• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1403072116080
  • خبرنگار : 90047

کوهپایه‌زاده: با دست خالی نمی‌توان به سمت تکنولوژی رفت/ نعمتی و جوانمردی همچنان هستند

کوهپایه‌زاده: با دست خالی نمی‌توان به سمت تکنولوژی رفت/ نعمتی و جوانمردی همچنان هستند

رییس فدراسیون ورزش جانبازان و توانیابان گفت: برای بهبود رکورد ورزشکاران و افزایش تعداد رشته‌ها و مدال‌های خود در پارالمپیک ۲۰۲۵ نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر و تغییر باور مسوولان نسبت به ورزش جانبازان و توانیابان است.

به گزارش ایسنا، جلیل کوهپایه‌زاده در نشست خبری که امروز در محل فدراسیون برگزار شد به بررسی عملکرد کاروان ایران در پارالمپیک ۲۰۲۴ پرداخت و گفت: با کسب ۲۵ مدال در این دوره از بازی‌های پارالمپیک، تعداد مدال های فرزندان ایران ادوار ده‌گانه به بیش‌ از ۱۸۰ مدال رسید که افتخار بزرگی برای کشور بود که چنین افتخاراتی در سایر فدراسیون‌ها کمتر دیده شده است.

وی افزود: از ۲۵ مدال کسب شده ۱۶ مدال برای فدراسیون جانبازان و توانیابان بود که در حقیقت ۴۳ درصد مدال‌ها سهم این فدراسیون بود.

کوهپایه زاده خاطرنشان کرد: نباید خود را پشت این مدال‌ها پنهان کنیم و از عملکردمان راضی باشیم. در حال حاضر پتانسیل‌های خوبی در شهرستان ها و استان ها وجود دارند که با توسعه زیرساخت ها و بالا بردن سطح دانش فنی مربیان، باید ورزشکاران خود را برای بازی های تاشکند، ناگویا ژاپن و پارالمپیک ۲۰۲۵ لس‌آنجلس آماده کنیم.

رییس فدراسیون جانبازان و توانیابان خاطرنشان کرد: در پارالمپیک پاریس ۲۲ رشته حضور داشت که ما در ۱۰ رشته شرکت کرده بودیم که از این تعداد ۶ رشته برای جانبازان و توانیابان بود. بسکتبال باویلچر و بوچیا جزو رشته‌هایی هستند که سهمی در این بازی‌ها نداشتند. سعی داریم برای پارالمپیک آینده علاوه بر  کیفیت گرایی، تعداد رشته‌های خود را نیز افزایش دهیم که تنیس‌روی‌میز،‌ مچ اندازی، پاراشمشیربازی و سنگ نوردی جزو رشته هایی هستند که طی تفاهم‌نامه‌ای که با فدراسیون‌های مربوطه آن‌ها داشتیم فعالیت خود را در این رشته ها به زودی شروع خواهیم کرد تا بتوانیم این رشته‌ها را نیز در پارالمپیک ۲۰۲۸ داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در ورزش کم توان ذهنی عملکرد بسیار ضعیفی داشتیم در حالی که در این رشته‌ها نیز می‌توانیم در پارالمپیک مدال آور باشیم، بنابراین سعی داریم با سرمایه‌گذاری روی افراد کم توان ذهنی در مسابقات آینده در این ورزش نیز حضور فعالی داشته باشیم.

کوهپایه زاده افزود: درست است فوتبال هفت نفره پارالمپیکی نیست، اما چون علاقمند به این رشته زیاد است به دنبال آن هستیم تا با اعزام به مسابقات قهرمانی جهان روی رشته‌های غیرپارالمپیکی نیز سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با اشاره به افزایش رکوردها و رکوردشکنی در جریان بازی‌های پارالمپیک پاریس اظهار کرد: در پارالمپیک ریو بالای ۱۳۰ رکورد شکسته شد که این آمار در توکیو و پاریس به بیش از ۳۰۰ و ۴۰۰ رکورد رسید. قطعا در پارالمپیک ۲۰۲۵ توقع رکوردشکنی بیشتر از این آمار خواهد بود. برای رسیدن به چنین هدفی باید علم ورزش، مدیریت دانش فنی و تکنولوژی را افزایش دهیم تا بهبود رکورد داشته باشیم که البته این مستلزم داشتن بهترین امکانات است تا در کنار ارتقای دانش فنی مربیان، علم خود را نیز به روز کنیم، قطعا دست خالی نمی شود به سمت تکنولوژی پیش رفت. باید سعی کنیم سرمایه‌گذاری روی ورزش را تغییر دهیم و باور مدیران نسبت به سرمایه گذاری ورزش هم از دید قهرمانی باشد و هم از بعد سلامت.

او افزود: ورزش برای یک فرد جانباز و توانیاب نسبت به یک فرد سالم ده‌ها برابر عالی است. بنابراین تا زمانی که باورها را بین مردم و مسوولان تغییر ندهیم، سرمایه گذاری ما اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

کوهپایه زاده اظهار کرد: ۶۰ درصد جمعیت ما کم تحرک است که این آمار در معلولان بیشتر است، البته آمار دقیقی در این زمینه نداریم.

در این نشست روسای انجمن های وزنه برداری، بسکتبال باویلچر، کم توان ذهنی، پاراتیراندازی، پاراشنا و نایب رییس بانوان فدراسیون نیز به تشریح برنامه های انجمن های خود در سال جاری پرداختند. 

همچنین حبیب خمخانی رییس انجمن پاراشنا به عقد تفاهمنامه همکاری با فدراسیون شنا اشاره کرد و گفت: برای این که بتوانیم دانش فنی مربیان خود را به روز کنیم قصد داریم از تجربه مربیان این فدراسیون استفاده کنیم تا بتوانیم با تعداد شناگران بیشتری در بازی های پاراآسیایی ناگویا ژاپن 
و پارالمپیک ۲۰۲۸ لس آنجلس حضور پیدا کنیم.

کوهپایه زاده همچنین در خصوص عدم تیمداری باشگاه ذوب آهن در والیبال نشسته گفت: یک ماه پیش با نکیسا مدیرعامل باشگاه صحبتی برای حضور تیم والیبال نشسته بانوان در مسابقات جام باشگاه های آسیا داشتیم. ابتدا ابراز تمایل داشتند اما بعد متوجه شدیم که این شرایط و حمایت از طرف باشگاه ذوب آهن صورت نگرفته و تیم بانوان سپاهان به عنوان دومین تیم در این جام شرکت خواهد کرد.

رئیس فدراسیون جانبازان و توان‌یابان همچنین درباره وضعیت رشته پاراتیروکمان نیز گفت: ادامه فعالیت این رشته زیر نظر فدراسیون جانبازان و توانیابان خواهد بود، با زیرساخت‌هایی که در سطح ملی داریم سعی داریم شرایط را برای توسعه این رشته فراهم کنیم.

وی درباره خداحافظی برخی از ورزشکاران پارالمپیکی از جمله زهرا نعمتی، مجید لشگری و ساره جوانمردی، گفت: ساره جوانمردی تیرانداز پرافتخاری برای تمام کشور است و فکر نمی‌کنم در المپیک و پارالمپیک ورزشکاری پیدا کنید که‌موفق به کسب ۴ مدال طلا و یک نقره شده باشد. کار قهرمانی در این سطح سنگین است. بعضی وقت ها ورزشکار نیاز دارد در یک زمان‌هایی رها شود و به زندگی شخصی خود بپردازد، بنابراین نه جوانمردی و نه زهرا نعمتی به صورت رسمی خداحافظی نکردند و از نظر سن و تجربه هنوز این فرصت را دارند که در پارالمپیک بعدی نیز شرکت کنند. اما لشکری بازیکن والیبال نشسته که در پاریس خداحافظی کرد به نظر می رسد که دیگر نمی‌خواهد در رده ملی فعالیتی داشته باشد. اگر تصمیم او قطعی باشد با توجه به تجارب و سن او سعی می کنیم از تجربیات او در سطح مسابقات باشگاهی و مربیگری استفاده کنیم. البته او نیز  به صورت مستقیم صحبتی برای خداحافظی از والیبال نشسته نداشته است. 

کوهپایه زاده خاطرنشان کرد: درست است سن بازیکنان والیبال نشسته بالا رفته اما تیم ما نسبت به سایر تیم های پارالمپیکی جوانتر بود. به هر صورت در ورزش جانبازان و توانیابان سن مطرح نیست و ورزشکار تا زمانی که بتواند توانمندی خود را با کیفیت بالا ارائه دهد می‌تواند به تیم ملی کمک کند.

وی همچنین درباره پاداش پای سکوی صادق بیت سیاح نیز گفت: با توجه به این که پاداش ها براساس مدال به ورزشکاران داده می شود، مدال ملاک است اما از دید فرهنگی سعی می‌کنیم به نوعی از او تقدیر شود.

کوهپایه زاده درباره تکلیف دوپینگ دو ورزشکار دوومیدانی در بازی های پارالمپیک پاریس، اظهار کرد: علی اشتری و مصطفی ماریان دو ورزشکار دوومیدانی ما بودند که متاسفانه اشتری قبل از اعزام به پارالمپیک و ماریان در جریان بازی های پارالمپیک پاریس متوجه دوپینگشان شدیم و اجازه شرکت در بازی ها داده نشد. البته هنوز میزان و زمان محرومیت این دو ورزشکار نهایی نشده و منتطر رای قطعی این دو ورزشکار هستیم. 

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که وضعیت کادر فنی تیم ها برای فعالیت بعد از بازی های پارالمپیک پاریس چه زمانی مشخص خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: در این خصوص جلساتی را در فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک برگزار کردیم و قرار است با روسای انجمن ها نیز جلساتی داشته باشیم تا تکلیف کادر فنی تیم ها را سریع تر مشخص کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha