• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403072116146
  • خبرنگار : 71454

نویسنده‌ای در بَند، برنده جایزه شجاعت سال شد

نویسنده‌ای در بَند، برنده جایزه شجاعت سال شد

جایزه ادبی «پن» برای نویسنده شجاع سال به «علا عبد الفتاح» رسید که با وجود اتمام دوران محکومیت پنج ساله خود همچنان در زندان مصر به سر می‌برد.

به گزارش ایسنا، علا عبدالفتاح، نویسنده، توسعه‌دهنده نرم‌افزار و فعال بریتانیایی-مصری به عنوان نویسنده شجاع از سوی انجمن قلم (پن) انتخاب شد. این چهره ۴۲ ساله علی‌رغم اینکه محکومیت پنج ساله خود را به اتهام «انتشار اخبار کذب» کامل کرده است، هنوز در زندان مصر به سر می‌برد.

صنعا سیف، خواهر عبدالفتاح، ماه گذشته گفت: «به یاد داشته باشیم که او مرد بی‌گناهی است که هیچ جرمی مرتکب نشده است، اما با این وجود او در ۲۹ سپتامبر دوران خدمت خود را به پاپان می‌رساند».

«نویسنده شجاع» بخشی از جایزه ادبی «پن پینتر» است وبه نویسنده‌ای تعلق می‌گیرد که بتواند در تحقق خواسته «هارولد پینتر» یعنی «بیان حقیقت واقعی زندگی و جامعه» تاثیرگذار باشد. هر سال برنده جایزه ادبی پن پینتر جایزه خود را با نویسنده شجاعی که از میان فهرست کوتاهی از نویسندگان بین المللی که فعالانه از آزادی بیان دفاع کرده‌اند، سهیم می‌شود. «آرونداتی روی» نویسنده هندی که برنده جایزه ادبی پن پینتر ۲۰۲۴ است، عبدالفتاح را به عنوان برنده جایزه نویسنده شجاع انتخاب کرده است.

این نویسنده هندی گفت که می‌خواهد جایزه خود را با عبدالفتاح تقسیم کند، به همان دلیلی که مقامات مصری تصمیم گرفتند به‌جای آزاد کردنش در ماه گذشته، او را دو سال دیگر در زندان نگه دارند؛ زیراصدای عبدالفتاح به همان اندازه که زیباست، خطرناک است و درک او از آنچه امروز با آن روبه‌رو هستیم همانند لبه خنجر تیز است.

عبدالفتاح، رهبر قیام ۲۰۱۱ مصر که باعث سرنگونی دیکتاتور سابق حسنی مبارک شد یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی مصر است که اکثریت دهه گذشته را در بازداشت گذرانده است. او در سال ۲۰۱۹ دستگیر شد و در دسامبر ۲۰۲۱ محکوم شد. مقامات مصری در ۲۹ سپتامبر، زمانی که حکم پنج ساله وی تمام شد، از آزادی او خودداری کردند، زیرا دو سالی را که او در بازداشت موقت سپری کرده بود محاسبه نکردند که خلاف موازین حقوقی بین‌المللی و قوانین جزایی مصر است.

در مراسمی در کتابخانه بریتانیا برگزار شد، لینا عطاالله، سردبیر روزنامه مستقل مصری «مدی مصر»، این جایزه را از طرف عبدالفتاح پذیرفت و گفت: «علا در نوشته‌هایش، مقالات روزنامه‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و نامه‌های زندان، حقیقت را از طریق زبان پیدا می‌کرد. او همیشه این کار را نه به عنوان یک عمل تفکر خودخواهانه، بلکه به عنوان دعوتی برای یادگیری، فکر کردن و ادامه دادن با آن انجام داده است».

نائومی کلین، نویسنده و ستون‌نویس آمریکایی گاردین، که در این مراسم سخنرانی کرد، گفت: «علا عبدالفتاح مظهر شجاعت بی‌امان و عمق فکری است که آرونداتی روی (برنده جایزه ادبی پن پیننتر ۲۰۲۴) نماینده قدرتمند آن است و این موضوع انتخاب او را به‌عنوان نویسنده شجاع سال بسیار مناسب می‌سازد».

آرونداتی روی همچنین در این مراسم اعلام کرد که سهمش از جایزه نقدی پن پینتر به صندوق امداد کودکان فلسطین اهدا خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha