• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403072216587
  • خبرنگار : 50180

اجرای طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه

اجرای طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز اجرای طرح پایش منابع آبی و تالاب‌ها برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد.

 شاهرخ یارویسی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از اول فصل پاییز همزمان با آغاز مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی، پایش مستمر و هفتگی منابع آبی و تالاب‌های استان برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شروع شده است.

وی افزود: روستاهای اطراف تالاب‌های استان نیز به طور مرتب و هفتگی برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رصد می‌شوند.

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه حدود ۳۵ نفر برای اجرای طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان پای کار هستند، از روستاییان خواست به منظور اجرای هرچه بهتر این طرح با اکیپ‌های نمونه‌بردار دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

یارویسی با بیان اینکه تعدادی از سویه‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از جمله سویه H۵N۱ بین انسان و پرندگان مشترک است، گفت: از همه مردم می خواهیم هر نوع تلفات غیرمتعارف طیور را با شماره ۱۵۱۲  به دامپزشکی گزارش دهند.

یارویسی در ادامه پرندگان وحشی مهاجر را مخزن اصلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برشمرد و افزود: با توجه به اینکه در فصول سرد سال مهاجرت پرندگان مهاجر به استان را شاهد هستیم و احتمال شیوع بیماری از پرندگان وحشی بیمار به پرندگان بومی و حتی صنعتی استان دور از انتظار نیست، لذا از پرورش‌دهندگان طیور بومی و صنعتی انتظار داریم هشدارهای مرتبط با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه صاحبان مرغداری‌ها باید رعایت موازین بهداشتی را برای پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری داشته باشند، گفت: با توجه به اینکه احتمال شیوع بیماری از طریق دوره‌گردها زیاد است، از روستاییان می‌خواهیم به هیچ عنوان از دوره‌گردها مرغ و دیگر طیور خریداری نکنند.

یارویسی در ادامه با بیان اینکه تلفات بالا با سیر افزایشی، سیاه شدن تاج و ریش و وجود علائم خونریزی روی قسمت‌های بدون پَر بدن پرنده از اصلی‌ترین علائم شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است، افزود: این بیماری در طیور درمان ندارد، لذا در صورتی که طیور یک خانه در روستایی آلوده به بیماری تشخیص داده شوند، بر اساس پروتکل‌ها ناچار به معدوم‌سازی همه طیور آن روستا خواهیم بود.
 
وی با تاکید بر اینکه سال گذشته و از ابتدای امسال تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان دیده نشده، گفت: آخرین کانون‌های بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۱ شناسایی شد که همه این کانون‌ها روستایی بودند.

 به گفته یارویسی، تاکنون هیچ کانونی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور صنعتی استان مشاهده نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha