• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403071814130
  • خبرنگار : 71955

«پرسش مهر» بستری برای یکدلی و «وفاق ملی»

«پرسش مهر» بستری برای یکدلی و «وفاق ملی»

«وفاق ملی» عنوان پرسش مهر امسال بود که توسط رئیس جمهور مطرح شد؛ کلیدواژه‌ای که سرلوحه دولت چهاردهم قرار دارد. پزشکیان در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید از دانش آموزان پرسید «راه وفاق در مدرسه و تاثیر آن در فردای کشور چیست؟» در همین زمینه یک کارشناس تعلیم و تربیت معتقد است پرسش مهر امسال با هدف به بار نشستن چرخش‌های تحول‌ساز در عرصه حکمرانی نظام آموزشی مطرح شده است.

مهیار ترکمان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه ایران کشور اسلامی است و تمام عقاید و آموزه‌های آن برگرفته از شریعت مقدس اسلام است که با فرهنگ ایران آمیخته شده، گفت: «وفاق ملی» مجموعا از هفت حرف تشکیل می‌شود ولی در ذات و باطن خود، یک دنیا حرف دارد که خط‌مشی و مسیر سیاستمداران کشور را در دولت چهاردهم به‌خوبی مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه آن‌گونه که از معنای این واژه‌ بر می‌آید، رئیس جمهور بر هم‌آهنگی، همراهی و یکدلی و عدم نزاع، دعوا، اختلاف و ... در عرصه حکمرانی کشور تاکید دارند افزود: این واژه از زمان کاندیداتوری ریاست جمهور تاکنون، اصول ثابت خود را در دولت چهاردهم کاملا واضح و شفاف بیان کرده‌ است.

کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه البته این وفاق و همدلی تنها مربوط به اعضای دولت چهاردهم نبوده بلکه شامل تمام ارکان جمهوری اسلامی ایران و یکایک مردم در هر زمان و مکانی می‌شود ادامه داد: همه‌ ما مسئولیم تا جدای از رنگ‌ها، نگاه‌ها و جناح‌های گوناگون در خدمت رئیس جمهور باشیم و با تمام توان خود به محقق شدن وفاق ملی و دوری از تفرقه بپردازیم.

ترکمان با بیان اینکه باید با هم‌آهنگی و هم‌دلی بستری برای خدمت دولت چهاردهم فراهم آوریم گفت: یکی از راه‌هایی که ما را در رسیدن به وفاق ملی یاری می‌کند، پرسش است؛ عدم پرسش موجب عدم بازخورد می‌شود که عدم اطلاع از بازخوردها می‌تواند منجر به بحران‌های گوناگون شود به‌نوعی که ممکن است این بحران‌ها جبران ناپذیر باشند.

وی با بیان اینکه عدم پرسش، نوعی گسست و فاصله بین افراد است که می‌تواند منجر به جدایی همیشگی شود افزود: مسئولان و مردم به‌هیچ وجه نباید از هم جدا باشند؛ زیرا با جدایی، گسست و بحران ایجاد می‌شود.

این کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه یکی از راه‌های ارتباط بین مسئولان و مردم، طرح «پرسش مهر» است که ریاست جمهوری در ابتدای هر سال تحصیلی در سطح مدارس انجام می‌دهد و از سال ۱۳۷۶ توسط رئیس جمهور وقت پایه‌گذاری شده و در شروع امسال نیز ۲۸ امین پرسش توسط رئیس جمهور از جامعه مخاطب آموزش و پرورش صورت گرفت که خروجی آن می‌تواند گام مهمی در جهت احقاق وفاق ملی باشد ادامه داد: هرچند در انتها به منتخب‌ترین متون جوایزی اهدا می‌شود اما خروجی این مهم، جایزه و تقدیر از شرکت‌کنندگان نیست؛ بلکه خروجی اصلی آن، ایجاد پل ارتباطی بین رئیس جمهور و جامعه فرهنگیان و دانش‌آموزان برای رسیدن به وفاق ملی و در ادامه ارتقای کمی و کیفی ایران و سربلندی بیشتر ایران همیشه سربلند است.

ترکمان درباره چگونگی ایجاد وفاق ملی در مدارس گفت: کودکی، دوره ایجاد زیرساخت‌ها و اساس‌های شخصیتی و هویتی است. هر چند تربیت در این دوره تمام نمی‌شود، اما این دوره نوجوانی، جوانی، بزرگسالی و حتی کهنسالی افراد را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و «زندگانی» خوب حاصل «کودکی خوب» است، از این رو باید به کودکی و نقش آن در «وفاق ملی» توجه ویژه‌ای کرد.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورهای توسعه‌یافته برای ایجاد تغییرات در سطح جامعه، توجه سیاستمداران حوزه تعلیم و تربیت به کودکان آن کشور و دوره اوان کودکی (صفر تا ۷ سال پیش از مدرسه) است افزود: منابع ما برای سرمایه‌گذاری در این دوره، تنها منابع مالی نیست بلکه همراهی والدین، کودکان و دست‌اندرکاران امر تعلیم و تربیت، حال خوش افراد، صمیمیت، رفع مشکلات یکدیگر و ... نیز از جمله دیگر منابعی است که با هیچ هزینه‌ای نمی‌توان آن را تهیه و حتی جبران کرد.

این کارشناس با بیان اینکه اگر سرمایه‌گذاری ما در دوره اوان کودکی صورت پذیرد، منجر به «وفاق ملی» می‌شود عنوان کرد: می‌توان انتظار داشت که این امر آموخته شده بر لوح وجود کودک نقش بندد و در آینده زندگانی او نقش به‌سزایی داشته باشد، فطرت انسان پاک است و «وفاق ملی» هم پاک، در صورت فهمیدن جایگاه، ارزش و نقش «وفاق ملی» در زندگی توسط کودک، وی تا انتهای زندگانی خود، مانند دنده‌های قفسه سینه که تا آخر عمر از قلب به‌عنوان حیاتی‌ترین عضو انسان در حیات، محافظت می‌کند، او نیز در عقاید خود بر دور «وفاق ملی» حصاری ایجاد خواهد کرد که نمی‌گذارد هرگونه گزندی به آن برسد.

ترکمان با بیان اینکه «وفاق ملی» یک چرخه است و حال خوب ما موجب «وفاق ملی» می‌شود اظهار کرد: وفاق ملی مربوط به سطح کلان ملت است و برای رسیدن به آن باید از اصلاح و تقویت جزء استفاده کرد، از همین جهت باید وفاق را از سطح مدرسه شروع کنیم تا بتوانیم در سطح جامعه شاهد چنین گوهری باشیم، البته اینجا این نکته بیان می‌شود که مردم و دولت در هر زمان و هرمکان نسبت به یکدیگر وظایفی دارند تا این وفاق کلان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برای ایجاد وفاق در سطح جامعه یا مدرسه نیاز به برقراری ارتباط و دریافت بازخورد داریم تا بتوانیم همدلی ایجاد کنیم گفت: از قدیم گفته‌اند که همدلی از هم‌زبانی بهتر است و تنها گفته‌های افراد کفایت نمی‌کند بلکه نیاز به ایجاد فهم و درک مشترک و همچنین نیاز به همدلی و هم‌آهنگی دارد، اگر از نظر سیستماتیک بررسی کنیم، تمامی افراد باید دست به دست هم‌ دهند و در همه امور نظیر تعلیم، تعلم و تسهیل فرآیند مذکور برای رسیدن به «وفاق ملی» تلاش کنند.

این کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه بیشتر صاحب‌نظران عقیده دارند که آموزش‌وپرورش باید به گونه‌ای باشد که ‌از درون آن، انسان‌های توانمند و کارساز خلق کند افزود: معلمان عنصر اصلی این هدف هستند. همچنین آموزش‌وپرورش در ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور و نظام آموزشی نقش حیاتی دارد و تمام این موارد گویای این است که آموزش‌وپرورش‌ می‌تواند افق‌های روشن جامعه را به تصویر بکشد.

ترکمان اظهار کرد: می‌توان به این نتیجه رسید که وفاق نه در شعار بلکه در عمل به عنوان یک رویکرد و گفتمان عمومی، ملی و فرهنگی می‌تواند برآیندهای مطلوبی برای به بار نشستن چرخش‌های تحول‌ساز در عرصه حکمرانی نظام آموزشی و مدارس به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha