• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403072116277
  • خبرنگار : 71461

رشد بی‌رویه هوش مصنوعی ما را با مشکلات ضدامنیتی و ضددینی روبرو می‌کند

رشد بی‌رویه هوش مصنوعی ما را با مشکلات ضدامنیتی و ضددینی روبرو می‌کند

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جمع رهبران مذهبی و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی از ۲۰ کشور جهان با تاکید بر این که منطقه خاورمیانه امروز به نقطه حساس تاریخی خود نزدیک شده است گفت: چنین جنگ‌هایی، تهدیدی برای نابودی بیمارستان‌ها، مدارس و کشتار مردم بی‌دفاع در منطقه است. جامعه دینی نباید نسبت به این ویرانی‌ها بی‌تفاوت بماند.

به گزارش ایسنا، بیست و دومین نشست دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی با سخنرانی مولن آشیمبایف، رئیس مجلس سنا در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد.

در این نشست نمایندگان اسلام، مسیحیت، بودایی، یهودیت، تائوئیسم، شینتوئیسم و سایر ادیان دیگر، همچنین نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و انجمن‌های مذهبی قزاقستان حضور داشتند و در خصوص موضوعاتی همچون غلبه مشترک بر چالش‌های مدرن، مسائل مربوط به ارتقای مفهوم توسعه کنگره رهبران مذاهب جهانی و سنتی برای سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۳۳ و چگونگی و کیفیت برگزاری هشتمین کنگره آتی رهبران جهان گفت‌وگو کردند.

این مراسم با حضور حدود ۳۰ رهبر مذهبی و رؤسای سازمان‌های بین‌المللی از ۲۰ کشور جهان از جمله ایران، آذربایجان، واتیکان، بریتانیا، مصر، هند، قطر، چین، عربستان سعودی، مغولستان، امارات، پاکستان، پرتغال، کره، روسیه، تایلند، سوئیس، ژاپن برگزار شد.

افزون بر این، رهبران انجمن‌های مذهبی قزاقستان به نمایندگی از اسلام، ارتدکس، کاتولیک، لوترانیسم و یهودیت در کار دبیرخانه شرکت می‌کنند.

آشیمبایف در آغاز سخنرانی خود به اهمیت مشارکت جوانان در گفت‌وگوی بین ادیان و فرهنگ‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از ابتکارات مهم مطرح‌شده به عنوان بخشی از مفهوم توسعه کنگره، برگزاری مجمع رهبران دینی جوان است. بدیهی است که مشارکت فعالتر جوانان در گفتگوی ادیان و بین فرهنگی ضروری است.  مشارکت رهبران جوان در کار کنگره به حفظ سنت‌ها و تداوم گفت‌وگوی بین تمدن‌ها و ادیان کمک می‌کند.

رئیس مجلس سنا خاطرنشان کرد: این پیشنهاد در چارچوب نشست فعلی در حال اجراست و فردا نمایندگان جوان مذاهب مختلف، سازمان‌های عمومی بین‌المللی، دانشمندان و سیاستمداران آینده‌دار در آستانه گرد هم می‌آیند و درباره نقش رهبران جوان در توسعه هماهنگ دنیای مدرن بحث می‌کنند. من مطمئن هستم که این اقدامات و سایر اقدامات به توسعه و رشد بیشتر نفوذ کنگره ما و همچنین ارتقای دیپلماسی معنوی، برقراری گفت‌وگوی بین مذهبی و بین فرهنگی در سطح جهانی کمک خواهد کرد.

رشد بی‌رویه هوش مصنوعی ما را با مشکلات ضدامنیتی و ضددینی روبرو می‌کند

آیدا بالایوا، وزیر فرهنگ و اطلاعات در سخنان خود بر اهمیت توسعه دیپلماسی معنوی تاکید کرد. بالایوا گفت: ابتکاراتی برای ایجاد موسسه سفیران حسن نیت اجرا خواهد شد که رویداد بسیار مهمی است و ما به شما سفیران برای ترویج دیپلماسی معنوی بسیار امیدواریم. هدف راهبردی ما برای ۱۰ سال آینده تقویت دیپلماسی معنوی با راه‌اندازی نهادهای جدید کنگره سفیران حسن نیت، کنگره رهبران مذاهب جهانی و سنتی و مجمع رهبران جوان مذهبی است. ما برنامه‌های مشخصی را تعریف کرده‌ایم و چشم‌انداز روشنی از چگونگی دستیابی مشترک به این اهداف داریم.

وزیر فرهنگ و اطلاعات تاکید کرد که قزاقستان همراه با شرکای خود در دبیرخانه و کنگره، فعالانه برای ترویج این مفهوم در جامعه بین‌المللی تلاش می‌کند و تاکنون میزگردهای موضوعی را در هند، ترکیه، مصر و واتیکان به همراه شرکای کنگره برگزار کرده‌اند.

سپس، علی اکبر ضیایی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران سخنان خود را با محوریت چالش‌هایی که امروز همه دنیا با آن مواجه هستند، آغاز کرد.

وی با تاکید بر این که منطقه خاورمیانه امروز به نقطه حساس تاریخی خود نزدیک شده است گفت: چنین جنگ‌هایی، تهدیدی برای نابودی بیمارستان‌ها، مدارس و کشتار مردم بی‌دفاع در منطقه است. بیش از ۴۵ هزار نفر کشته می‌شوند، بسیاری از زنان، کودکان و بزرگسالان در مناطق مسکونی جنوب بیروت مورد حمله قرار می‌گیرند. جامعه دینی نباید نسبت به این ویرانی‌ها بی‌تفاوت بماند.

موضوع دیگری که وی بحث در مورد آن را در دبیرخانه مهم می‌دانست، هوش مصنوعی بود. به گفته ضیایی، شیوع گسترده این پدیده بر باورهای مردم و ارزش‌های دینی تاثیر می‌گذارد.

وی معتقد است: جامعه دینی باید مطابق با این تحول تکنولوژیک، خود را متحول کند؛ این تغییرات چالش مهمی برای پیروان ادیان سنتی خواهد بود و در سال‌های آینده ما را با مشکلات امنیتی و ضددینی مواجه خواهد کرد. ما باید در اوج تکامل فکری و قدرت بایستیم و لازم است برای ۱۰ سال آینده یک برنامه منظم در زمینه دین تهیه کنیم.

ضیایی در ادامه توضیحاتی را درباره علت خطرناک بودن هوش مصنوعی داد و گفت: هوش مصنوعی مبتنی بر آزادی بی‌قید و شرط فردی و همچنین دسترسی به اطلاعات است. در همه ادیان و مناسک، فلسفه دینی مبتنی بر باورهای خاصی است که جوهر یک دین معین را تشکیل می‌دهد. یک فرد دارای آزادی انتخاب بین لیبرال و دموکراسی است. مردم باید در مجامع مذهبی متمرکز شوند تا از این هرج و مرج فکری جلوگیری شود.

رشد بی‌رویه هوش مصنوعی ما را با مشکلات ضدامنیتی و ضددینی روبرو می‌کند

وی همچنین به عدم اعتماد به اطلاعات و داده‌های پردازش‌شده توسط رایانه و هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: این امر امکان استفاده از سلاح و هوش مصنوعی را ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث بحران و از بین رفتن ارزش‌های والای دینی و انسانی و در نهایت منجر به تغییراتی در قوانین حقوقی و کیفری شود.

کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی نخستین بار در ۲۳ و ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۳ به ابتکار نورسلطان نظربایف نخستین رئیس‌جمهور جمهوری قزاقستان تشکیل شد. در سفر رئیس‌جمهور قزاقستان به واتیکان، نمایندگان کلیسای کاتولیک از اولین کسانی بودند که از ایده کنگره حمایت کردند.

هدف از برگزاری این کنگره ترویج گفت‌وگو بین نمایندگان ادیان مختلف جهانی و سنتی، تقویت تساهل و درک متقابل بین گروه‌های مذهبی و اقوام و بحث در مورد مسائل جاری مرتبط با دین، صلح و امنیت است.

در حال حاضر ۷ کنگره در سطح رهبران ادیان جهانی و سنتی در آستانه برگزار شده که در کنگره هفتم هیاتی از ایران به سرپرستی حجت الاسلام ایمانی‌پور، رئیس شورای سیاستگذاری و هماهنگی ادیان و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حضور شهریاری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز حضور یافتند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha