• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403071914816
  • خبرنگار : 71342

ماجرای «شراره» و ضرورتی که نادیده گرفته می‌شود

ماجرای «شراره» و ضرورتی که نادیده گرفته می‌شود

محمد مهدی خاتمی که به تازگی اجرای نمایش «شراره» را در مشهد آغاز کرده، بر ضرورت اجرای نمایش در استان‌های گوناگون تاکید کرد.

این کارگردان تئاتر که شامگاه سه‌شنبه ۱۷ مهر ماه اولین اجرای نمایش خود را با حضور تعدادی از هنرمندان باسابقه تئاتر مشهد از جمله رضا صابری، روی صحنه برده است، درباره اجرای این اثر نمایشی در این شهر به ایسنا گفت: گروه اصلی من در مشهد است. هرچند ۱۴ سال است که به تهران مهاجرت کرده‌ام ولی در این سال‌ها همواره با گروه تئاتر «خرداد» مشهد کار کرده‌ام و من و اعضای گروه مدام در رفت و آمد هستیم.

خاتمی با اشاره به محتوای نمایش «شراره» اضافه کرد: این نمایش کاملا به مشهد مربوط است. ما در این کار به وقایع و اتفاقاتی اشاره داریم که اوایل دهه ۶۰ در مشهد رخ داده است. به همین دلیل مخاطب مشهدی خیلی خوب با این کار ارتباط برقرار می‌کند چون همه چیز برایش آشنا و نوستالژیک است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: نمایش «شراره» سال ۹۶ هم در زاهدان روی صحنه رفت و این دومین اجرای عمومی ما در شهری خارج از تهران است.   

او با تاکید بر اینکه رفت و آمد گروه‌های نمایشی به استان‌ها و شهرهای مختلف قطعا نتیجه خوبی خواهد داشت، افزود: متاسفانه در حال حاضر هزینه‌های ساخت و اجرای یک نمایش آنچنان بالاست که گروه‌های نمایشی، امکان اجرای نمایش در شهرهای دیگر را ندارند. از سوی دیگر در برخی موارد، هماهنگی با استان‌ها نیز دشوار است. به عنوان نمونه نمایش ما قرار بود در استان دیگری هم روی صحنه برود ولی متاسفانه این اجرا میسر نشد.

خاتمی ادامه داد: در حال حاضر می‌بینیم که برخی از گروه‌های نمایشی آثار خود را با حضور چهره‌های مشهور به مدت سه، چهار شب در شهری خارج از تهران اجرا می‌کنند و گاه ممکن است سه نوبت اجرا در یک روز داشته باشند که کاری غیرحرفه‌ای است. چنین چیزی بیش از اینکه با هدف تبادل فرهنگی و تجربی میان گروه‌های هنری در استان‌های مختلف انجام شود، بیشتر با هدف درآمدزایی صورت می‌گیرد.

سرپرست گروه تئاتر «خرداد» همچنین یادآوری کرد: پیش از این در جشنواره‌های گوناگون مرسوم بود که اگر کاری در آن جشنواره برگزیده می‌شد، شرایط اجرای آن در چند استان فراهم می‌شد و درواقع این یک امتیاز برای گروه‌های برگزیده بود که برای نمایش «شراره» هم رخ داد ولی در حال حاضر دیگر این امتیاز وجود ندارد. یعنی راه‌های ارتباط گروه‌های نمایشی در سراسر کشور محدودتر هم شده است.

گفتنی است نمایش «شراره» به نویسندگی و کارگردانی محمد مهدی خاتمی و به عنوان کاری از گروه خرداد مشهد از هفدهم مهرماه در سالن استاد نوری مشهد روی صحنه است.

این نمایش روایت عاشقانه‌های شراره است برای نامزدش ابراهیم که او را در آغازین روزهای جنگ از دست داده است و ...

در این اثر نمایشی، الهه پژوهی، مهری شمس، فهیمه نوروزی، سحر داوودی، امینا خاتمی، محمود کریمی، مجتبی زادفر،امیر احسان امیری پور، کریم جشنی، صادق نظامی به عنوان بازیگر حضور دارند.

اسامی دیگر اعضای گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر است: مجتبی غفوری: تهیه کننده و مجری طرح، کریم جشنی: دستیار کارگردان، سینا ییلاق بیگی: طراح صحنه، فرزانه عاقلی: طراح لباس، محمود کریمی: طراح نور، امیر حسین خاتمی: مدیر صحنه، مهدی حسنی: آهنگساز، عماد دانایی: نوازنده گیتار، آلاله بیگدلی: طراح چهره‌پردازی، سروش حیدری: طراح پوستر و بروشور، آسانه فلاح: مدیر روابط عمومی، وحید مجیدی: اجرای صحنه، رضا صادقی: ساخت تیزر .
نمایش «شراره» هر روز به جز شنبه‌ها ساعت  ۱۹ در سالن استاد نوری واقع در بلوار هاشمیه مشهد پذیرای مخاطبان است و اجرای آن به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

    

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha