• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403071814141
  • خبرنگار : 71625

با موسیقی «مقاومت» حقیقت غزه را به جهانیان بگوییم

با موسیقی «مقاومت» حقیقت غزه را به جهانیان بگوییم

همزمان با فرارسیدن سالگرد عملیات «طوفان الاقصی» چهارمین نشست بین‌المللی «موسیقی مقاومت و الزامات آن» همراه با رونمایی از آثار موسیقایی رویداد جهانی «آوای غزه» برگزار شد.

به گزاش ایسنا، چهارمین نشست بین‌المللی «موسیقی مقاومت و الزامات آن»  ۱۷ مهرماه در مرکز مطالعات راهبردی ژرفا با حضور آنلاین غدیر آکاراس (رییس شبکه ۱۴ ترکیه دبیرکل اتحادیه علمای شیعه ترکیه و ریس موسسه علمی فرهنگی کوثر)، علیجان گورل (آهنگساز وخواننده ترکیه)، احمد شهریار (شاعر پاکستانی)، سیدغافر رضوی (شاعر هندی)، حسین حینزانو (شاعر وخواننده کنیا) و حضور غیر آنلاین لاله افتخاری (دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان وادوار)، محسن پاک آیین سفیر سابق ایران در آذربایجان، محمدجواد آقاجری (رایزن فرهنگی سابق ایران در چین)، احمدعلی محسن‌زاده (رایزن فرهنگی ایران در آفریقا، فریدون باقری (دبیر موسسه بین‌المللی تقارب فرهنگ‌ها)، حجت الاسلام دکتر رنجبر رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان هادی کاوه (از موسسه فرهنگی هنری رضوان)، مهدی فاطمی (مدیر مرکز مطالعات راهبردی ژرفا) بهنام نداف رییس اندیشکده سرباز ، و محسن رفیعی (مدیر اندیشکده هنر و رسانه مرکز مطالعات راهبردی ژرفا) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، فریدون باقری مدیر عامل موسسه تقارب فرهنگ ها و دبیر چهارمین نشست این همایش ضمن خوشامدگویی و گرامی داشت یاد خاطره همه شهدای مظلوم غزه و لبنان خاصه سید مقاومت، شهیدان حسن نصرالله و شهید هنیه گفت : شهادت شهید سید حسن نصرالله و ابو هنیه دل هر انسان آزاده در جهان را اندوهگین نمود؛ البته این اندوه به تعبیر رهبری از جنس حسینی است. وی افزود موسسه بین‌المللی تقارب فرهنگ ها با مشارکت مرکز مطالعات راهبردی ژرفا در اواخر سال گذشته توفیق داشته در راستای حمایت معنوی از جریان مقاومت سه نشست علمی تخصصی با موضوع موسیقی مقاومت برگزار کند. در این سه نشست علاوه بر اساتید داخل کشور از اساتید عراق، فلسطین، لبنان، تونس و یمن حضور داشتند.
وی همچنین در تشریح چهارمین نشست که با اولین سالروز عملیات طوفان‌الاقصی مصادف است، گفت : چهارمین نشست موسیقی مقاومت علاوه میهمانان داخلی ، اساتیدی از هندوستان، کنیا ، ترکیه و پاکستان در این نشست به سخنرانی خواهند پرداخت.

در ادامه محسن رفیعی، رئیس اندیشکده هنر و رسانه مرکز مطالعات راهبردی ژرفا اشعار و متن‌های کوتاه و مختلفی را درباره عرایض رهبر انقلاب نسبت به مبارزه جوان‌های فلسطینی و اهمیت موسیقی در بحث مقاومت و طوفان الاقصی و غزه قرائت و همچنین گزارشی از بازخوردهای هنری نسبت به طوفان الاقصی را ارائه کرد. 

وی همچنین به تبیین چگونگی آثار جمع آوری موسیقایی رویداد جهانی آوای غزه گفت : در چندین جلسه قریب چند صد آثار مورد بازبینی صاحب نظران موسیقی قرار گرفت و از آن تعداد ۱۰۰ اثر برگزیده شد.

در ادامه از یکصد آثار موسیقی رویداد جهانی «آوای غزه» رونمایی شد.

ترکیب مقاومت با هنر زیبا است

لاله افتخاری طی سخنانی درباره ترکیب مقاومت با هنر گفت: در جای جای دنیا دیدیم هنر و ادبیات چقدر زیبا می‌شود وقتی در خدمتی عظیم باشد. شاهد بوده‌ایم در هر جای دنیا که عزیزان هنر خود را در خدمت مقاومت درآورده‌اند و چقدر زیبا بوده است. سرود «سلام فرمانده» در ایران تولید شد ولی خیلی راحت در دنیا جای خود را باز کرد؛ چون از دل برآمده بود. همین‌طور اثر «عصر عاشورای» استاد فرشچیان که دیدیم چگونه جایگاه خود را در دنیای هنر پیدا کرد بدون اینکه نیاز به ترجمه داشته باشد. یکی از مهمترین کارها در این جنگ استفاده از موسیقی است، امری که دلها را به هم نزدیک می‌کند و مسلمان و غیرمسلمان ندارد. 

او ادامه داد: ما باید با استفاده از هنر، زنان و دختران دنیا را کنار هم بیاوریم. زنانی که در غزه هستند، می‌بینند همسر و فرزندشان می‌روند که این از خود شهادت سختر است و باید به این مسئله پرداخته شود. باید در هنر مقاومت از این وجه استفاده شود و واقعیات را درباره این مسئله هم با زبان هنر بیان کرد. 

تاثیر سلام فرمانده در آفریقا

پس از آن نوبت به حسین حینزانو رسید که در ابتدا درباره موسیقی قاره آفریقا صحبت کرد و گفت: موسیقی آفریقا در سطح قاره بسیار گستردگی دارد که با فرهنگ ملیت‌های مختلف آمیخته شده است و ژانرهای مختلف موسیقی در این قاره داریم. در شرق آفریقا در کشورهای کنیا، اوگاندا و تانزانیا ژانری را داریم که به زبان اصلی آفریقا گره خورده است. نوعی از موسیقی به نام «تعارب» تاثیر زیادی روی مردم و زندگی آنها دارد. در آفریقا زندگی مردم شدیداً با موسیقی گره خورده است.

او درباره تاثیر مقاومت در موسیقی گفت: یک مثال می‌زنم، در ایران اثری توسط آقای ابوذر پخش شد به نام «سلام فرمانده» که اینجا هم آن را شنیدیم و می‌بینیم که چقدر یک آهنگ می‌تواند در آفریقا موثر باشد . این آهنگ را به زبان‌های مختلف در آفریقا برگرداندیم و دیدیم این آهنگ روح آدم‌هایی که درباره مقاومت فکر می‌کنند را در برگرفت و مردم خیلی آهنگ و ایده‌اش را درباره مقاومت را دوست داشتند. مقاومت تاثیر زیادی روی مردم گذاشت که بخواهند یک تفکر مقاومتی تشکیل دهند و آن را در موسیقی هم باز نشر دهند.

احمد شهریار هم در سخنانی گفت: پاکستان در مسئله غزه با ایران همسو است و اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. روزهای گذشته هم وقتی نتانیاهو قصد سخنرانی در سازمان‌ملل را داشت نخست وزیر ما به نشانه اعتراض سالن را ترک کرد. در موسیقی پاکستان و هنر یک ژانر را داریم که ریشه مذهبی دارد و به پیامبر و ائمه می‌پردازد ولی از طریق آن آثاری در زمینه مقاومت ساخته شده است، ولی کاری ساخته نشده مانند «سلام فرمانده» که تا آن حد معروف شود. علت هم این است که امکانات کافی و بودجه کافی را نداشته‌ایم. 

غدیر آکاراس از کشور دبیر کل اتحادیه علمای شیعه ترکیه بیان کرد: بحث پشتیبانی از مقاومت یکی از وظایف انسانی و اسلامی ما است. سلام فرمانده را زمانی که ساخته شد با همان آهنگ و مضامین به زبان ترکی ساختیم که در افکار عمومی موثر بود. 

موسیقی و بیان حقایق

علیجان گورل آهنگساز و خواننده ترکیه از دیگر میهمانان این نشست نیز بیان کرد: موسیقی از وقتی که در زندگی انسان به وجود آمده، همیشه موثر بوده است هر چند که گاها جنبه سرگرمی داشته اما دیده شده که تاثیرات زیادی در سرنوشت کشورها و ملت‌ها داشته است. در استفاده از موسیقی در نهضت مقاومت، می‌توان به سخن امام حسین (ع) اشاره کرد که به حضرت زینب گفتند که واقعه کربلا را برای همه شرح دهند و شاعران بزرگی در همان زمان و تاکنون واقعه کربلا را شرح داده‌اند. امروز درباره بحث مقاومت فلسطین، لبنان و یمن همین شبه کربلا را مشاهده می‌کنیم که همان بلاها را بر سر این مردمان می‌آوردند و حقیقت را سانسور می‌کنند. 

او ادامه داد: باید برای تمامی مردم جهان موسیقی مقاومت را کار کنیم که زودتر به هدف خود برسیم و حقایق را به گوش جهانیان برسانیم. یکی از دلایلی که سلام فرمانده در کشورهای دیگر بازتاب داشت به واسطه تبلیغات گسترده آن بود. پس اگر می‌خواهیم آثاری را که در نهضت مقاومت ساخته می‌شود را به جهان نشان دهیم باید تبلیغات داشته باشیم که افکار عمومی جهانیان اصلاح شود و حقیقت را بدانند.
سید غافر رضوی شاعر و ترانه سرای حماسی هندوستان نیز گفت :بشر از ابتدایی‌ترین‌ زمان‌ زندگی‌ با موسیقی‌های‌ طبیعی‌ از بدو خلقت‌ عجین بوده‌ است‌. موسیقی دارای یک ریشه تمدنی در تاریخ و اسلام است. امروز موسیقی‌ مبین‌ احساسات‌ و درد مشترک انسانهاست ، از این رو تقویت و تکثر در موسیقی مقاومت می‌تواند صدای مظلومیت مردم تحت ظلم از جمله غزه ، لبنان، یمن و دیگر مناطق را به گوش تمام عالم برساند

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha