• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403071814449
  • خبرنگار : 50225

/به بهانه روز جهانی تخم مرغ/

حقایق تغذیه‌ای «تخم مرغ» و فواید آن برای سلامتی

حقایق تغذیه‌ای «تخم مرغ» و فواید آن برای سلامتی

ایسنا/خوزستان تخم مرغ به عنوان یک ماده غذایی مزایای سلامتی بسیاری دارد و مصرف آن در همه بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه و تاکید شده است و حتی برای بیماران دیابتی و افراد مبتلا به فشار خون بالا و قلبی – عروقی، مصرف آن پیشنهاد می‌شود.

مهنوش صاحبدل رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نامگذاری دومین جمعه ماه اکتبر به عنوان روز جهانی تخم مرغ اظهار کرد: تخم مرغ یکی از معدود غذاهای شناخته‌شده در طبیعت است که می‌تواند نیازهای بدن را به طور متعادل تامین کند.

وی افزود: تخم مرغ، تراکم مواد مغذی دارد و سرشار از پروتئین با کیفیت بالا، ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند سلنیوم، ریبوفلاوین، ویتامین B۱۲، فسفر، اسید پانتوتنیک، ویتامین A و فولات است.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به تاثیر مصرف تخم مرغ بر سلامت مغز گفت: کولین موجود در تخم مرغ برای رشد و عملکرد مغز بسیار مهم است و تحقیقات نشان می‌دهد خوردن تخم‌مرغ بیشتر با سرعت کندتر کاهش حافظه مرتبط است. کولین، به ویژه با بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر زوال عقل مرتبط است.

صاحبدل بیان کرد: تخم مرغ حاوی لوتئین و زآگزانتین است که ممکن است به جلوگیری از اختلالات چشمی مرتبط با افزایش سن کمک کند. همچنین پروتئین موجود در تخم مرغ می‌تواند به افزایش احساس سیری کمک کند و در نتیجه در کنترل وزن تاثیرگذار است.

حقایق تغذیه‌ای «تخم مرغ» و فواید آن برای سلامتی

چقدر تخم مرغ بخوریم؟

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و همه بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالای آن توصیه و تاکید می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف یک تخم مرغ در روز در این افراد بلامانع است و در برخی موارد به مصرف اضافه‌تر هم ممکن است توصیه شود.

حقایق تغذیه‌ای «تخم مرغ» و فواید آن برای سلامتی

چه افرادی باید در مصرف تخم مرغ احتیاط کنند؟

صاحبدل عنوان کرد: گرچه در برخی شرایط باید در مصرف تخم مرغ کامل ملاحظاتی شود اما به دلیل خواص ویژه و منحصر به فردی که در آن وجود دارد و مصرف نکردن آن می‌تواند کمبود موادی مانند کولین، لوتئین و گزانتین را به ویژه در این افراد به همراه داشته باشد، نباید مصرف تخم مرغ در هیچ گروه سنی حذف شود بلکه مقدار مصرف آن با نظر پزشک معالج تعدیل شود.

وی افزود: حتی در افراد دارای بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و قلبی – عروقی، مصرف تا حدود سه عدد در هفته نیز پیشنهاد می‌شود. البته در این صورت باید از خوردن غذاهای چرب و پرنمک همراه تخم مرغ خودداری شود و روش پخت تخم مرغ را نیز بدون روغن انتخاب کرد؛ در این صورت نه تنها مصرف تخم مرغ خطری نخواهد داشت بلکه در این گروه‌های خاص مفید هم خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha