• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403072116388
  • خبرنگار : 71290

هماهنگی کامل آمریکا و اسرائیل درباره مسائل منطقه

هماهنگی کامل آمریکا و اسرائیل درباره مسائل منطقه

کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه اقدامات آمریکا در راستای حفظ و حراست از اسرائیل است، گفت: اسرائیل و آمریکا در تصمیم‌گیری‌های کلان به ویژه در ارتباط با منطقه با یکدیگر هماهنگ هستند.

به گزارش ایسنا، یک سال از جنگ غزه می‌گذرد و در این مدت حمایت کامل ایالات متحده آمریکا از رژیم صهیونیستی کاملا مشهود است. آمریکا برای حفظ موجودیت اسرائیل از هیچ اقدامی فروگذار نکرده؛ از اعزام نیرو تا کمک‌های تسلیحاتی. این حمایت تا به امروز که اسرائیل دامنه جنگ را به سمت لبنان و مناطقی از سوریه کشانده نیز ادامه دارد. 

این درحالی است که فضاسازی رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه یکدیگر انجام می‌دهند و ایالات متحده به دلیل این‌که کمتر از یک ماه دیگر تا انتخابات ریاست جمهوری مانده سعی می‌کند نشان دهد که مسائل داخلی‌اش با اهمیت‌تر است اما با توجه به منافع‌شان هیچ کدام بدون هماهنگی با دیگری اقدامی را انجام نمی‌دهند.

در شرایط فعلی نیز رژیم صهیونیستی همچنان اقدامات جنایت‌کارانه خود را ادامه می‌دهد و گستره جنگ را به مناطق جنوبی لبنان و یا بیروت کشانده است. تمام این تحولات با چراغ سبز آمریکا انجام می‌شود از ابتدای جنگ نیز همین‌گونه بود. اسرائیل با حمایت آمریکا دست به چنین جنایاتی زد. 

رژیم اشغالگر با حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی همچون انگلیس، با نادیده گرفتن ۲ قطعنامه شورای امنیت برای متوقف کردن فوری حملات به نوار غزه و نیز دستورالعمل‌های دیوان بین‌المللی دادگستری درباره لزوم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از نسل‌کشی و تلاش برای بهبود شرایط انسانی در غزه، به حملات خود ادامه می‌دهد.

هماهنگی کامل آمریکا و اسرائیل درباره منطقه
حملات رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت

اسرائیل در تصمیم‌گیری‌ها با آمریکا هماهنگ می‌شود

علی بیگدلی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از هماهنگی‌های آمریکا و اسرائیل برای اقدامات جنایتکارانه در منطقه اظهار داشت: این‌گونه نیست که به طور مطلق اسرائیل اقداماتی که انجام می‌دهد،‌ آمریکا را در جریان بگذارد؛ بارها نتانیاهو اعلام کرده که ما مستقل هستیم اما در تصمیم‌گیری‌های کلان مخصوصا منطقه آن‌هم با شرایطی که میان کشورهای منطقه وجود دارد، با وجود سرمایه‌گذاری گسترده و صادرات ۴۰ درصدی نفت که برای آمریکایی‌ها مهم است، در تصمیم‌گیری‌ کلان با آمریکا هماهنگ می‌شود.

وی افزود: اما دیدیم در پاسخ به حمله ایران همچنان معطل کرده تا آمریکایی‌ها به او بگویند کجا را هدف قرار دهد. همچنین در مورد سفر گالانت (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی)، اسرائیل در تصمیم‌گیری با آمریکا هماهنگ بود، در واقع علاوه بر این که نتانیاهو روابط خوبی با جمهوری‌خواهان دارد اما به این معنا نیست که به طور مطلق هر تصمیمی بگیرد آمریکا را در جریان قرار دهد. 

این استاد دانشگاه بیان کرد: از آنجایی که آمریکا در آستانه انتخابات هم قرار دارد، حتی در مورد حمله اسرائیل به حزب‌الله نیز راضی نبود این کار انجام شود، اکنون هم در مورد این‌که سکوهای نفتی ایران از سوی اسرائیل مورد هدف واقع شود، اختلاف میان آن‌ها وجود دارد. ضمن این‌که می‌دانند هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای ایران می‌تواند در اقتصاد بین‌الملل اثر بگذارد.

پیش از این، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در تحلیلی به گزارش‌های برخی رسانه‌های غربی درباره اختلافات ادعایی بین «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت و نوشت که «جار و جنجال‌های نتانیاهو را باور نکنید! آمریکا تا حد بسیار زیادی با او موافق است.»

هماهنگی کامل آمریکا و اسرائیل درباره منطقه
دیدار بایدن و نتانیاهو در کاخ سفید

آمریکایی‌ها تعهد دارند حمایت کامل از اسرائیل داشته باشند

بیگدلی همچنین گفت: آمریکایی‌ها به بیرون از کشورشان اصلا فکر نمی‌کنند؛ آنچه در داخل می‌گذرد برای آن‌ها اهمیت دارد. تاکنون اجازه‌ ندادند نتانیاهو بر اساس تصمیم خودش عمل کند و در کلان نیز با یکدیگر هماهنگ بوده‌اند. 

وی درباره تاکید برخی از کشورهای اروپایی برای ارسال سلاح به اسرائیل نیز اظهار داشت: آمریکایی‌ها تعهد دارند حمایت کامل از اسرائیل داشته باشند، برخی از کشورهای غربی هم با رهگیری موشک‌هایی که به سمت اسرائیل شلیک می‌شد، حمایت خود را نشان دادند. اقدام آمریکایی‌ها در حفظ و حراست از اسرائیل است و هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها این کار را انجام می‌دهند از سوی دیگر اسرائیل ناچار است در تصمیم گیری کلان مصلحت آمریکا را در نظر بگیرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha