• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403071814295
  • منبع : نمایندگی خوزستان

با تغذیه سالم، از مغز خود در برابر زوال عقل دفاع کنید

با تغذیه سالم، از مغز خود در برابر زوال عقل دفاع کنید

ایسنا/خوزستان کارشناس ارشد تغذیه گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به نقش مهم تغذیه در پیشگیری از زوال عقل و بیماری آلزایمر گفت: با یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی فعال، می‌توان خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش داد.

آمنه مصیبی دهکردی امروز (۱۸ مهرماه) در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: زوال عقل، یک اختلال پیچیده است که بر حافظه، تفکر و توانایی‌های روزانه فرد تاثیر می‌گذارد. سن بالا، مهم‌ترین عامل خطر برای ابتلا به زوال عقل است اما عوامل دیگری مانند فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت، چاقی و سبک زندگی نامناسب نیز می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی فعال، می‌توان خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش داد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای که بر مصرف سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، ماهی و روغن زیتون تاکید دارد، برای سلامت مغز بسیار مفید است.

 ویژگی‌های یک رژیم غذایی مغذی برای سلامت مغز

مصیبی دهکردی گفت: سبزیجات برگ سبز حاوی اسید فولیک هستند که برای عملکرد مغز ضروری است. دیگر سبزیجات هم مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی و هویج سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند.

وی بیان کرد: مغزها و دانه‌ها حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای سلامت مغز مفیدند. روغن زیتون هم به ویژه نوع فرابکر آن، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و چربی‌های سالم است. ماهی‌های چرب مانند سالمون و قزل‌آلا نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

کارشناس ارشد تغذیه گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: میوه‌ها به ویژه میوه‌های خانواده توت حاوی ترکیباتی هستند که از مغز محافظت می‌کنند. غلات کامل مانند نان سبوس‌دار و برنج قهوه‌ای هم از دیگر مواد غذایی مفید برای مغز هستند. حبوبات نیز منبع خوبی از پروتئین و فیبر هستند.

وی با تاکید بر لزوم نوشیدن مایعات کافی افزود: آب برای عملکرد صحیح مغز ضروری است.

توصیه‌های مهم برای پیشگیری از زوال عقل

مصیبی دهکردی گفت: مصرف غذاهای فرآوری شده، قندهای افزودنی، چربی‌های ترانس، گوشت قرمز و الکل باید کاهش یابد.

وی بیان کرد: همچنین فعالیت بدنی منظم با انجام حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت هوازی در بیشتر روزهای هفته و کنترل وزن با حفظ وزن سالم باید رعایت شود.

کارشناس ارشد تغذیه گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مدیریت استرس با استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی و همچنین معاشرت با تعامل اجتماعی منظم برای عملکرد بهتر مغز و جلوگیری از زوال عقل پیشنهاد می‌شود. با رعایت این توصیه‌ها و مشورت با پزشک و متخصص تغذیه، می‌توانیم از سلامت مغز خود در تمام طول عمر محافظت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha