• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071915031
  • خبرنگار : 50663

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس مطرح کرد

نقش سازنده جهاد دانشگاهی در ارتباط نهاد علمی با جامعه صنعتی

نقش سازنده جهاد دانشگاهی در ارتباط نهاد علمی با جامعه صنعتی

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس به نقش پررنگ سازمان جهاد دانشگاهی در شکل‌گیری حلقه ارتباط بین نهاد علمی و جامعه صنعتی تاکید کرد.

میثم ظهوریان امروز با حضور در تحریریه ایسنا و بازدید از بخش‌های مختلف جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، در رابطه با چالش‌های مراکز علمی با جامعه صنعتی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای مولود انقلاب است و ذیل عنوان جهاد، چند نهاد دیگر شکل گرفته است. در حوزه چاپ مقاله، پژوهش‌های محض و یا لایه کاربردی اتفاقات خوبی در کشور رخ داده، اما یکی از خلأهای موجود عدم اتصال بین علم و فناوری و سپس حوزه صنعت به منظور تجاری شدن محصول است.

وی افزود: طی بازدیدی که امروز از مجموعه‌های مختلف جهاد دانشگاهی داشتیم، مشاهده شد که اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده و جهاد دانشگاهی نشان داده است، یکی از نهادهایی است که به خوبی در این حوزه کار کرده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در رابطه با ایفای نقش جهاد دانشگاهی در شکل‌گیری این ارتباطات اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در تکمیل حلقه‌های حمایت از ایده، کمک به رسیدن ایده به محصول و فروش دانش محصول به بخش خصوصی تلاش کرده و توفیقات خوبی نیز داشته است، ما نیاز داریم که این الگو را در مکان‌های مختلف تکثیر کنیم و این در صورتی است که خیلی از نهادها متاسفانه تصمیم دارند تا حلقه آخر را تصدی کنند.

ظهوریان گفت: ما نقش نهاد دولتی را باید پرکردن خلأ دولت، حمایت از نوآوری و فناوری بدانیم و ادامه مسیر را به بخش مردمی اقتصاد واگذار کنیم. این الگو اگر تکثیر شود می‌توان مشکلات را در فضای زیست‌بوم‌ فناوری کشور کمتر کنیم.

وی در رابطه با نقش‌آفرینی نهادهای اجرایی در اتصال پیوند مراکز علمی و جامعه صنعتی بیان کرد: از نظر من هر دو طرف موضوع، وظایفی را به عهده دارند. به این منظور که بخشی از فضای علمی ما باید به سمت کاربردی شدن علم حرکت کند، ما در شاخص‌های علمی و مقالات رشد قابل توجهی داشته‌ایم ولی بخش زیادی از علم تولیدی ناظر به نیازهای واقعی کشور نبوده است. از سوی دیگر حوزه بخش صنعت باید انگیزه بیشتری در ارتباط با نهادهای دانشگاهی و سرمایه‌گذاری بر تحقیق و توسعه داشته باشند.

نماینده مردم مشهد و کلات گفت: دولت و دستگاه‌های اجرایی نباید به دنبال تصدی مستقیم در تمام زنجیره علم و فناوری باشند، بلکه باید به دنبال حمایت از فناوری، بسترسازی برای نوآوری و کمک به رساندن علم به حوزه تولید و صنعت باشند.

ظهوریان افزود: نگاه من این است که مسئله دوطرفه است و شاید بی‌اعتمادی که از سمت صنعت وجود دارد این است که تولیدی دانشگاه مطابق با نیاز نبوده و امکان استفاده را صنعت نداشته است و در طرف مقابل شاید اعتماد کافی نبوده است و به اندازه کافی انگیزه نبوده که وقتی کالایی با واردات از خارج از کشور تامین شده، ترجیح داده شده بجای سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه به دلیل عدم وجود نگاه بلند مدت، به رفع نیاز با واردات پرداخته است و از نظر من اینجا محل ظهور سیاست علمی، فناوری و صنعتی است که اعتماد در دو نهاد ایجاد شود.

وی در رابطه با نقش واسط جهاد دانشگاهی بین مراکز علمی و جامعه اظهار کرد: خلأ اصلی ما در وجود همین نهادها است؛ در جهاد دانشگاهی مشهد و استان خراسان رضوی اتفاقات خوبی در این حوزه به‌ویژه حمایت از ایده، محصولات و کمک به تجاری‌سازی محصولات رخ داده است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha