• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403072115918
  • منبع : قوه قضاییه

جولایی:

۱۳ هزار محکوم جرایم غیرعمد در سراسر کشور تحمل حبس می‌کنند

۱۳ هزار محکوم جرایم غیرعمد در سراسر کشور تحمل حبس می‌کنند

رئیس هیات امناء ستاد دیه کشور گفت: هم اکنون ۱۳ هزار محکوم جرایم غیرعمد در سراسر کشور تحمل حبس می‌کنند که قابل اعتناست تقریبا یک‌دهم از این جمعیت بابت مطالبات مهریه که یک عقد غیرمعوض بشمار می‌آید.

به گزارش ایسنا به نقل از ستاد دیه کشور، سید اسدالله جولایی رئیس هیات امناء ستاد دیه کشور با حضور در موسسه امام صادق علیه‌السلام در شهر قم با آیت‌الله جعفر سبحانی تبریزی دیدار کرد.

جولایی در این دیدار با اشاره به آزادی بیش از ۱۷۰ هزار زندانی از ابتدای تاسیس ستاد دیه در کشور اظهار کرد: با استناد به پرونده‌های متعددی که در ستاد دیه از رمضان سال ۱۳۶۹ تا به امروز  برای مختومه شدن آن‌ها اقدام شده باید گفت هرچند علت اصلی بسیاری از احکام حبس معطوف به نواسانات بازار اقتصادی و تزاید ارقام دیات طی چند سال به شمار می‌آید اما در قبلا بسیاری از موضوعات ضعف موجود در مواد قانونی و اجرای ناقص برخی رویه‌ها و تبصره‌ها علت تجمع بدهکاران مالی و محکومان به پرداخت دیه‌های ناشی از جرایم غیرعمد شده است که در این راستا ستاد دیه با برپایی کمیته‌های تخصصی و رایزنی با کمیسوین‌های مربوطه در خانه ملت در قبال تصویب دو قانون بیمه اجباری شخص ثالث و صدور چک به سهم خود اقدامات ماندگاری را رقم زده است.

وی افزود: هم اکنون ۱۳ هزار محکوم جرایم غیرعمد در سراسر کشور تحمل حبس می‌کنند که قابل اعتناست تقریبا یک‌دهم از این جمعیت بابت مطالبات مهریه که یک عقد غیرمعوض بشمار می‌آید در بند بسرمی‌برند که افزون بر تلاش‌های قضایی و فرهنگی به دلیل ماهیت فقهی این پیش‌شرط ازدواج مراجع گرانقدر تقلید با اتخاد مواضع صریح تا حدود زیادی می‌توانند شرایط اصلاح این رویه به دور از سنت اسلامی را اصلاح و به موازات آن از صدور بسیاری از احکام خانه‌برانداز حقوقی ممانعه به عمل آورند.

در انتهای این دیدار آیت الله سبحانی را برای فعالین ستاد دیه کشور و خیرینی که با کمک‌های نوعدوستانه خود زمینه آزادی زندانیان جرایم غیر عمد را فراهم می کنند دعای خیر کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha