• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071915173
  • خبرنگار : 30147

۶۵ خانه همیار طبیعت روستایی در خراسان رضوی آغاز به کار کرد

۶۵ خانه همیار طبیعت روستایی در خراسان رضوی آغاز به کار کرد

ایسنا/خراسان رضوی با حضور مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ۶۵ خانه همیار طبیعت روستایی در این استان آغاز به کار کرد.

حسین خافی دبیر شورای همیاران طبیعت خراسان رضوی در حاشیه این مراسم که در روستای حصار شهرستان زبرخان برگزار شد، به ایسنا گفت: این تعداد خانه همیار طبیعت روستایی در قالب تشکل روستایی آغاز به کار کردند.

 وی با اشاره به اینکه چند ماه قبل نخستین خانه همیار طبیعت روستایی کشور در روستای دیزباد بالا در شهرستان زبرخان آغاز به کار کرد، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته اکنون ۶۶ خانه همیار طبیعت در این استان فعالیت دارند.

خافی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استانی در کشور نداریم که این تعداد خانه همیار طبیعت داشته باشد، خانه‌های همیار طبیعت روستایی به عنوان یک تشکل محلی رسمی، فضا و بستری هستند برای اینکه علاقه‌مندان به فعالیت در حفاظت و احیاء عرصه‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست بتوانند با حضور در این مکان‌ها فعالیت بهتری داشته باشند.

حفاظت و احیاء منابع طبیعی و محیط‌زیست محور اصلی خانه‌های همیار طبیعت

وی گفت: گرچه مراحل اداری تشکیل سازمان مردم نهاد طولانی است، اما چون برای راه‌اندازی خانه‌های همیار طبیعت قوانین تسهیل شده به نسبت نیز استقبال هم افزایش یافته است.

دبیر شورای همیاران طبیعت خراسان رضوی افزود: افراد در روستاها می‌توانند با راه‌اندازی خانه‌های همیار طبیعت به ساده‌ترین روش ممکن در همان منطقه و محدوده روستای خودشان به صورت قانونی و منسجم فعالیت‌هایشان را انجام دهند.

وی با بیان اینکه همیاران طبیعت برای برنامه‌ریزی‌های بهتر دارای مکان شده‌اند، اظهار کرد: گرچه محور اصلی خانه‌های همیار طبیعت روستایی فعالیت در زمینه حفاظت و احیاء منابع طبیعی و محیط‌زیست است ولی هر مورد دیگری را که منجر به آبادانی روستا شود در قالب فعالیت‌های داوطلبانه و عام‌المنفعه می‌توانند در همین مجموعه انجام دهند.

زبرخان پیشگام در خانه‌های همیار طبیعت روستایی

خافی با اشاره به اینکه چون خانه‌های همیار طبیعت روستایی عمر زیادی ندارند نیازمند حمایت بیشتری هستند، گفت: در تمامی شهرستان‌های استان خانه‌های همیار طبیعت روستایی داریم، اما در حال حاضر بیشترین تعداد با ۱۵ خانه همیار طبیعت روستایی مربوط به شهرستان زبرخان است.

۶۵ خانه همیار طبیعت روستایی در خراسان رضوی آغاز به کار کرد

وی خاطرنشان کرد: بیشترین فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در شهرها اتفاق افتاده است و کمتر بوده که روستاها هم بتوانند این‌گونه تشکل‌ها را داشته باشند، اما اکنون با تسهیل‌گری که صورت گرفته می‌توانند در بخش روستایی هم ورود کنند.

دبیر شورای همیاران طبیعت خراسان رضوی اظهار کرد: آموزش به جوامع محلی، طریقه نگهداری از مرتع و گونه‌های ارزشمند گیاهی و دارویی، نحوه مشارکت در کاشت یک میلیارد درخت و... از جمله آموزش‌هایی است که در خانه‌های همیار طبیعت روستایی به شهروندان داده می‌شود.

وی همچنین از برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلف در شهرستان‌ها خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بالغ‌بر ۱۰۰ کارگاه آموزشی مختلف در شهرستان‌ها برگزار شد که بیشتر از ۴۰ کارگاه فقط برای معلمین و دانش آموزان به صورت حضوری بوده است.

عضویت ۲۶ هزار نفر در سامانه همیاران طبیعت خراسان رضوی

خافی گفت: با آموزش‌هایی که داده شده هم اکنون ۱۱ شهرستان در تولید نهال منطبق با شرایط اقلیمی منطقه‌شان در منازل فعالیت دارند، ضمن اینکه تولید نهال را با آب‌های خاکستری انجام می‌دهند.

وی افزود: این تولیدات علاوه بر اینکه به لحاظ اقتصادی می‌تواند به شهروندان کمک کند در احیای عرصه‌های منابع طبیعی نیز کمک می‌کند.

دبیر شورای همیاران طبیعت خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۶ هزار نفر در سامانه همیاران طبیعت خراسان رضوی ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: برای تعداد قابل توجهی از این افراد کارت همیار طبیعت صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته به دانش آموزان آموزش داده شد تا در حیاط مدرسه بتوانند تولید نهال کنند، اظهار کرد: این دانش آموزان طی ۴ تا ۵ ماه در فرایند تولید نهال درگیر می‌شوند و شاهد به بار نشستن زحماتشان هستند. قطعاً با این کار بهتر قدر درخت را خواهند دانست.

تولید بیش از ۱۴۰ هزار نهال توسط دانش آموزان خراسان رضوی

خافی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار نهال توسط دانش آموزان خراسان رضوی تولید شده است، افزود: امسال تمامی نهال‌ها به نهالستان‌های استان منتقل شده تا در اسفندماه کاشته شود. ضمن اینکه حفاظت از عرصه‌های عمومی بسیار افزایش پیدا کرده است.

۶۵ خانه همیار طبیعت روستایی در خراسان رضوی آغاز به کار کرد

وی ضمن معرفی کارکردها و اهمیت ایجاد تشکل‌های محلی افزود: خانه همیار طبیعت بستری مناسب برای فعالیت علاقه‌مندان به حفاظت و احیاء منابع طبیعی در روستا است که می‌تواند در احیاء دانش بومی، افزایش سطح آگاهی جامعه محلی و کاهش آسیب به عرصه‌های طبیعی مفید واقع شده و در سایر زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی مرتبط با آبادانی همه جانبه روستا فعالیت کند.

اهداء آب برای آبیاری درختان مسیر زائران پیاده

دبیر شورای همیاران طبیعت خراسان رضوی با اشاره به گستردگی عرصه‌های منابع طبیعی، مشارکت روستاییان را امری بسیار حائز اهمیت در حفاظت از منابع طبیعی روستا برشمرد و ابراز امیدواری کرد که ایجاد خانه‌های همیار طبیعت بتواند به عنوان یک تشکل محلی مردم نهاد در راستای توسعه فرهنگ منابع طبیعی گام بردارد.

وی در پایان گفت: گرچه آب در منطقه خراسان رضوی یک موضوع مهم و حیاتی است، اما با این وجود و همزمان با افتتاح خانه همیار طبیعت روستای حصار ۴ نفر از خیرین این روستا سهمی که به مدت ۶ساعت از قنات روستا داشتند را برای آبیاری درختان مسیر زائران پیاده از زبرخان به سمت مشهد هدیه کردند.

این مراسم در روستای حصار شهرستان زبرخان، با حضور مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری، مسئول حوزه نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان، فرماندار و بخشداران شهرستان زبرخان، مسئولین محلی و اهالی طبیعت دوست روستای حصار برگزار شد.

بخش زبرخان نیشابور، تیرماه ۱۳۹۹ به شهرستان ارتقا یافت. هم اکنون این شهرستان به مرکزیت شهر "قدمگاه" و شهرهای خرو، "دَرود"، اسحاق‌آباد و قدمگاه و ۵۱ روستای دارای دهیاری، ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha