• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403072115910
  • منبع : نمایندگی همدان

مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان و سالمندان؛ از حرف تا عمل

مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان و سالمندان؛ از حرف تا عمل

ایسنا/همدان ۲۱ مهرماه روز اسکان معلولان و سالمندان نامگذاری شده که هدف از نامگذاری این روز، مناسب‌سازی محیط زندگی معلولان و سالمندان در فضای شهری است تا در کنار ضعف‌های جسمانی ناشی از سالمندی و معلولیت، از زندگی سالم و بانشاط و حضور در جامعه بهره‌مند شوند.

تحقق این امر مستلزم مطالعه وضعیت موجود، نیازسنجی، پیمایش، کار علمی، ارائه طرح‌های کارشناسی شده، عدالت محوری برای بهره‌مندی و استفاده درست معلولان و سالمندان از خدمات شهری است که باید از سوی متولیان امر شامل اداره‌کل بهزیستی و مدیریت شهری در دستور کار و پیگیری مستمر برای رفع نیازهای این گروه از جامعه قرار گیرد.

از جمله مواردی که در مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان و سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد، استفاده از مصالح مناسب برای سنگفرش پیاده‌روها و خیابان است تا از خطر لیز خوردن معلولان و سالمندان و زمین خوردن آنان جلوگیری شود. 

متاسفانه سنگفرش پیاده‌روها در همدان برای افراد سالم نیز خطر لیزخوردن به همراه دارد چه رسد به معلولان و سالمندان که با اینکه آرام و محتاط حرکت می‌کنند باید مراقب باشند که زمین نخورند.

با وجود اینکه پیاده‌راه بوعلی بسیار زیباست و برای نشستن و استراحت عابران و رهگذران نشیمن‌گاه‌های بسیاری تعبیه شده؛ اما هیچکدام برای استفاده معلولان و سالمندان مناسب و ایمن نیست، زیرا تکیه‌گاه ندارد.

از سوی دیگر نصب موانع نامناسب برای رفع عبور و مرور موتورسیکلت‌ها در ورودی معابری که در مرکز شهر و مسیرهای پر تردد شهروندان به‌ویژه معلولان و سالمندان است، مساله‌ای دیگر بر مشکلات آنان افزوده است زیرا این معابر علاوه بر نامناسب بودن؛ مسیری پیچ‌وار را برای حرکت شکل می‌دهند که حرکت در آن برای عابر معلول و سالمند بسیار سخت است.

درباره هوشمندسازی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی هم که همچنان جای سوال است که چرا به مرحله انجام نرسیده؟ و حتی در بعضی مسیرها و چهارراه‌ها برای شهروندان عادی هم به صورت چشمک‌زن هستند و با وجود فرهنگ عجیب رانندگی در همدان که رانندگان وسایل نقلیه به هیچ‌کس اجازه رد شدن از خیابان نمی‌دهند و با دیدن عابر پیاده، بر سرعت خود می‌افزایند؛ تکلیف عابر پیاده سالمند یا معلول در رد شدن از خیابان چیست؟ 

از طرفی نامناسب بودن فضای شهری برای استفاده معلولان و سالمندان، ایستگاه‌های اتوبوس (پارک‌سوار) است که بخشی از آن به فرهنگ غلط توقف وسایل نقلیه شهری در ایستگاه‌های اتوبوس برمی‌گردد که باعث می‌شود اتوبوس در جایگاه خود توقف نکرده و مسیر سوار و پیاده شدن معلولان و سالمندان دورتر، سخت‌تر و اغلب با خطر افتادن آنان همراه شود.

از دیگر موانع شهری در بحث مناسب‌سازی فضاهای شهری برای استفاده معلولان و سالمندان، وجود پله‌ها در ورودی بانک‌ها و یا مسیر دستیابی به دستگاه‌های خودپرداز بانک است که فقط برای تعدادی از بانک‌ها، مسیر رمپ آن هم اغلب با شیبی تند تعبیه شده است.

همه انسان‌ها در معرض آسیب هستند که ممکن است منجر به معلولیت شود، از سوی دیگر سالمندی نیز جزء لاینفک زندگی بشر است، نکته مهمتر اینکه معلولان و سالمندان جزئی از شهروندان جامعه هستند که در بین ما زندگی می‌کنند و مانند همه انسان‌های دیگر حق استفاده و بهره‌مندی از زندگی شاد، بانشاط، حضور در اجتماع و رفاه را دارند، اما به دلیل ضعف‌های جسمانی و حرکتی، نیازمند توجه بیشتری هستند بنابراین مناسب‌سازی فضای شهری و زندگی برای آنان و آیندگان وظیفه متولیان و دستگاه‌های اجرایی است که باید با بررسی‌های کارشناسانه، ارائه و اجرای طرح‌های مناسب در رفع نیازها و مناسب‌سازی فضاهای شهری اقدامات لازم را انجام دهند.

یادداشت از: قدسیه عظیمی، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha