• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071713134
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس:

مصوبه تاثیر قطعی معدل، اجحافی جدی در حق دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار است

مصوبه تاثیر قطعی معدل، اجحافی جدی در حق دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار است

ایسنا/خراسان رضوی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفت: مصوبه تاثیر قطعی معدل اجحافی جدی در حق دانش‌آموزان مناطق ضعیف محسوب می‌شود و قطعا مغایر با عدالت آموزشی است. 

احسان عظیمی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر لزوم گسترش عدالت آموزشی، اظهار کرد: یکی از اصول قانون اساسی ما ارائه خدمات رایگان آموزشی است. مهمتر از خدمات رایگان، عدالت آموزشی است که خروجی نظام آموزشی در حکمرانی اسلامی محسوب می‌شود. 

وی با تاکید بر لزوم همکاری قوای سه‌گانه با یکدیگر برای تحقق هرچه بیشتر عدالت آموزشی، افزود: در جایی که نیاز به وضع قوانین جدید است و خلاء قانونی وجود دارد، باید مجلس ورود کند. در جایی که خطایی صورت گرفته، قوه قضائیه باید برخورد کند. دولت نیز موظف به اجرای کامل قوانین موجود در این زمینه است. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس ضمن انتقاد از قانون تاثیر قطعی معدل در کنکور، بیان کرد: در حالیکه قانون مجلس در سال ۹۲ و سپس اصلاحیه آن در سال ۹۵، تاثیر مثبت سوابق تحصیلی را در سنجش و پذیرش دانشجو در نظر گرفته، در سال ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون توجه به مسئله استقلال قوا، به حوزه کاری مجلس وارد شد و قانون تاثیر قطعی معدل در کنکور را تصویب کرد. 

عظیمی‌راد ادامه داد: این مصوبه باعث نقض عدالت آموزشی شده است‌. در حالیکه طراحان مصوبه تاثیر قطعی معدل ادعا می‌کنند این مصوبه باعث حذف مافیای کنکور می‌شود، اما ما ثابت کرده‌ایم با این کار نه‌تنها مافیای کنکور حذف نشده، بلکه مافیای امتحانات نهایی هم اضافه شده است. ضمن اینکه گاهی اختلاف معدل در مدارس مناطق کم‌برخوردار نسبت به مدارس مناطق مرفه‌نشین به ۱۵ نمره هم می‌رسد. حتی کیفیت تدریس در مدارس مناطق مختلف، با یکدیگر متفاوت‌ است. لذا تاثیر قطعی معدل اجحافی جدی در حق دانش‌آموزان مناطق ضعیف محسوب می‌شود و قطعا مغایر با عدالت آموزشی است. 

وی اضافه کرد: ما تاکید داریم که بنا بر اصل تفکیک قوا، شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد حاکمیتی نباید در کار مجلس و امر قانون‌گذاری دخالت کند. اگر هر نهادی در حوزه کاری خود عمل کند، می‌توان برای حل مشکلات کشور از جمله گسترش عدالت آموزشی گام برداشت. البته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نسبت به مدارس غیرانتفاعی، دانشگاه‌های غیردولتی و... بی‌تفاوت نیست و برای توانمندسازی مدارس دولتی نیز برنامه‌هایی دارد تا به گسترش عدالت آموزشی کمک کند. 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به اینکه عمدتا رتبه‌های برتر کنکور از مدارس خاص و کلانشهرها هستند، گفت: این نشان می‌دهد عدالت به میزان قابل قبولی در نظام آموزشی ما محقق نشده است‌ و علی‌رغم مجاهدت‌های معلمین، ما در این زمینه دچار چالش هستیم. اگر بتوانیم سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را به خوبی اجرا کنیم و نهادهای مختلف نیز از قانون‌گذاری و موازی‌کاری با مجلس خودداری کنند، عدالت آموزشی گسترش خواهد یافت‌.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
امروز ۱۲:۳۲

بزرگترین اجحاف در حق دانش آموزان امتیازات سهمیه ای هست، نه مشکل نمرات ۳ سال آخر دبیرستان. مناطق کم برخوردار که سهمیه دارند، و امکانات آنچنان تفاوتی ندارد و بستگی به استعداد و درس خواندن دانش آموز دارد. ولی سهمیه های دیگر خیلی تفاوت در قبولی دانشگاه

avatar
امروز ۱۶:۳۲

ممنونم از نگاه خردمندانه کمیسون مجلس جناب آقای عظیمی راد از توجهی که به دانش آموزان کشور دارند مخصوصا دانش آموزان مناطق محروم ،من خودم دانش آموز منطقه ۳ هستم در مدرسه نمونه درس می خوانم و شاهد این قضیه هستم