• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۵۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071713882
  • خبرنگار : 50042

بازرسی و نظارت، لازمه اجتماع سالم و حکمرانی خوب است

بازرسی و نظارت، لازمه اجتماع سالم و حکمرانی خوب است

ایسنا/گیلان نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه ضعف در نظارت و بازرسی موجب قانون گریزی دستگاه‌ها می‌شود، گفت: سازمان بازرسی باید جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرد زیرا نظارت بر تخلفات و جلوگیری از آنها لازمه اجتماع سالم و حکمرانی خوب است.

آیت‌الله رسول فلاحتی عصر امروز در دیدار با کارکنان اداره‌کل بازرسی استان گیلان ضمن تبریک فرا رسیدن  ۱۹ مهر و سالروز تاسیس سازمان بازرسی کشور، اظهار کرد: بازرسی و نظارت، جز وظایف سازمان بازرسی است.

وی بابیان اینکه مراقبت، موجب ارتقا فرد و جامعه می‌شود، افزود: اولین نوع مراقبت، مراقبت از خویشتن و سپس مراقبت از دیگران، کارگزاران و بیت المال است.

آیت الله فلاحتی با تشریح وظایف و اختیارات سازمان بازرسی‌ پیرامون نظارت بر بیت المال، تصریح کرد: نظارت بر مجموعه سازمان‌های اداری در جهت مقابله با فساد به عهده سازمان بازرسی کل گذاشته شده است که از طریق بازرسی‌های موردی، فوق العاده و با دستور برخی از مقامات، بر سازمان‌ها و مراجع اداری نظارت کرده و موارد تخلف و نارسایی‌ها را به مراجع ذی‌ربط اعلام دارند.

امام جمعه رشت در مورد اهمیت مسئله خودمراقبتی در اسلام، بیان کرد: آموزه‌های اسلامی به ویژه قرآن کریم و نهج البلاغه برای مسئله خود مراقبتی اهمیت خاصی قائل است و در زمینه رفتارهای خودمراقبتی، دستورات جالب و کاملی دارد؛ پیشوایان دینی، به منظور ارتقای سبک زندگی پیروان خود، همواره درصدد تبیین رفتارهای مورد انتظار دینی بوده‌اند و مطالبی که در این زمینه در قرآن مطرح شده دارای اعجاز و شگفتی است.

وی گفت: نخستین نتیجه و دستاورد خود مراقبتی برای انسان ایجاد آرامش و زندگی آسوده است که در حال حاضر نعمت بزرگی محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های مهم حاکمیت تشخیص تخلفات است، بر ضرورت پیشرفت برای کشف جریان‌های سوء و تخلف در دستگاه‌ها تأکید کرد و گفت:  هر چه بیشتر بر مبنای علمی و تخصصی کار شود؛ موفق‌تر خواهیم بود، بازرسان باید در این مسیر، توانمندی‌های خود را شناسایی کرده و در حل کاستی‌ها گام بردارند.

امام جمعه رشت به آثار حسنه این مسئله و اهمیت آن در حفظ منافع نظام اسلامی اشاره و بیان کرد: اگر در این قضیه سهل انگاری شود و به خاطر ضعف نظارت، عده‌ای فساد ایجاد کنند منافع مردم در معرض خطر قرار می‌گیرد.

آیت‌الله فلاحتی، بر ضرورت آموزش و اطلاع رسانی به مردم تأکید کرد و گفت: هم اکنون بازرسی به عنوان یک دستگاه دادرسی نیز مطرح است که ارتباط بین مردم و بازرسی از اولویت‌ها است. پیرامون نحوه ارتباط‌گیری گسترده مردم با این مجموعه و همچنین پیشگیری از تخلفات فرهنگ‌سازی شود.

وی با تأکید بر اینکه در بازرسی‌ها باید موضوعات مطرح شده پیرامون مراقبت از خود، دیگران، کارگزاران و بیت المال مورد توجه قرار گیرد، گفت: وجود سازمان بازرسی باید جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرد زیرا نظارت بر تخلفات و جلوگیری از آنها لازمه اجتماع سالم و حکمرانی خوب است.

امام جمعه رشت همچنین، بر ضرورت اخلاق‌مداری از سوی بازرسان تأکید کرد و گفت: شخص بازرس هم باید دارای چارچوب اخلاقی بوده و خود مراقبتی کند. ضعف در نظارت و بازرسی موجب قانون گریزی سایر دستگاه‌ها می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha