• شنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۵:۳۰
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 1403072015470
  • خبرنگار : 71469

دست ورزشکاران به ظاهر پاک رو می‌شود!

دست ورزشکاران به ظاهر پاک رو می‌شود!

پاسپورت بیولوژیک (ABP) دست ورزشکارن به ظاهر پاک را رو می‌کند.

فرزاد شارکی،‌ قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با اشاره به اینکه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ با فعالسازی فرآیند پاسپورت بیولوژیک و پایش آن بسیاری از ورزشکاران به ظاهر پاک را به زودی شگفت زده خواهد کرد، اظهار کرد: آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ با تصویب عالی‌ترین رکن اجرایی خود تمامی آزمایشگاه‌های مورد تایید را که طبق استانداردهای وادا فعالیت می‌کنند، ملزم به تشکیل Athlete Biological Passport (ABP) یا همان پاسپورت بیولوژیکی برای ورزشکارانی که نمونه آن‌ها مورد آزمایش قرارمی‌گیرد، کرده است.

وی ادامه داد: این فرآیند دارای دو بخش Steroid Profile (پروفایل استروئیدی) و Blood Profile (پروفایل خون) است و در استروئید پروفایل، مقادیر استروئیدها در نمونه‌های ادراری متعددی که در زمانهای متفاوت گرفته شده، مقایسه می‌شود و در پروفایل خون فاکتورهای سلول‌های خونی شمارش و مقایسه شده و هر گونه تغییرات خارج از محدوده فیزیولوژیک شناسایی می‌شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت: اگر در دراز مدت نمونه‌های ورزشکار (حتی با وجود منفی بودن تست‌های سال‌های اخیر) با یکدیگر همخوانی نداشته باشد یا در مقطعی جهش یا کاهش محسوسی در آن مشاهده شود، مراتب توسط واحد مدیریت پاسپورت APMU گزارش شده و پرونده ورزشکار فعال و موارد مشکوک مورد تحقیق و تفحص قرار می‌گیرد. در صورتی که نتایج تحقیق و تفحص به ثبت تخلف منجر شود، سازمان مدیریت کننده نتایج نسبت به صدور حکم محرومیت برای ورزشکار اقدام خواهد کرد و علاوه بر دوره محرومیت، تمامی مقام‌ها، رکوردها، جوایز و مدال‌های کسب شده توسط ورزشکار از تاریخ ایجاد تغییرات در پاسپورت بیولوژیک، پس گرفته می‌شود.

شارکی ادامه داد: پاسپورت بیولوژیک (ABP) برای تمامی ورزشکارانی که در حوزه کنترل دوپینگ قرار دارند در سامانه آدامز (سیستم یکپارچه مدیریت مبارزه بادوپینگ) ثبت شده و اجرایی می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha