• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 1403071612714
  • خبرنگار : 50673

درهرمزگان انجام شد؛

برگزاری جلسه تبیین مواد قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

برگزاری جلسه تبیین مواد قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

ایسنا/هرمزگان جلسه تبیین مواد قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هرمزگان ضمن خیر مقدم به اعضای حاضر در این جلسه در خصوص موضوع جلسه اظهار کرد: این جلسه جهت هماهنگی جهت اجرای صحیح قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال با هدف کاهش ورودی پرونده‌ها به حوزه‌های قضایی، اهتمام ویژه نسبت به حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع است.

این قانون از تاریخ ۱۴۰۳.۰۴.۰۳ لازم‌الاجرا شده است سابقاً به علت عدم ثبت معامله یک زمین به چند نفر فروخته می‌شد و این یک آسیب و معضل اجتماعی بود که باعث ثبت و ورود پرونده‌های زیادی به دستگاه قضایی می‌شد.

مجتبی قهرمانی -رئیس کل دادگستری استان هرمزگان- عنوان کرد: اکنون در دوران نوین قرار داریم که باید تحولات چشمگیر را ایجاد کنیم که اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول می‌تواند نمونه‌ای از این تحولات است حجم زیادی از پرونده‌ها مربوط به ثبت نشدن معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول است عدم ثبت این معاملات، می‌تواند منجر به وقوع جرایم خیانت در امانت، فروش مال غیر، کلاهبرداری گردد در واقع خلاصه قانون صدرالذکر این است که اگر شخصی معامله‌ای انجام دهد مکلف است آن را در سامانه مشاورین املاک پیش نویس و با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ثبت کند.

وی ضمن معرفی سامانه کاتب اظهار کرد: این سامانه جهت ثبت پیش‌نویس قراردادها توسط مشاوران املاک است و تاکنون۱۸۰ نفر از ۸۰۰ مشاور املاک در شهرستان بندرعباس در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و لازم است نسبت به آموزش و ایجاد دسترسی کلیه دفاتر مشاوران املاک سراسر استان به سامانه کاتب و آسیب‌شناسی نحوه کاربری سامانه مذکور با هدف رفع چالش‌های مربوطه و حذف مشاوران فاقد پروانه از چرخه معاملات اقدام شود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به مشکلات مسکن‌های مهر استان و عدم صدور سند این منازل عنوان کرد: باید کمیته ویژه‌ای، به منظور صدور اسناد مالکیت تک برگ، خاص مالکین مسکن مهر سراسر استان تشکیل شود و از طریق تدوین برنامه زمانبندی مدون، شیوه مشخص انجام کار و اقدام جهادی، با هدف پیگیری و تسهیل اخذ پایان کار و صدور اسناد رسمی تک برگ و نهایتاً تحویل به مالکان با حفظ شأن و کرامت آنها انجام شود.

این مقام قضایی راهکارهایی جهت موفقیت بیشتر در اجرای این قانون پیشنهاد کرد و افزود: در آغاز کار موضوع باید نهادینه و فرهنگ‌سازی شود ما علاوه بر اطلاع‌رسانی باید در زمینه آموزش هم گام گسترده‌ای برداریم .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha