• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403072217117
  • خبرنگار : 50592

به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر مطرح شد؛

سموم کشاورزی؛ شمشیری دو لبه‌ و نیازمند کنترل

سموم کشاورزی؛ شمشیری دو لبه‌ و نیازمند کنترل

ایسنا/یزد رییس حفاظت محیط زیست شهرستان تفت ضمن اشاره به شعار «حفاظت از حشرات، حفاظت از پرندگان» که برای روز جهانی پرندگان مهاجر امسال انتخاب شده است، گفت: سموم آفت‌کش کشاورزی غذا و سلامت پرندگان را به خطر انداخته و باید به صورت حساب شده استفاده شوند.

«مهدی زارع خورمیزی» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این که مهاجرت پرندگان در فصل‌های پاییز و بهار اتفاق می‌افتد، گفت: در فصل پاییز پرندگان از عرض‌های سرد شمالی به عرض‌های گرم جنوبی و در فصل بهار از عرض‌های گرم جنوبی به عرض‌های سرد شمالی مهاجرت می‌کنند.

وی با بیان این که مهاجرت پرندگان با هدف بزرگ بقا انجام می‌شود، به قابل مشاهده بودن این رخداد در آسمان استان یزد به ویژه در فصول پاییز و بهار اشاره کرد و گفت: مهاجرت گروهی پرندگان علاوه بر آسمان شهرها در زیستگاه‌های آبی موجود در خشکی‌ها نیز دیده می‌شود.

زارع خورمیزی افزود: البته به علت از بین رفتن برخی زیستگاه‌های آبی، گاهی پرندگان مهاجر در فصل مهاجرت خود در برخی استخر و آبگیرها فرود می‌می‌آیند که این امر موجب به خطر افتادنشان می‌شود.

رییس محیط زیست تفت ضمن بیان این که شعار روز جهانی پرندگان مهاجر سال جاری، «حفاظت از حشرات حفاظت از پرندگان» است، گفت: حشرات بزرگترین خوراک پرندگان هستند و به صورت مستقیم بر جمعیت پرندگان تاثیر می‌گذارند.

وی ضمن بیان این که برای حفظ حشرات باید از زیستگاه‌ها مراقبت کرد، گفت: اقداماتی همچون آتش سوزی، جاده سازی، گسترش مناطق شهری، ایجاد معادن، استفاده از سموم کشاورزی و غیره باعث تخریب زیستگاه‌ها و در نتیجه کاهش جمعیت حشرات می‌شود.

رییس محیط زیست تفت ضمن اشاره به این که سموم کشاورزی شمشیر دو لبه‌ای است که هم آفات کشاورزی و هم خوراک پرندگان را از بین می‌برد، گفت: گاهی ممکن است پرندگان با خوردن حشرات آلوده شده با سموم کشاورزی مسموم شوند.

زارع خورمیزی با تاکید بر این که باید استفاده از سموم کشاورزی کاهش یابد، گفت: این موضوع باید بصورت جدی کنترل و بررسی شود چرا که استفاده بی رویه از سموم کشاورزی، آسیب‌های بزرگ و جبران ناپذیری را به همراه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha