• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403072317642
  • خبرنگار : 50046

پرداخت حق آبه‌ از مطالبات محیط زیست خراسان شمالی برای زیست پرندگان مهاجر

پرداخت حق آبه‌ از مطالبات محیط زیست خراسان شمالی برای زیست پرندگان مهاجر

ایسنا/خراسان شمالی رئیس اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: پرداخت حق آبه از مطالبات این پرندگان برای زیست پرندگان مهاجر است.

محمد تقدیسی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه در آستانه مهاجرت پرندگان مهاجر به این استان قرار داریم، اظهار کرد: ۶۲۳۷ قطعه پرنده مهاجر در فصل سرمای سال گذشته در این استان سرشماری شده اند که از ۲۲ گونه بودند.

به گفته وی این پرنده‌ها شامل اردک سرسبز، چنگیر معمولی، خودکا، خروس کولی، بالکان بزرگ، کشیم بزرگ، اردک ارده‌ای، اردک سرحنایی، حواصیل خاکستری و ... است.

تقدیسی افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز ۵۶۰۰ قطعه پرنده در قالب ۲۲ گونه در این استان سرشماری شده‌اند.

وی ادامه داد: در سال گذشته اردک دم دراز گونه ای بوده که برای اولین بار در این استان ثبت شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: در خراسان شمالی ۱۱ سایت که شامل آبگیر، آب بند، سد و ... است وجود دارد که پرندگان هنگام مهاجرت به این استان در این سایت‌ها مستقر می‌شوند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های کنونی ما پرداخت حق آبه محیط زیست برای ادامه زیست آبزیان و پرندگان مهاجر است.

رئیس اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: پرداخت این حق آبه خیلی رعایت نمی‌شود و مکاتبات لازم نیز در این ارتباط انجام شده است چراکه اگر گونه‌های آبزی و کنار آبزی از بین روند، اکوسیستم نابود می شود.

وی تصریح کرد: وقوع خشکسالی‌های پی در پی و به خصوص تغییر اقلیم موجب شده تا زمان مهاجرت پرندگان نیز تحت شعاع قرار گیرد چراکه به عنوان مثال پرنده اردک دم دراز گونه ای است که به ضرورت در این عرض جغرافیایی آمده است.

تقدیسی بیان کرد: از سوی دیگر کشاورزان نیز باید همکاری‌های لازم را داشته باشند و اراضی کشاورزی خود را به تجهیزات آبیاری نوین مجهز کنند تا آب بیشتری صرفه جویی و مدیریت شود.

وی گفت: ورود سموم و کودهای کشاورزی به منابع آبی سبب تلف شدن آبزیانی می‌شود که غذای پرندگان مهاجر بوده و کشاورزان باید این مسئله را مورد توجه قرار دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha