیدی برای دیگر رزمایش‌های احتمالی خود اعلام نکرد.

واکنش تایوان، ژاپن و آمریکا به رزمایش چین

ژاپن، آمریکا و تایوان این رزمایش ارتش و گارد ساحلی چین را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری تایوان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، چین باید با حقیقت موجودیت «جمهوری چین»، نام رسمی تایوان، روبرو شود و به انتخاب مردم تایوان احترام بگذارد.

همچنین «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با طرح دوباره اتهاماتی علیه پکن گفت: «ما از چین می‌خواهیم تا از اقدامات بیشتر که به تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان و در منطقه گسترده‌تر می‌انجامد، دست بکشد و خویشتنداری کند.»

نیروهای حاضر در رزمایش شمشیر مشترک ۲۰۲۴ بی

طبق گزارش وزارت دفاع تایوان، چین در رزمایش خود از ۱۷ کشتی جنگی، ۱۲۵ فروند جنگنده استفاده کرده است. در طول این رزمایش، ناوشکن‌ها و جنگنده‌های چین با تمرکز روی آمادگی جنگ دریایی و هوایی، مسدود کردن بنادر و مسیرهای دریایی کلیدی تایوان و حمله به اهداف زمینی «در جهات مختلف به تایوان» نزدیک شدند.

با این وجود، طبق گزارش رویترز، این رزمایش از رزمایش سال ۲۰۲۲ چین که پس از سفر «نانسی پلوسی» مجلس وقت کنگره آمریکا به تایوان برگزار شد «شدت کمتری» داشت. به باور تحلیل‌گر این خبرگزاری آمریکایی، علت اقدامات «محدود» چین، عدم خواست پکن برای ایجاد درگیری با آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.

از طرفی یک مقام امنیتی تایوانی که هویت آن فاش نشده است به رویترز گفت: «به باور ما، چین درحال آماده شدن برای مسدود کردن خطوط کشتیرانی بین‌المللی و بنادر مهم تایوان برای مقابله با ورود نیروهای خارجی به تایوان در صورت وقوع درگیری است.»

این تحولات درحالی است که «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، در مراسم رسمی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس چین کمونیستی بر عزم خود برای رقم زدن آنچه «اتحاد مجدد کامل» سرزمین مادری چین خواند، تاکید کرده بود.

رئیس‌جمهور چین در طول این مراسم بیان داشت: «تایوان خاک مقدس چین است. خون از آب غلیظ‌تر است و مردم هر ۲ سوی تنگه تایوان پیوند خونی با یکدیگر دارند.»

حزب کمونیست چین با وجود آنکه تاکنون کنترل تایوان خودگردان را در دست نداشته اما همواره بر تعلق داشتن این جزیره به سرزمین مادری چین تاکید داشته و وعده داده متحد ساختن دوباره تایوان با چین را در صورت لزوم حتی با توسل به قوای نظامی رقم خواهد زد.

چین و تایوان از زمان پایان جنگ داخلی چین در سال ۱۹۴۹ تاکنون هر یک تحت حاکمیت دولت‌های جداگانه‌ای قرار داشته‌اند. جمهوری خلق چین بعد از آن در اول اکتبر ۱۹۴۹ تشکیل شد که کمونیست‌ها پکن را تصرف کردند، اما ناسیونالیست‌ها به تایوان گریختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha